paroa Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Og du tror den der går i 16-17 knop?Gleeem det! :!: Var ute å kjørte i dag sammen med en annen båt. Vi kjørte AKKURAT like fort. Så spurte jeg hvor mange knop den gikk i. ca 17 mer eller mindre! Knopmåler. Jeg er redd det er ganske feil! Dere må nok måle med gps for at det skal bli riktig.. En knopmåler kan vise 5knop mer en båten egentlig går i.. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Hurtigbåten går i 20 knop. Og den kjører bare såvidt forbi. Gummibåten kjører nesten like fort! Endret 17. august 2005 av Jtand Lenke til kommentar
paroa Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Ja, jeg hører det.. Men du kan ikke måle farten ut ifra øyet eller ved og sammenligne med andre båter! Du må bruke GPS (Global posison system) for og måle farten nøyaktig! At en 4hk kan klare 17knop(31,484) tror jeg ingen ting på, men kanskje 11knop.. Husk at det er mye større motstand på sjøen en på land og at gummibåter ikke har den beste formen for fart... Lenke til kommentar
Phone Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Var ute å kjørte i dag sammen med en annen båt. Vi kjørte AKKURAT like fort. Så spurte jeg hvor mange knop den gikk i. ca 17 mer eller mindre! Knopmåler. 4HK i 17 knop høres ganske feil ut. Må si meg enig med de over, få tak i en GPS- da får du garantert rett avlesning. Forresten så er 17 knop vel 30km/t. Lenke til kommentar
espkul Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Farten kan nok stemme. Hurtigbåten som trafikkerer her går bare såvidt forbi. Nekter å tru det med 4 hester, husk på at gummibåter sånn som den jeg hadde og den du har, er breie og ikke akkurat strømlinje forma i vannet. Når den går i plan skyver båten mye av vannet foran seg istedenfor til siden. Og på en så liten båt føles det ut som om det går MYE fortere enn det det egentlig gå. Min gikk iallfall rundt en 12-14 knop tenker jeg. Men hvis du prøver på stille vann med motvind så går det mye raskere pga. baugen blir løfta opp og vannet blir ikke kasta framover. Men kan jo fort går rundt også da Det er helt sant! Har også merket at det går fortere i motvind. Jeg har oppblåsbar kjøl på min. samma jeg hadde..RIBene er MYE bedre...Husk på at hvis du hadde kjørt rett ved siden av hurtigbåten så hadde du nok merka stor forskjell, men siden du kanskje er 100-150 m unna, virker det som om hurtigbåten går treigere...Bare se på fly-de flyr i 800 km/t, men det ser jo ikke sånn ut på himmelen---samme prinsippet vettu Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Farten kan nok stemme. Hurtigbåten som trafikkerer her går bare såvidt forbi. Nekter å tru det med 4 hester, husk på at gummibåter sånn som den jeg hadde og den du har, er breie og ikke akkurat strømlinje forma i vannet. Når den går i plan skyver båten mye av vannet foran seg istedenfor til siden. Og på en så liten båt føles det ut som om det går MYE fortere enn det det egentlig gå. Min gikk iallfall rundt en 12-14 knop tenker jeg. Men hvis du prøver på stille vann med motvind så går det mye raskere pga. baugen blir løfta opp og vannet blir ikke kasta framover. Men kan jo fort går rundt også da Det er helt sant! Har også merket at det går fortere i motvind. Jeg har oppblåsbar kjøl på min. samma jeg hadde..RIBene er MYE bedre...Husk på at hvis du hadde kjørt rett ved siden av hurtigbåten så hadde du nok merka stor forskjell, men siden du kanskje er 100-150 m unna, virker det som om hurtigbåten går treigere...Bare se på fly-de flyr i 800 km/t, men det ser jo ikke sånn ut på himmelen---samme prinsippet vettu ehm næi... kjørte rett ved siden Lenke til kommentar
paroa Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Altså, det er tusenvis av små gummi båter med 4hk rundt på fjorden. INGEN av de går i 17knop! Ingen! Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Altså, det er tusenvis av små gummi båter med 4hk rundt på fjorden. INGEN av de går i 17knop! Ingen! Tipper du er en landkrabbe som ikke vet hva du snakker om.. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Altså, det er tusenvis av små gummi båter med 4hk rundt på fjorden. INGEN av de går i 17knop! Ingen! Tipper du er en landkrabbe som ikke vet hva du snakker om.. Ta og sjekk med GPS før du sier noe mer. Jeg synes det også virker tvilsomt. Lenke til kommentar
espkul Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Altså, det er tusenvis av små gummi båter med 4hk rundt på fjorden. INGEN av de går i 17knop! Ingen! Tipper du er en landkrabbe som ikke vet hva du snakker om.. Det går ikke an å måle slik, har også holdt på sånn jeg, med gummibåten min med 5 hester! Jeg ga opp til slutt pga. det var nytteløst å måle med andre båter. Jeg fikk aldri målt den med GPS. Men jeg fant ut den ting, og det var at båter som jeg vet går ui undrekant av 20 knop dro lett forbi! Jeg hadde akkurat lik båt som deg, bare med 5 hester...og det er en del forskjell på 4 og 5. Hvorfor trimmer du ikke 4 hester'n!? Send den inn til et verksted eller no? ikke prøv å gjør det sjøl...hvis du ikke veit nøyaktig hva du gjør! Dessuten planer båten MYE lettere med 5 hester! Lenke til kommentar
