Gå til innhold

Har jeg kjøpt feil brytere?

Anbefalte innlegg

Hmm. Den ene vifta som jeg starta med er oppgitt å ha 0.09A (90mA)

Jeg brukte denne kalkulatoren for å regne meg fram til at jeg trenger en 56ohm ( 0.5W ) motstand. Jeg prøvde først en 56ohm's motstand

( riktig nok 0.25 W, men har watt noe å si, de spør jo bare om hvilken ohm du er ute etter når du skal kjøpe? )

Hvertfall, med den motstanden fikk jeg ingen reduksjon på spenningen, jeg fant tilslutt ut at jeg fikk spenningen ned 1V ved å bruke en motstand på 1.000.000ohm. Er dette pga motstanden er på 0.25W? Motstandene så ut til å tåle det.

Blir det rett om jeg kjøper 56ohms motstandere på 0.50W?

*Frustrert*  :hmm:

det er siden du måler uten en hel krets da i så fall, ingen strøm inget spenningsfall

selv pm du har en Tera-ohm så hjelper ikke det uten strøm i kretsen og med en mega ohm så sperrer den nok helt, sånn at du ikke går no strøm (nesten ikke)

vis du ikke har motstandere som tåler nok watt så kan du jo paralellkoble da

****---------56ohm----56ohm----------

-----|***************************|-----------

****---------56ohm----56ohm----------

*=luft, funker ikke med mellomromm :p

Endret av stidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har multimeter hvor jeg kan måle hvor mye strøm vifta trekker på både 5,7 og 12V. kan også regne ut dette om jeg måler motstand i vifta. Får se mer på det i morra. Skal jo absolutt være mulig å finne frem til rett motstander. Takker igjen!

Lenke til kommentar
Har multimeter hvor jeg kan måle hvor mye strøm vifta trekker på både 5,7 og 12V. kan også regne ut dette om jeg måler motstand i vifta. Får se mer på det i morra. Skal jo absolutt være mulig å finne frem til rett motstander. Takker igjen!

motstanden i vifta er jo lett og finne nå da. R=U/I 12/0.09 =133,3333333ohm

du kan jo begrense strømmen med dioder også da.

Endret av stidz
Lenke til kommentar

Data på vifta:

0.09 mA @12V

133,3 Ohm

----------------

I=U:R ( 7V * 133,3ohm = 0,052A )

P=U*I ( 0,052A * 7V = 0.364W )

Altså 52mA når vifta kjører på 7V, og 0.364W.

Hvordan kan jeg regne ut hvilken motstand jeg vil trenge?

EDIT: - Jeg vet jeg kan begrense strømmen med LED's, det dumme er at jeg bruker lys som jeg ikke vil at skal brukes da.

Endret av ViVentis
Lenke til kommentar

Ser at du har valgt å la det være 7V over vifta. da vil det ligge 5V over motstanden. Du bruker samme formelen som du har brukt. R=U/I=5/0,052A=96Ohm

Men somnevnt utallige ganger; dette er beregnet med grove antagelser så du vet ikke hvile spenninger du får over vifta før du faktisk prøver dette.

Lenke til kommentar

Har regna meg frem til dette, vil det gå?

Vifte ned til 7V - 5V:0.052A = "96 ohm 0,5W" x1

Vifte ned til 7V - <-- Se * nedenfor

Diode ned til 3V - 9V:0,03A = "300 ohm 0,1W" x5

diode ned til 5V - 7V:0,03A = "233 ohm 0,25W" x1

Vil dette stemme, når jeg har regna ut hvor mye watt motstanden vil tåle og motstand den må gi?

*Her er 2 like vifter paralelt koblet. skal jeg bare dobble ampertallet da og regne ut? Vet ikke data på disse viftene enda.

Feks:

12 V

0.1 A

120 Ohm

Ned til 7V - 5V:0.2A = "25 ohm 1W" Jeg syns motstanden hørtes liten ut?

Lenke til kommentar
Er vel 96 ohm?

Vifte ned til 7V - 5V:0.052A = "96 ohm 0,5W"

Er jo det jeg skrev jo ;) LItt forvirrende at jeg har skrevet Ohm rett intill. Ser nesten ut som 960, men det er det ikke :p

Diodene ser ut til å være beregnet riktig. Men som sagt; det gøres noen grove antagelser så du får bare prøve deg fram. Hadde vært morsomt om du kunne måe lå strøm og spenning med dette opsettet og ser hvor mye antagelsene egentlig avviker.

Lenke til kommentar

*Her er 2 like vifter paralelt koblet. skal jeg bare dobble ampertallet da og regne ut? Vet ikke data på disse viftene enda.

Feks:

12 V

0.1 A

120 Ohm

Ned til 7V - 5V:0.2A = "25 ohm 1W" Jeg syns motstanden hørtes liten ut?

Når du parallell kobler må strømmen ghennom hver av viftene gå gjennom motstanden, ja.

Det er riktig at motstanden blir midere, men dersom du skal føale de samme antagelser som vi har gjort tidligere har du regnet litt feil.. tenk U=I*R Dersom du Dobler strømmen gjennom en motsand kan du halvvere motsanden og du vil fortsatt ha samme spenningsfallet over den.

12V 0.1A og 120 Ohm som spec på vifta gir;

7V/120Ohm=0,058A gjennom hver vifte. Da får vi 0,116A gjennom motsanden.

5V/0,116A=43 Ohm altså ca en halvering fra en motstand pr vifte.

Men her antar vi at vi har en konstant indere motsand i vifta og at strømmer dermed også faller med spenningnen. Dette tror jeg blir feil og da er egentlig alle beregningene riv ruskende gale. Så her er det bare å prøve seg fram.

Jeg skal se om jeg finner noen datablad på noen vifter som viser noen strøm/spennings-kurver.

Lenke til kommentar

Okei, ja det er skikkelig forvirrende når Ohm er rett bak et tall med stor "O".

Det er nesten som jeg kjøper motstander nå. Noen som vet om hvilke bedrifter i Trondheim som har stort utvalg i slike ting som motstander/dioder/brytere osv?

Lenke til kommentar
Data på vifta:

0.09 mA @12V

133,3 Ohm

----------------

I=U:R ( 7V * 133,3ohm = 0,052A )

P=U*I ( 0,052A * 7V = 0.364W )

Altså 52mA når vifta kjører på 7V, og 0.364W.

Hvordan kan jeg regne ut hvilken motstand jeg vil trenge?

EDIT: - Jeg vet jeg kan begrense strømmen med LED's, det dumme er at jeg bruker lys som jeg ikke vil at skal brukes da.

ikke LED (light emitting diode) men vanlig diode.

Lenke til kommentar

Off, gikk over motstandene en gang til. Det gikk litt for fort sist, jeg målte med voltmeteret i serie istedet for paralelt over vifta :p

Alt ser ut til å funke med delene jeg har, det eneste er at motstandene til viftene kan gå istykker. Får sette inn motstander med mer effekttålighet senere :)

Takk for all hjelp!! :thumbup:

Kommer et bilde når jeg er helt ferdig.

Lenke til kommentar
Off, gikk over motstandene en gang til. Det gikk litt for fort sist, jeg målte med voltmeteret i serie istedet for paralelt over vifta :p

Alt ser ut til å funke med delene jeg har, det eneste er at motstandene til viftene kan gå istykker. Får sette inn motstander med mer effekttålighet senere :)

Takk for all hjelp!! :thumbup:

Kommer et bilde når jeg er helt ferdig.

bruk 4 motstander sånn som jeg viste over, da får du jo halver watten over motstandene

Lenke til kommentar
bruk 4 motstander sånn som jeg viste over, da får du jo halver watten over motstandene

Jeg bruker 100 Ohm's motstand for å få vifta ned til 5V, mener du da at jeg skal koble 2 og 2 motstander på 100 Ohm og paralellkoble de (altså totalt 4 stk 100 Ohm's), eller 4 50 Ohm's motstander i?

Lenke til kommentar

når du prallell kobler halveres motstanden. Så for å beholde 100ohm tar du 4 100ohms og kobler 2 og 2 i parallell (blir det samme som 2 50ohms med dobbelt effekt) og setter disse 2 parene i serie. Da har du 100 ohm igjenn men siden du har parallell koblet de får du dobelt effekt toleranse.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
når du prallell kobler halveres motstanden. Så for å beholde 100ohm tar du 4 100ohms og kobler 2 og 2 i parallell (blir det samme som 2 50ohms med dobbelt effekt) og setter disse 2 parene i serie. Da har du 100 ohm igjenn men siden du har parallell koblet de får du dobelt effekt toleranse.

at de halvererseg er ikke helt rett, men med like motstander i begge kretsene er det riktig vis du kun har to motstander parralelt.

ser du lengre opp så har jeg vis hvordan du kna koble, bare bytt ut tallet med 100ohm istede for 56

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...