Gå til innhold

hva er pci og agp kort ? forskjellene ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er ikke den eneste, mener jeg har spurt dette spørsmålet før noen ganger i forumet. Føler meg like dum hver gang. Men noe har jeg da lært tror jeg.

Agp og pci er slottene på skjermkortet som du bruker når du skal feste det til hovedkortet. Hovedkortet har på samme måte agp eller pci slotter.

Du kan kun feste et agp skjermkort til et hovedkort som støtter agp, og på samme måte med pci.

Agp og pci er to ulike måter å kommunisere på mellom hovedort og feks skjermkort, lydkort osv. Agp er den gamle varianten og pci den nyere. Nå har også pcie kommet som er den nyeste. Ettersom jeg har skjønt det, kommuniserer pci på en raskere måte enn agp.

Skyt meg om jeg har feil :dontgetit: eller rett meg.

Lenke til kommentar

Vel, du har rett i at AGP og PCI har forskjellig slot på hovedkortet, men så begynner også forvirringen. Og det er ikke nødvendigvis din skyld. AGP er den standarden som vi har brukt i flere år for å koble sammen et grafikk- kort til et hovedkort.

PCI er de hvite kontaktene på hovedkortet som kan ta i mot nettverkskort, IDE- kontrollere, USB- kontrollere, lydkort osvosv- inkudert skjermkort. Man får faktisk kjøpt slike PCI- kort fortsatt.

AGP- kontakter sitter det som regel bare en av på hovedkortet, men det gjerne er flere PCI- plasser.

I det siste har det kommet en ny standard for å koble til skjermkort, og for å gjøre forvirringen total har man kalt disse for PCI- express. Dette er ikke det samme som den gamle PCI- standarden. Aldersrekkefølge (og i og for seg hastighet) er derfor som følger:

PCI

AGP

PCI- express

Lenke til kommentar

Forskjellene er fysisk tilkobling, båndbredde mot hovedkortet og kjernelogikk. Det er forskjellige implementasjoner laget for å løse aspekter ved tilkobling av enheter internt i PCen.

ISA: Den opprinnelige IBM-PC standarden for ekspansjonskort. 8 og 16bits utførelse.

PCI: Den gode gamle 32-bits utvidelsen av ISA-bussen. Meget god allround-bus. Billig å implementere og en vel-etablert standard.

PCI-X: 64bits PCI på 133MHz. Brukes til raid og slikt på servere.

AGP: Accellerated Graphics Port. Laget for å ha direkte access til PCens systemminne.

PCIe (PCI Express): Kommer i forskjellige smaker og er laget for å ta over for PCI og AGP på sikt. Fra PCI Sigs infodokument: "PCIe supports multiple interconnect widths via 1, 2, 4, 8, 12, 16 and 32 lane configurations aggregated to match application bandwidth needs." Altså er bussen skalerbar. PCIe x1 har teoretisk båndbredde på 2,5 gigabit. De fleste PCIe grafikkort har PCIe x16 som gir 40 gigabit teoretisk båndbredde. nVidias nForce 4 SLI har satt ned linkhastigheten til x8 når du kjører to x16-kort sammen. De har uansett nok båndbredde å ta av. :)

Gjennom PCIe-standarden er det også laget spesifikasjoner for Expresscard på samme bus-topologi for å erstatte PC-Card (PCMCIA) i laptopper.

Endret av captzalo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...