espkul Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Hva synes dere om denne da? Var å prøvde den på havet i dag. Pioneer 7 fot Samme motor som er på gummibåten over. Hva gikk raskest av pioneeren og aquaquicken?? Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Hva synes dere om denne da? Var å prøvde den på havet i dag. Pioneer 7 fot Samme motor som er på gummibåten over. Hva gikk raskest av pioneeren og aquaquicken?? Det var nok Pioneer det.. Men den hoppet opp og ned hele tiden. Prøvde å putte inn noen steiner i front, og da gikk den fint i vannet. Bildet er tatt fra den båten jeg kjørte like fort med gummibåten. Og som dere ser så gikk jeg forbi Endret 18. august 2005 av Jtand Lenke til kommentar
paroa Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Bare ta et eksempel, en venn av meg har en 10fots whit jolle med 15hk yamaha 90modell, man skulle tro at dette drar forbi det meste i den klassen på sjøen? For det første så veier den whitjolla veldig lite (Bare skroget) For det andre så har den et veldig fint skrog utvendig som er mange ganger bedre en pioneer jolla du viste bilder av. Denne båten går i 21,8knop! Den har over 3 ganger så mye hester og den har et mye finere skrog og du tror at båten din går 4knop seinere? Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Som andre har påpekt før. En gps vil vise riktig fart! Dvs. ikke helt riktig...Gps'en vil regne med strøm, og den kan ofte være på 1 knop eller mer. Så det beste hadde vært om du hadde en slik logg. (Ofte brukt i seilbåter) Den viser korrekt fart, uten å regne med strøm... Til opplysning for både eier og de andre,- Yamaha 4HK yter det samme som andre merkers 5HK. Hvis jeg ikke husker feil byttet vel Yamaha 4hk klistremerket til et 5hk merke i 2003... Lenke til kommentar
espkul Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Som andre har påpekt før. En gps vil vise riktig fart!Dvs. ikke helt riktig...Gps'en vil regne med strøm, og den kan ofte være på 1 knop eller mer. Så det beste hadde vært om du hadde en slik logg. (Ofte brukt i seilbåter) Den viser korrekt fart, uten å regne med strøm... Til opplysning for både eier og de andre,- Yamaha 4HK yter det samme som andre merkers 5HK. Hvis jeg ikke husker feil byttet vel Yamaha 4hk klistremerket til et 5hk merke i 2003... hmm.... det er ikke helt rett at loggen er bedre...er det motstrøm, eller bølger viser loggen feil...MYE feil. Eller hvis det er medvind går det "treigt"... Så GPS er fortsatt det beste...viser +-0.01 knop. Ang. det med strøm er sikkert rett...aner ikke jeg Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 En gps er meget nøyaktig som du sier ja, men det er i vann som ikke rører seg. Med en gang det blir litt sjø og strøm vil en få litt unøyaktig visning. Hvis en derimot har en logg, kan en se farten båten har i øyeblikket. Har en samtidig en gps kan en så se hvilken fart strømmen holder. Og så regne seg til aktuell fart! Som sagt blir dette brukt mest i seilbåter, der en trenger å vite nøyaktig fart,- slik at en ser at trimmingen av seilene faktisk gir en økning i fart... Lenke til kommentar
espkul Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 En gps er meget nøyaktig som du sier ja, men det er i vann som ikke rører seg.Med en gang det blir litt sjø og strøm vil en få litt unøyaktig visning. Hvis en derimot har en logg, kan en se farten båten har i øyeblikket. Har en samtidig en gps kan en så se hvilken fart strømmen holder. Og så regne seg til aktuell fart! Som sagt blir dette brukt mest i seilbåter, der en trenger å vite nøyaktig fart,- slik at en ser at trimmingen av seilene faktisk gir en økning i fart... Men loggen viser mer i motstrøm/motvind, og motsatt... Har seilt mye, og med loggen får man helt idiotiske målinger innimellom...men som du sier, så ser man nok økningene og hvor mye det minker bedre, det veit jeg ikke. Logg er ikke noe særlig bra hvis man skal finne ut hvor langt man har seilt etc. Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) La ut et par flotte skrytebilder jeg fra Nordnorge! Nærmere bestemt Dyrøy i Troms. Skrytebilder På bildene, Bella 512 Europa, Quicksilver 330 og Zodiac 730 RIB... Og meg på vannski på et par:P Gleder meg til sommern når jeg ser igjennom denna posten. *Vil kjøre båt igjen* Edit: La til URL Endret 10. september 2005 av rikardo Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Min lille gummibåt som gjør ca 16-17 knop Aquaquick 9fot Yamaha 4 hk jeg klart å tyne opp en identisk båt med 4hk fra evinrude oppi 13 knop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå