firberblad Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Legger ved innlegget jeg har hatt på hardware i håp om at noen her kan hjelpe. Jeg sliter for tiden med at jeg får artifacts, forvridde texturer og ødelagt frafikk når jeg skal spille. Systemet mitt er ikke klokket, og har i utgangspunktet fungert bra i snart 2 år. Da jeg skulle spille i går skjedde det samme. Fyrte opp EQ2, og allerede under innlastningen dukket det opp, og i løpet av to sekunder var skjermbildet så "uleselig" at jeg skulle til å slå av. Da hørte jeg at det peip fra asusprobe programmet. Da jeg sjekket viste det seg at den Volt saken, som jeg tror går til skjermkortet var helt nede på 2.9 volt. Det normale skal vel være 3.3. Hvis jeg ikke tar helt feil. Etter å ha følt med på dette en stund har jeg lagt merke til at det aldri leveres mer enn 3.15 volt på denne delen. For de andre enhetene ser det greit ut. Temperaturen på CPU, er ca 40-45 nå når jeg spiller, og minne går av og til opp til 68. Så jeg har vel egentlig utelukket at det kan være CPU'en som gjør dette. Jeg prøvde og å bruke ATI tool i går for å scanne for artifacts. Da begynte det også å pipe fra asusprobe programmet, og jeg så på nytt at den volten som skulle være 3.3 var nede i 2.9. Finns det en måte å øke spenningen til skjermortet på? Jeg har tatt ut skjermkortet og sjekket vifte og fjernet støv. Det kortet har aldri vært overklokket. Innstillingene i BIOS har jeg nå satt til Default, og det har hjulpet noe, men jeg for fortsatt artifatc, men de forsvinner etter en stund. Jeg ville satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med noen gode råd. Gi meg et hint hvis dere trenger flere opplysninger. Håper får alt her i verden at noe ikke er ødelagt for jeg har rett og slett ikke råd til noe nytt. Systemet ellers er som følger: P4 2.4 GHZ 9800pro 1gb ram Audigy 2 3 hardisker av diverse størrelser ASUS p4p800 HK. PSU 360 watt. Chieftech Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Sjekk at vifta på grafikkortet snurrer rundt, den kan være utbrent Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Vifta går så det suser. Tok ut kortet i går og fjernet det lille som var av støv på den. Det jeg reagerer mest på er at volten går så langt ned som 2.9. Tidligere har hatt klokket CPU stabilt opp til 2.7 GHZ uten at det har gjort noe som helst. Nå er som sagt ingenting overklokket. Har vurdert å sjekke om PSU sliter litt, men innerst inne frykter jeg at skjermortet ikke har det helt bra. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Er det 3,3v railen til PSU som faller? Hvis det er tilfellet burde du prøve med en ny PSU. Er det forsatt like ille er det nok et eller annet galt med skjermkortet ditt. Hvis det er spenningen på AGP-porten (sikkert jeg som tuller, den kan da ikke være 3,3v) faller kan hovedkortet være ødelagt. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Når jeg tar en titt på asusprobe får jeg følgende opplysninger om spenning: 12 Volt. 5 Volt. 3.3 volt. Det er denne som er problemet..tror jeg. 1.5 volt. Jeg kjørte ATI TOOL i går og da falt den fra 3.15 volt til 2.9 og jeg fikk en advarsel om at spenningen falt med mer en 10 %. (brukte ati tool, for å scanne etter artifacts, ikke finne max core and mem). La merke til at den på 3.3 falt drastisk under denne operasjonen. Prøvde også ved et tilfelle å klokke core speed og fikk masse artifacts allerede ved 379.5 Default er vel 378. Har prøvd det en gang før, og da gikk det bra opp til 390. Ved bruk av maskinen varierer den som skal være 3.3 v svært mye og danser mellom 2.9 til 3.15. Sist døgnet har den ikke vært over 3.15. De andre forholder seg normalt. Som sagt så har jeg nå satt Bios på deafult, med unntak av APG aparture size.(hva er egentlig AGP aparture size). Jeg opplevde også etter en restart at jeg fikk artifacts allerede når jeg kom til skrivebordet, og på EQ2 merker får jeg artifacts også under innlasting før selve spillet har started. Det er vel litt rart siden det da bare vises stillbilder og man skule tro at den størte belastningen lå på CPU, og ikke GPU. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Dette er egentlig litt dumt spm, men du har koblet til en dedikert molex kontakt på selve skjermkortet? Endret 3. mars 2005 av Pritorian Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Ingen spørsmål er dumme. Men ja jeg har det. Skal sjekke litt senere i dag om den går direkte fra strømforsyningen, eller via en annen enhet. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Tok ut strømkontakten til de to hardiskene som bare brukes til lagring. Da spratt spenninga opp til 3.248 V og ligger stabilt der. JIPPI Lenke til kommentar
MetaBaron Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Da blir vel konklusjonen at PSU'en er delvis defekt, i og med at den har fungert greit tidligere. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Ja, det kan virke som om PSU er "roten" til det onde. Brukte maskinen i hele går uten problemer. Skal prøve en ny PSU i dag å se hvordan det går. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Ikke nødvendigvis defekt. Trolig bare litt svak til å drive hele systemet ditt. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Systemet mitt er ikke klokket, og har i utgangspunktet fungert bra i snart 2 år. Har du ikke gjort noe med systemet på 2 år? Da tenker jeg på små opgaderinger her og der; ny hdd, litt mer ram, nyttskjermkort? Spørsmålet jeg egenslig stiller er vel; hvor lenge har du kjørt med nøyaktig det systemet som begynte å feile. Det er jo litt vesentlig for poweret om man nettop har byttet til et skjermkort som trekker en del mer strøm. Dersom ustabiliteten har kommet litt gradvis så ville jeg tatt ut poweret, skrudd av dekselet og telt opp hvor mage hybelkaniner så har intatt residens der. Jeg fikk utrolig ustabil maskin her får ca 1/2 år siden hvor jeg trodde at skjermkortet mitt holdt på å ta kvelden. Jeg bestilte nytt skjermkort, men i vente på det bestemte jeg meg for å prøve med en annen PSU som jeg hadde liggende. Da funket det gamle skjermkortet perfekt ( i alle fall så perfekt som et gamelt skjermkort kan virke ). Hybelkaniner i PSU kan gå ganske ubemerket hen helt til man begynner å presse PSUet mot dets tålegrenser, og enktele ganger er det letter for et stakkars PSU å holde spenningsrailene dersom man sørger for at det får grei gjennom lufting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå