Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en webmaster som har bygd en hel del websider i min tid.

Har nå fått en kunde som øsker å kunne bytte bilder å ha en nyhetsdatabase som han kan administrere selv.

(Han henter filene fra egen Pc)

Hva er enkleste løsningen for å kunne få dette til?

Endret av Syntax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på det som finnes av content management systems der ute. Det er mye som er laget ferdig, med både ASP, ASP.NET og PHP. Hvis du vil hva Microsoft-teknologi, så bør du gå for løsninger basert på ASP.NET.

Det første du bør titte på er DotNetNuke.

http://www.dotnetnuke.com/

Det er gratis, og ikke altfor vanskelig å sette opp.

Kirikiri

Lenke til kommentar

Takker for svar kirikiri.

Lastet ned dotnetnuke's beta verson, veeeel enkel å sette opp sier du?

Ikke for de som ikke har vert bort i dette før...

Du har ikke en link til en brukermanual for ASP.NET også?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil bruke ferdige løsninger så er du nok helt nødt til å bruke er serverside scriptingspråk, som asp eller php, eller asp.net hvor du kan benytte deg av f.eks. språkene C# eller vb.net. Så uansett hvordan du vrir og vender p ådet så må du nok bare sette i gang og lære et programmeringsspråk og et databasesystem.

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar

Vel det høres ikke bra ut!:-)

Etter anbefaliger her så er det ikke snakk om annet en Php eller ASP.NET da ser jeg.

For min type bruk så er dette for å sette opp en nyhetsdatabase som kunden redigerer selv. Så da bør jeg gå for hvilket språk?

Lettest å lære?

Takk for svar

Lenke til kommentar

Her er en liten side med flere tips til nybegynnere i .NET (ASP.NET og andre .NET språk.)

http://blogs.msdn.com/smcbreen/archive/200.../11/370613.aspx

Gammel ASP og PHP var omtrent like enkelt å lære. Hvis du kan litt om programmering fra før (litt mer enn bare koding av HTML), så går det greit.

ASP.NET er hakket mer avansert, men på den annen side veldig mye mer kraftig. Hvis du har Visual Studio .NET får du mye hjelp med det, men det koster penger. WebMatrix er et gratis alternativ. FOrdelen med .NET-løsninger er at du kompilerer koden din, i mortsetning til i ASP og PHP, der man når som helst kan gå inn i en enkelt fil og endre kode.

Det vil kreve litt dedikering. Hvis du ikke har hverken laget kode eller jobbet med databaser før, så tror jeg at jeg heller ville gått for en ferdiglaget løsning med en god tutorial på hvordan du skal sette det opp, enn å begynne å kode selv. Nybegynnerløsninger blir sjelden helt bra.

Kirikiri

Lenke til kommentar

Og ikke last ned beta-versjoner av ting som 1) du ikke har brukt før og 2) som eksisterer i ferdige former. Last ned siste godkjente versjon av DotNetNuke, pluss alle tutorials du finner om oppsett. Da blir det sikkert lettere.

Kirikiri

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...