run Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hei. Netcom opplyser at Netcom - 3G fungerer med nedlastinger med hastighet 384 kbps. Er det veldig raskt? Eller er det ikke særlig raskt? Hvor raskt er de 384 kbps i forhold til min GSM/GPRS med Hi-speed? Hvor raskt er det i forhold til en ISDN-linje? Hvor raskt er det i forhold til et normalt hjemmebredbånd? Jeg har billigste Telenor hjemmebredbånd. Oppkoplingen viser 100,0 Mbps. Men jeg får meg ikke til å tro at det etterlengtede 3G - opplegget kun skal gi 3,84% av den moderate hastighetene telenor gir for kr 349 pr. mnd. (Ikke reforhandlet 4-år gmml. avtale/pris) Så har jeg en mistanke om at oppkoplingen, de 100,0 Mbps ikke er Telenor sin hastighet, - men PCn sin hastighet (porten/kortet)? Kan noen, eller i det minste en eller annen , hjelpe til og oppklare dette hastighetsgrumset ... Lenke til kommentar
dA_Jon Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) 100mbit er nok kun lokal nettverket ditt ikke internett hastigheten din, til 349 kr har du vell sansynlig vis 704/128kbit om du har telenor. Isdn er 64kbit om man kobler til med en linje eller 128 om man kobler oppe med begge linjene. Så 3G er maks 6 ganger raskere en isdn 64kbit eller da såklart 3 ganger raskere ved bruk av 2 linjer. GPRS er vell 40-50 kbps maks Typisk (bredbånd) i dag ligger vell på mellom 704/128 kbit til 2048/256 kbit Endret 3. mars 2005 av JVP Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Kan iallefall oppklare at 100 Mbps er hastigheten på nettverskortet ditt ja, ikke på internettlinja di.... Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 JVP forklarte det veldig bra, men husk at 3G kun er beregnet for mobil kommunikasjon, og ikke som bredbånd hjemme. Dette vil bli for dyrt da du betaler for hvor mye du laster ned osv osv.... Har du ikke binding hos telenor, kan du let ordne deg ett like billig abonnement som er samme pris, f.eks. hos nextgentel. De kjører også kampanje med bredbånds telefoni, og det er jo ikke noe telenor har klart å komme med enda. Med vennlig hilsen Meg. Lenke til kommentar
run Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 704/128 kbps stemmer nok ja. Så da gir Netcom 3G 50% av den hastigheten jeg har hjemme da. I teorien. Jaja ... taskk for svar. Lenke til kommentar
dA_Jon Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Husk at det med gprs/3G fort blir veldig teoretiske hastigheter. Lenke til kommentar
AndreM Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Litt flere ting å ta hensyn til Husk at Netcom her oppgir teoretiske hastigheter, og at reell hastighet ofte ligger en del under. Har selv testet masse med Telenor, og typisk hastighet under gode forhold er 300-330Kb. En annen ting en bør merke seg er svartidene. Disse ligger mye høyere for mobilnettet enn en vanlig bredbåndstilknytning. 300-500 ms er ikke uvanlig. Opplastingshastigheten er også lavere (64Kb) Som du sikkert skjønner er ikke 3G en erstatning for vanlig bredbånd på noen som helst måte. Når det er sagt må jeg legge til at3G og datakomm er en drøm i forhold til GPRS. Det går helt greit å surfe på både 3G og EDGE, og i en Citrix løsning er det fullt brukbart å jobbe mot den andre enden... Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Jeg har testet Telenors PC-kort basert på det nye 3G nettet her på jobb denne uken. Vi testet først Mobilt Kontor, som er vanlig GPRS, altså fryktelig tregt. Så testet vi et GC85 kort som er noe av det samme, men med støtte for blant annet HighSpeed og EDGE. Det er ingen tvil om at 3G er VELDIG mye raskere enn GPRS og man kan helt uproblematisk sitte å surfe overalt hvor det er bygd ut 3G uten alt for mye venting. De som er vant til 1-2Mbit linje blir selvfølgelig skuffet, men det er et glimrende alternativ for folk som reiser mye og som har god råd (det koster vannvittig!) Har ikke testet 3G på mobil enda, det kommer nok rimelig snart, men man skal jo kunne streame både det ene og det andre, så jeg vil si at hastigheten på mobilnettet virkelig begynner å sparke fra seg. Endret 3. mars 2005 av Sylteagurk Lenke til kommentar
AndreM Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) GC85 kjører vel EDGE..... Endret 3. mars 2005 av AndreM Lenke til kommentar
rasken Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Nå har det seg slik at med 3G fra Netcom betaler man en fast pris i måneden (kr. 599,-) og har fri bruk. Betaler altså ikke for datamengden man laster ned. Noe som vil redusere prisen for bruk av UMTS betraktelig. <a href='http://netcom.no/DittAbo/3g/connectumts.html' target='new'>http://netcom.no/DittAbo/3g/connectumts.html</a> Endret 3. mars 2005 av rasken Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 GC85 kjører vel EDGE..... Det stemmer. Var ikke veldig fornøyd med hastigheten der heller. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Flyttes til operatør og tjenester på mobilforumet då 3G er ei mobiltjeneste og ikkje noko spesifikt for bærbare PCer Lenke til kommentar
Loddebolt Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Nå har det seg slik at med 3G fra Netcom betaler man en fast pris i måneden (kr. 599,-) og har fri bruk. Betaler altså ikke for datamengden man laster ned. Noe som vil redusere prisen for bruk av UMTS betraktelig. <a href='http://netcom.no/DittAbo/3g/connectumts.html' target='new'>http://netcom.no/DittAbo/3g/connectumts.html</a> Netcom Connect koster 499,- ink mva per mnd for fri bruk for UMTS eller EDGE pakken. Fikk mitt UMTS-kort i går og det fungerer helt utmerket som substitutt for WLAN, ethernet etc. når det ikke er tilgjengelig på laptopen. Jeg prøvde kortet i Kirkenes og der er det bra dekning. Er nå utenfor dekningsområdet og da kjører jeg på gprs via det samme kortet. Hadde kortet enda hatt EDGE så hadde det vært et skikkelig columbiegg. WLAN savner jeg ikke da det stort sett er innebyggd på de fleste laptops. Netcom har opplyst om at et kombinert UMTS, EDGE og GPRS kort sansynligvis kommer i tredje kvartal. For folk som er på farta eller ikke kan få adsl etc, så er dette ett bra tilbud. Et par hundrelapper mer og halv hastighet er ikke så værst? Satser man på EDGE kortet så er dekningen bra fra Sør-Trøndelag og nordover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå