Gå til innhold

Nokia 5140 GPS førsteinntrykk m/ bilder

Anbefalte innlegg

5140 er ingen ny modell men med GPS dekselet er den høyaktuell for noen brukere. 5140 trenger ingen nærmere omtale men med GPS dekselet har vi en telefon med: GPS, lommelykt, tremometer, vater, kalorimåler, kompass og decibelmåler så må 5140 GPS være et "must " for aktive brukere!

Dekselet er noe større enn det ordinære og kommer i fargen MØRK OLIVEN.

Den nederste delen er noe tykkere en vanlig men ikke spesiellt tyngre . GPS delen benytter 25 satelitter verden over.

Inne i menyen ligger PROGRAMMER / SAMLING / TRAVEL GUIDE som er GPS delen.

Denne må brukes ute med fritt syn mot himmelen.

Jeg tok turen på taket på KPMG-bygget på Majorstua og testet. Telefonen bruker ca. 1 minutt på å få kontakt med satelittene. Etter en liten stund tikket koordinatene inn på skjermen. Da gikk batteriet slutt :-)

Jeg vil komme med mer når dette er ferdig testet. Legger i mellomtiden med noen bilder

PS: uten kamera for hånden måtte Motorola E398 gjøre jobben

post-19-1109843278_thumb.jpg

Endret av Mobilguiden666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GPS delen benytter 25 satelitter verden over og kommuniserer via GSM /GPRS / Highspeed data.

Du mener at GPS kommuniserer med sattelittene via GPRS, GSM og HiSpeed? Dette er nok ikke tilfelle. GPS er en egen signaltype, og kommuniserer altså via seg selv, GPS.

GPS og mobilnettet har vel ingenting med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
GPS delen benytter 25 satelitter verden over og kommuniserer via GSM /GPRS / Highspeed data.

Du mener at GPS kommuniserer med sattelittene via GPRS, GSM og HiSpeed? Dette er nok ikke tilfelle. GPS er en egen signaltype, og kommuniserer altså via seg selv, GPS.

GPS og mobilnettet har vel ingenting med hverandre å gjøre.

"kommuniserer via GSM /GPRS / Highspeed data."

Enig med deg, men dette står faktisk i brukerveiledningen :whistle::ermm:

Lenke til kommentar
Enig med deg, men dette står faktisk i brukerveiledningen :whistle::ermm:

Dette var rart. Trodde ikke jeg hadde misforståt dette såpass mye.

Tok en kikk på beskrivelsen av GPS på whatis.com nå. Der ble det ikke nevnt noe om GPRS og lignende, men ble heller ikke nevnt noe annet om tilkoblingsmetoden.

Hadde vært gøy å vite hvordan denne teknologien virker.

Lenke til kommentar
Enig med deg, men dette står faktisk i brukerveiledningen  :whistle:  :ermm:

Dette var rart. Trodde ikke jeg hadde misforståt dette såpass mye.

Tok en kikk på beskrivelsen av GPS på whatis.com nå. Der ble det ikke nevnt noe om GPRS og lignende, men ble heller ikke nevnt noe annet om tilkoblingsmetoden.

Hadde vært gøy å vite hvordan denne teknologien virker.

Jeg er enig med deg. Jeg stusset litt selv, men iogmed jeg ble usikker, valgte jeg å stole på det som stod i veiledningen. men, men...

Jeg skal iallefall få dette testet og publisert :thumbup:

Lenke til kommentar

Selve kontakten med satelittene skjer via gps som er en egen "signaltype". Men telefonen benytter gprs for å laste ned kart. Telefonen gjør dette på egenhånd dersom man flytter seg utenfor kartområdet som telefonen er i. Det er nok derfor denne formuleringen ble valgt i brukerveiledningen.

Lenke til kommentar
GPS har ingenting med gsm,gprs o.s.v å gjøre.Direkte forbindelse med satellitt (trenger minst 3 stk for å få en fiks). ;)

Selvsagt bruker den satelitter til å hente posisjonen.

Det vet jo så å si alle.

Det var spekulert i om den hentet tillegg`s informasjon via mobil nettet.

Lenke til kommentar
GPS har ingenting med gsm,gprs o.s.v å gjøre.Direkte forbindelse med satellitt (trenger minst 3 stk for å få en fiks). ;)

Selvsagt bruker den satelitter til å hente posisjonen.

Det vet jo så å si alle.

Det var spekulert i om den hentet tillegg`s informasjon via mobil nettet.

Wayfinder fungerer vel slikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har fått samme deksel til min telefon. :)

Var litt treg i starten, men når den først fikk tak i satelittene fungerer den ypperlig.

Mange som jeg har vist den til som har blitt imponert over hvor fort det går og at det faktisk stemmer overens med kartet. (adresser og sånt).

Er jo en del mer funsksjoner, har ikke rukket å teste alle enda, men so far so good! :w00t:

Når skal Amobil teste dette dekselet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...