plankeby Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Hei. Nå er jeg grundig lei av å måtte legge i en CD eller DVD hver gang jeg skal starte et spill. Det er irriterende fordi det i mine øyne er unødvendig å måtte holde på slik. -Å finne fram CD/DVD, det tar litt tid både å ta fram og gjør at spillet starter litt tregere, og ikke minst bråk fra spinninga til CD/DVD spilleren i PCen. Har hørt det finnes såkalte no-cd eller no-dvd programmer tilpasset de enkelte spill, så man slippe å leke dj med skifte av plater :o) Jeg har original versjonen av følgende spill: The sims 2 (CD-versjon), Splinter cell pandora tomorrow (DVD) og POrince of Persia The sands of time. Jeg har ikke bredbånd selv, men piratkopier man får fra nettett trenger vel ikke at noen CD/DVD blir lagt i?? -Da belønnes jo de som skaffer slik ulovlig med en stor praktisk gevinst (og ikke bare økonomisk), mot de som kjøper spill lovlig og må leke dj på CD/DVDene. Selv holder jeg meg til få, men originale spill. Endret 4. mars 2005 av plankeby Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Ja, jeg og. Originale spill er best. Men hva var egentlig poenget ditt? Lenke til kommentar
Glen_ Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Hvis du spurte om programvare som gjør at du ikke trenger å legge i cden hver gang du skal starte spillet når du har kjøpt og betalt det, så må det vel gå an å bruke Daemon tools. (google det, jeg gidder ikke) Det lager et mirror av cden og lurer dataen til å tro at den står i en virtuell cd/dvd-rom. edit: leif Endret 3. mars 2005 av Glen_ Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg har ikke bredbånd selv, men piratkopier man får fra nettett trenger vel ikke at noen CD/DVD blir lagt i. -Da belønnes jo de som skaffer slik ulovlig med en stor gevinst, mot de som kjøper spill lovlig og må leke dj på CD/DVDene. Slik er det dessverre ja. Man blir nærmest straffet for å ærlig kjøpe et produkt. Kanskje det mest groteske eksemplet er spillet Half-Life 2. Der nådde behandlingen av ærlige kunder nye høyder. Mange fikk ikke engang spilt sitt eget originalspill da spillet kom ut mens de som hadde "gratisversjonen" satt og lo og spilte. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Daemon tools, cracks går det ann å bruke. Men er ikke helt sikker på retnignslinjene, så noe mer vil ikke jeg si deg. Lenke til kommentar
Nolander Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Så vidt jeg vet er det fullt lovlig å cracke spill du eier selv. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Men å legge ut link til det på dette forumet er pisk på pungen for syndaren. Då det vil bryte med retningslinjene (punkt 8: piratvirksomhet) Midlertidig utestengelse er ei vanleg reaksjonform for slike overtredelser. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Men å legge ut link til det på dette forumet er pisk på pungen for syndaren.Då det vil bryte med retningslinjene (punkt 8: piratvirksomhet) Midlertidig utestengelse er ei vanleg reaksjonform for slike overtredelser. I følge Jankee er det altså piratvirksomhet å endre funksjonalitet i egne originale innkjøpte spill ? -Altså piratvirksomhet å gjøre egne (originale) spill uavhengig av CD/DVD-rom etter de er innstallert. Hvilket lovverk er dette hjemlet i? Jeg mener moderator er litt på tynn is her. Mulig jeg nå provoserer noen i hw.no eller moderatorer, er det slik at f.eks. programmet deamon tools er et ulovlig program å skaffe/kjøpe? Er såkalte no-cd/DVD cracks ulovlige program? Jeg vet dessverre lite om retningslinjer for dette, så unnskyld for min uvitenhet om dette. Dette dreier seg ikke om idiotiske innlegg som, jeg har lånt CD/DVD, får ikke kopiert CD/DVD osv. -Men kun det å slippe tullet med å legge i sin egen originale CD/DVD hver gang en skal starte et spill. Bare det å høre på susinga fra CD/DVD rommen er irriterende! En ide til spillprodusente kunne være at spillet kun ba om å sjekke original CD/DVD en gang i blant, f.eks. hver 8 gang man starter spillet eller slikt. Tenkt om man skulle lagt i CD/DVD for hver program man åpnet!! -Det er bare spillindustrien som holder på slik! Endret 4. mars 2005 av plankeby Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Kan vi ikke bare sticky'e en av de utallige trådene om dette emnet, så kan alle folk som vil griefe over dette emnet bare legge innlegget i enden av den tråden? Det ville sikkert blir forumets lengste tråd... Lenke til kommentar
Glen_ Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Men å legge ut link til det på dette forumet er pisk på pungen for syndaren. Jeg ser ingen link? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg forstår at dette sikkert er et emne som har vært her før. Men her vil jeg ikke blande inn dem som prater om piratprogramvare/spill. -For da er temaet brått ganske på viddene og man bryter selvsagt klare regler og brudd på lovverk. Det mulig mitt tema også kan oppfattes som sært og "på viddene", ønsket er ikke å kverrulere, men ta opp et tema som skaper irritasjon for meg. -Dette med bagrunn i at jeg ønsker å spille originale PC spill uten å måtte legge i den originale CD/DVD jeg selv eier og har kjøpt hver gang spillet startes opp. Jeg vil spisse spørsmålet litt. Er f.eks. program som gjør bruk av den originale CD/DVD hver gang spillet startes opp overflødig, ulovlig bruk av programvare? Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Jeg vil spisse spørsmålet litt. Er f.eks. program som gjør bruk av den originale CD/DVD hver gang spillet startes opp overflødig, ulovlig bruk av programvare? Ikke i det virkelige liv, men på dette forumet har de bestemt at dette faller under "informasjon som kan lede til piratvirksomhet". Og akkurat denne problemstillingen har vært diskutert uendelig mange ganger før. Jeg sitter selv med advarsel fordi jeg mente at dette var bare tull, og hjalp folk som hadde akkurat ditt problem... Gamer vil nok sørge for å ha sitt på det tørre og det gjør de garantert med å håndheve forumet på den måten de gjør. Endret 4. mars 2005 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Men HVIS du har et originalt spil, og irriterer deg over at hver gang må opp av godstolen for å hente BF1942 coveret for så å få ut skuffen til cd-rom`en, og vente på at cd`en har blitt godkjent av cd-rom`en etter at du har trykka inn skuffen, så kan det være en stoor fordel å bruke crack eller program som f.eks. Daemon-tools. Har selv prøvd med Daemon med BF1942 cd`en, men fant ut at en crack virket bedre. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 skal vi diskutere dette emnet i ny tråd hver 5. dag nå? Er crack lovlig? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 skal vi diskutere dette emnet i ny tråd hver 5. dag nå? Er crack lovlig? Tja, det er vel fler og fler som etterhvert har begynt å se seg lei av den dårlige kundebehandlingen fra spillutgiverne så "crackspørsmålet" blir vel stadig vekk mer og mer akuelt. Dersom folk ønsker å lage mange tråder om dette kan jeg ikke se noe galt i det. Det er vel det forumet er til. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 I følge Jankee er det altså piratvirksomhet å endre funksjonalitet i egne originale innkjøpte spill ? I følge forumets retningslinjer blir det ja, om du får oppgitt ein link som du kan fikse din lovlige versjon så kan ein god del andre med kopierte versjoner også bruke den og dermed leder linken til piratvirksomheit. Både direkte og indirekte piratvirksomheit som blir slått ned på. - Hvilket lovverk er dette hjemlet i? Jeg mener moderator er litt på tynn is her. Mulig jeg nå provoserer noen i hw.no eller moderatorer, er det slik at f.eks. programmet deamon tools er et ulovlig program å skaffe/kjøpe? Er såkalte no-cd/DVD cracks ulovlige program? Forsatt ifølge forumsretningslinjne. Desse er det forumstyret saman med moderatorene som har satt opp og gjelder for forumet, og desse retningslinjene treng ikkje slavisk følge norsk lov, men ver mykje strengare på ein del punkt. Piratvare er eit veldig strengt punkt. Forumets retningslinjer: http://forum.hardware.no/index.php?act=SR&f=60 Så lenge reglane bryt direkte norsk lov (straffemessige) vil forumreglane vere overordna norsk lov. Som eit tulleeksempel: Så kunne det stått i retningslinjene at ordet "hjelp" var forbode å bruke, då hadde det dette vore ein lov på forumet. og blitt handheva av moderator/admin-teamet på forumet. En ide til spillprodusente kunne være at spillet kun ba om å sjekke original CD/DVD en gang i blant, f.eks. hver 8 gang man starter spillet eller slikt. Ingen dum ide. Men veien som det ser meir ut til å gå er at ein har meir onlinespel, der ein betaler for bruken, dermed blir ikkje lisensen og CD/DVD-plata så viktig lengre. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) Takk for innspill her inne, var dessverre ikke klar over at det er så mange tråder om dette temaet her inne. Jeg ser jo det at det alltid vil være en blanding av personer med ærlige hensikter og de med "piratvirksomhet interesse" som vil interessere seg for temaet jeg (og andre) tar opp. Jeg aksepterer selvsagt at dette og ethvert forum har sine retningslinjer som personene bak nettstedet selv setter. At såkalte no-cd/DVD prgramvare er crack, som alltid vil være ulovig forstår jeg delvis nå. En gjør da en ulovlig endring i spillet som er utført av andre enn eieren av spillet og den enkelte spillprodusent. Det som er synd er selvsagt at pga. piratvirksomhet og ulovlig kopiering av spill o.l. så er det de ærlige og redlige som rammes. Nemlig at spill ikke kan innstalleres 100% på en PC. Å høre spinninga på en CD-rom er alt annet enn lydløst!! dessverre tenkte jeg ikke på denne CD/DVD problematikken når jeg nå kjøpte ny PC til spillbruk. Kunne like så godt beholdt mein gamle PC og kjøpt Playstation, når en uansett må ut og inn med plater. Edit: En overgang til mer onlinespill med et betalingssytem kommer nok. Selv er jeg litt skeptisk til dette særlig i forhold til stabilitet og noe om sikkerhet. Bredbånd kommer nok også inn i min tilværelse om ikke så lenge :o) Endret 4. mars 2005 av plankeby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå