e321 Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 topic sier alt Trenger ikke noen stor forklaring, er bare litt usikker Lenke til kommentar
jaha Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 nix, det er fysisk umulig, for da går ikke strømmen i rundgang.. hvis du skjønner Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Går fint an å lage med et relè eller helst en enkel transistorkrets. Har ingen tegninger på det dessverre. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 det må da vel være mulig på en eller annen måte... Det er snakk om et batteri(1,5V eller noe sånt sikkert), så hvis jeg kortslutter kretsen og når tråden ryker, så forsvinner kortsluttinga og pæra lyser? Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 det må da vel være mulig på en eller annen måte... Det er snakk om et batteri(1,5V eller noe sånt sikkert), så hvis jeg kortslutter kretsen og når tråden ryker, så forsvinner kortsluttinga og pæra lyser? Der har du jo løsningen selv. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Enkelt nok, man kobler lyspære og tråd i parallell. Når tråden er hel går all strømmen gjennom den, og når tråden ryker vil pæren lyse. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 var det bare meg som ikke fikk det helt med meg? Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Det er bare å benytte at strømmen alltid går letteste vei. Den vil gå igjennom tråden som er i paralell fremfor å gå i lyspæren som er en større motstand. Men har lyspærer stor nok motstand til dette da? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Koble en tråd og en lyspære parallellt over et batteri. Koble i tillegg en motstand i serie medlyspæra slik at spenningen over pæra ikke er høy nok til å trigge tenninga, så lenge kortslutningsbiten er der. (+)---+---(R)--(X)--+ | | (-)----+--------------+ Endret 3. mars 2005 av bfisk Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) + --------------- Enkel prinsipp skisse NB kan ikke brukes! | | | X | | - --------------- Strømmen kommer fra venstre ser etter enkelste vei velger tråden fremfor lyspæren som er "tyngre" å gå. Tråden ryker da må den gå gjennom pæren Edit: av en eller annen merkelig grunn blir tegningen annerledes etter lagring... de loddrette linjene skal forsyves mot venstre om det er uklart.. Endret 3. mars 2005 av Bogan Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Men folkens... Det at strømmen går letteste vei, er vel i beste fall en halvveis usann ungdomskolepåstand. Hvis man parallellkobler to laster, vil det alltid gå strøm gjennom begge når motstandene er forskjellige fra uendelig. Det vil gå strøm gjennom lyspæra, men forhåpentligvis ikke nok til å tenne den. Derfor tegnet jeg også inn en motstand, slik at man kan øke resistansen slik at man unngår tenning. Husk at vanlige glødelamper må ha en viss spenning for å tennes, men kan fortsette å gløde på lavere spenninger. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Jepp riktig det derfor jeg lurer på hvor høy motstand en pære har.... Desuten må det være en felles motstand før/etter noden slik at det lkke blir total kortslutning ved normal drift... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Mål det, da. Det varierer vel med type pære. Du kan jo evt regne det ut: U=RI og P=UI gir R=U^2/P. Altså vil en 230V 40W lyspære ha motstanden R=230*230/40 = 1322,5 ohm, eller ca 1,3 kiloohm. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Det stemmer nok ikke. Du kan ikke måle motstanden på en pære og forvente å regnet ut strømmen. Når du setter strøm på en pære så blir "motstanden" ekstremt varm, og motstandsverdien forandrer seg mye med temperatur. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 0V vs 1.3K er jo ganske stror forskjell... Men nå vi ljeg tippe han skal ha en pære som er en indikator så den har vel ikke så stor motstand... Er vel egentlig bare å prøve seg frem her... Vet ikke hvordan et simulerings program takler dette med strømmen går letteste vei osv.. Men er bare å teste ved en dekade motstand... husk for all del å ha en motstand i serie med kilden før det går til noden. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Det stemmer nok ikke. Du kan ikke måle motstanden på en pære og forvente å regnet ut strømmen. Når du setter strøm på en pære så blir "motstanden" ekstremt varm, og motstandsverdien forandrer seg mye med temperatur. Joda, det stemmer, for all del. Nå er det imidlertid slik at det jeg oppgav var en normalisert verdi - akkurat slik som effekten på pæra. Regnestykket stemmer ALLTID så lenge U og P stemmer. Fordi R varierer, varierer P fordi U er kontant, men likevel kan vi normere P til å være f.eks. 40W. Dette er jo den verdien pæra får når den er "normalt" opererende, dvs at den har nådd den temperaturen den vil fortsette å ha ved samme spenning. Jeg tror vi er enige, men jeg kan være enig i at jeg formulerte meg litt kort Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Det stemmer nok ikke. Du kan ikke måle motstanden på en pære og forvente å regnet ut strømmen. Når du setter strøm på en pære så blir "motstanden" ekstremt varm, og motstandsverdien forandrer seg mye med temperatur. Joda, det stemmer, for all del. Nå er det imidlertid slik at det jeg oppgav var en normalisert verdi - akkurat slik som effekten på pæra. Regnestykket stemmer ALLTID så lenge U og P stemmer. Fordi R varierer, varierer P fordi U er kontant, men likevel kan vi normere P til å være f.eks. 40W. Dette er jo den verdien pæra får når den er "normalt" opererende, dvs at den har nådd den temperaturen den vil fortsette å ha ved samme spenning. Jeg tror vi er enige, men jeg kan være enig i at jeg formulerte meg litt kort Man kobler ikke en kortslutning på 220V. Denne kretsen kan fungere i teorien drøm, men kan aldri realiseres. Legger ved en krets som kan være et løsningsforslag. Rb + R2 bestemmer strømmen inn til basen og dermed lysstyrken. R2 bestemmer strømmen gjennom sikringen. Lyspæren kan byttes ut med et Rele for å trigge en kraftigere krets. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Man kobler ikke en kortslutning på 220V. Denne kretsen kan fungere i teorien drøm, men kan aldri realiseres. var snakk om 1.5v Lenke til kommentar
e321 Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Tror jeg har fått det med meg nå Takker for svar Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Dette synes jeg var et ganske dårlig forslag. Belaste batteriet tungt for at pæra ikke skal lyse? Bruk heller da et relè, koble strømmen fra batteriet så den er lukket. Da strømmen brytes åpnes relèet og strømmen passerer gjennom NO kontakten slik at den da lyser. Du kan kanskje bare kjøpe en enkel NC (normally closed) magnetbryter? Da vil pæra lyse da du tar bort magneten. Endret 3. mars 2005 av Koffe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå