Gå til innhold

Lyspære skal lyse hvis en metalltråd ryker

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi er enige, men jeg kan være enig i at jeg formulerte meg litt kort :)

Da er vi nok enige, ja.

Siden vi er inne på dette temaet så må jeg henvise til en meget fornøyelig diskusjon på nettsiden til professor Martin Ystenes, den tidligere så velkjente Sprøytvarsleren (som dessverre ble nedlagt).

Her diskuteres Ohms lov i forbindelse med lyspærer, og det er stor klasse over innleggene. Her er folk med høy utdannelse, men noe så 'enkelt' som Ohms lov kan skape stor debatt også i de kretser.

http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/ohm/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det stemmer nok ikke. Du kan ikke måle motstanden på en pære og forvente å regnet ut strømmen. Når du setter strøm på en pære så blir "motstanden" ekstremt varm, og motstandsverdien forandrer seg mye med temperatur.

Joda, det stemmer, for all del. Nå er det imidlertid slik at det jeg oppgav var en normalisert verdi - akkurat slik som effekten på pæra. Regnestykket stemmer ALLTID så lenge U og P stemmer. Fordi R varierer, varierer P fordi U er kontant, men likevel kan vi normere P til å være f.eks. 40W. Dette er jo den verdien pæra får når den er "normalt" opererende, dvs at den har nådd den temperaturen den vil fortsette å ha ved samme spenning.

Jeg tror vi er enige, men jeg kan være enig i at jeg formulerte meg litt kort :)

Man kobler ikke en kortslutning på 220V. Denne kretsen kan fungere i teorien drøm, men kan aldri realiseres.

Fyren spurte innledningsvis om det, ja. Vi kom frem til en mulig løsning av problemet. Dernest spurte han om motstanden i en lyspære, og jeg viste på et generelt grunnlag hvordan man kunne komme frem til dette. 220V og 40W ble kun valgt som eksempler, fordi det er størrelser folk flest kan relatere til. Jeg nevnte da vitterlig ingen ting om at nettopp denne typen pære skulle brukes over en vanlig nettspenning.

Men nok om det, vi er vel temmelit OT. EoD for min del iaff :)

Lenke til kommentar

Da er vi nok enige, ja.

Siden vi er inne på dette temaet så må jeg henvise til en meget fornøyelig diskusjon på nettsiden til professor Martin Ystenes, den tidligere så velkjente Sprøytvarsleren (som dessverre ble nedlagt).

Her diskuteres Ohms lov i forbindelse med lyspærer, og det er stor klasse over innleggene. Her er folk med høy utdannelse, men noe så 'enkelt' som Ohms lov kan skape stor debatt også i de kretser.

http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/ohm/

Ganske skummelt :hmm:

Lenke til kommentar
Dette synes jeg var et ganske dårlig forslag. Belaste batteriet tungt for at pæra ikke skal lyse? Bruk heller da et relè, koble strømmen fra batteriet så den er lukket. Da strømmen brytes åpnes relèet og strømmen passerer gjennom NO kontakten slik at den da lyser.

Du kan kanskje bare kjøpe en enkel NC (normally closed) magnetbryter?

Da vil pæra lyse da du tar bort magneten.

Designet mitt er ikke det eneste, og sikkert ikke det beste...

Men jeg tør å påstå at den kretsen med transistoren trekker mindre strøm enn relekretsen din, ved riktig design: dvs. riktig motstandsverdi på R2 og Rb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...