firberblad Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Hei! Jeg sliter for tiden med at jeg får artifacts, forvridde texturer og ødelagt frafikk når jeg skal spille. Systemet mitt er ikke klokket, og har i utgangspunktet fungert bra i snart 2 år. Da jeg skulle spille i går skjedde det samme. Fyrte opp EQ2, og allerede under innlastningen dukket det opp, og i løpet av to sekunder var skjermbildet så "uleselig" at jeg skulle til å slå av. Da hørte jeg at det peip fra asusprobe programmet. Da jeg sjekket viste det seg at den Volt saken, som jeg tror går til skjermkortet var helt nede på 2.9 volt. Det normale skal vel være 3.3. Hvis jeg ikke tar helt feil. Etter å ha følt med på dette en stund har jeg lagt merke til at det aldri leveres mer enn 3.15 volt på denne delen. For de andre enhetene ser det greit ut. Temperaturen på CPU, er ca 40-45 nå når jeg spiller, og minne går av og til opp til 68. Så jeg har vel egentlig utelukket at det kan være CPU'en som gjør dette. Jeg prøvde og å bruke ATI tool i går for å scanne for artifacts. Da begynte det også å pipe fra asusprobe programmet, og jeg så på nytt at den volten som skulle være 3.3 var nede i 2.9. Finns det en måte å øke spenningen til skjermortet på? Jeg har tatt ut skjermkortet og sjekket vifte og fjernet støv. Det kortet har aldri vært overklokket. Innstillingene i BIOS har jeg nå satt til Default, og det har hjulpet noe, men jeg for fortsatt artifatc, men de forsvinner etter en stund. Jeg ville satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med noen gode råd. Gi meg et hint hvis dere trenger flere opplysninger. Håper får alt her i verden at noe ikke er ødelagt for jeg har rett og slett ikke råd til noe nytt. Systemet ellers er som følger: P4 2.4 GHZ 9800pro 1gb ram Audigy 2 3 hardisker av diverse størrelser ASUS p4p800 HK. PSU 360 watt. Chieftech Endret 3. mars 2005 av firberblad Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Tja, du kunne jo prøve med voltmodding eller om ati kan stille det, men det vil jo egentlig ikke hjelpe, hvis det er at kortet får for lite strøm, og det har skjedd helt uten videre trenger nok du en ny powersupply. Test kortet i en annen maksin hvis du har mulighet. Skal kortet kobles opp til ekstern strøm? I så fall, ta ut en annen enhet, også se om PS'en klarer å levere mer strøm da. Hvis du ikke har noen kabel koblet til skjermkortet fra powersupply'en så skal kortet ha 1.5 Volt, og da er denne 3 v info din ikke årsaken til dette... Prøv en annen PS, evn. ta ut noen enheter slik at du kan sjekke om det er PSU'en din som feiler. - Steff Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Skjermkortet får strøm fra en kabel (typisk harddisk strømkabel) i tillegg til gjennom AGP-porten. Jeg skal sjekke om den kabelen går direkte til skjermkortet og ikke deles med en harddisk eller dvd-enhet. Men kan arifatcs og lignende oppstå på grunn av for lite strøm? Jeg trodde i utgangspunktet det skjedde når kortet ble for varmt. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Altså, mye rart kan skjer når det får for lite strøm...det vil jo egentlig være det samme som at du overklokker skjermkortet bare at du ikke følger på med volten. Eller rett og slett at den klarer ikke utføre det spillet vil fort nok fordi den ikke får nok strøm. Artifacts kan også komme av at kortet blir for varmt, absolutt, sjekk om vifta di ikke er gjennsmurt med støv. en annen ting du må teste da, for å finne ut om den får for lite strøm, er å fjerne noen enheter på powersupply'en din (ikke nødvendigvis på samma kabel, 5V delen gir samme strøm til alle kablene). Fjern en disk eller to, hvis du kan, bare for å sjekke altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå