ViVentis Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 (endret) Jeg har i dag vært en tur innom Clas Ohlson, derifra gikk jeg med: 5stk ultrablå LED 3.3V 5stk ultrahvid LED 3.5V 5stk rød blinkende LED 5V: (Jeg har motstander nok fra før) ------------------------------------- 3stk enpols brytere: (2 innganger, og 1 utgang; vippebryter som veksler mellom de 2 inngangene.) Planen min er å bygge en viftestyring: Jeg skal ha en bryter som switcher strøm til viftene (samtlige) av og på. (når den er av så skal en rød LED blinke, og når den er på skal en blå LED lyse) jeg skal ha de to andre bryterne til å veksle mellom 12V og 5V uavhengige, en vifte hver. (Når en bryter holder 5V kretsen så skal det lyse en hvit LED, og når 12V er inne så skal det lyse en blå LED. (Bilde er vedlagt for å illustrere bedre) Problemet mitt er nok at jeg kjøpte enpolsbrytere, trur jeg, for jeg klarer ikke å sette opp et koblingskjema nå som får hovedstrømsbrytern til å stenge all strøm. Jeg får heller ikke vifta kobla paralelt med motstand+LED, kun serie slik jeg ser det, da blir jo spenningen svekket for mye. Kan noen hjelpe meg, om det er mulig? Endret 2. mars 2005 av ViVentis Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2005 Søren å! har feilposta, "skulle i PSU og elektronikk" - Jeg får vel varsle ifra. Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Har fått opp et koblingskjema selv. (Om det vil funke da) Det jeg lurer på er om jeg MÅ ha likerettere nederst på + inngangen på viftene? Lenke til kommentar
PastaJensen Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Det er likestrøm som vert gitt ifrå psu'n, så du trenger ikkje det. Koblingskjemaet ser bra ut, det skal funke dette. Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Det jeg tenker på med likeretter er at strømmen kan lure seg forbi feil LED siden rød og gul ledning går sammen rett før vifta. Feks: når jeg kjører på 5V går strømmen til vifta og hvit LED, men siden kretsen går sammen med 12V kretsen (som er uten spenning) så kan den blå LED'en enten lyse på halv styrke eller at den ikke lyser i det hele tatt men det vil gå et en liten spenning igjennom den og motstanden. Den blå LED'en og motstanden blir jo da koblet i serie med vifta, så jeg får feil spenning på vifta, + at kansje feil LED i tillegg lyser. Jeg skal kjøpe 4 stk 3A likeretterdioder som jeg setter slik som vist på bildet. Et annet spm er, hvor mange watt bruker en 80/92mm vifte til cpu? Er ikke hjemme nå så jeg får ikke sjekka. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner skjemaet ditt. Hvor er disse likeretterene du nevner? men får å svare på spørsmålet i topic så vil jeg si ja Hadde du kjøpt 2-pol i stede kunne du kloblet spenningen til lysdioden inn på den ene ingangen og spenningen til Viftene på den andre. Da vil den ene lysdioden lyse når bryteren står i posisjon for det ene spenningsnivået og den andre vil lyse for det andre nivået. Men det er mulig jeg tar helt feil av hva du egentlig er ute etter Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg har løst problemet, bare se på skjemaet. En likeretterdiode lar strømmen passere kun 1 vei, altså slik jeg har plassert dem på forrige bilde vil ikke strømmen kunne krype opp til feil LED og til jord Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Greit nok det, men noe unødvendig komplisert. Men ut fra det føste skjemaet kan jeg ikke se noe annet enn at begge instillinger på bryteren gir 12V til viftene. Det hjelper lite at du ahr tegnet noen av lederene røde og andre gule. Begge bryterene har 12V på midten og vil dermed få 12V på den ene linja når bryteren er i den nen posisjonen og 12V på den andre linja når bryteren er i den andre posisjonen. Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 På den røde så ligger det en motstand som jeg ikke har regna på enda, siden jeg er usikker på om det er 5V jeg skal gå for! Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Du klarer ikke å senke spenningen ved å sette inn en motsand. Da må du i tilfelle ha en ganske kraftig effektmotstand. Som nevnt tidligere så er det mye enklere å bruke 2pol brytere. Tenk på de miterste pinnnene som utganger (strengt talt har ikke en bryter ingang/utgang, men dog . Så setter du 12V på den ene siden og 5V på den andre. Den polen av bryteren som skal gi strøm til lysdioden kan du sette 5V på begge sider. Når bryteren står i den ene stillingen får du 5V på vifta og den ene lysdioden lyser, når den står i den andre stillingen får vifta 12V og den andre lysdioden lyser. Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 om motstanden ligger i serie foran ( på pluss siden ) av komponenten som skal ha svakere strøm så vil det gå. Har regnet såvidt på det. Skal regne ut alt senere i dag. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Slike vifter trekker ca 1-3W på 12V vil jeg tippe (varierer fra vifte til vifte). Når man setter en motstand i serie for å dempe spenningen vil rikting effekten i vifta senkes (siden spenningen går ned), men det går fortsatt mye strøm i gjennom vifta og denne strømmen skal også gå i motsanden. Da holder det ikke med vanlige 1/4W mostander fra Clas. Eksempel; dersom du har en liten vifte som er spesifisert til å trekke 1W ved 12V (ganske strømsvak). Dette gir en indere motstand på 144Ohm. Dersom du skal sette en motsand i serie med denne for å dele spenningne ned til 5V så må du føst anta at denne inderem motstanden er konstant noe jeg ikk etror den er, men la oss anta de for enkelhets skyld. Da må du ha en motsand på 200Ohm mot 12V. Dette gir total motsand på 344 mellom 12V og jord (forusatt konstant indere motsand i vifta) noe som gir oss ca 0,035A og nermere 1/5W. Men så har vi den gjennomgående kinkige antagelsen her at indere motsand i vifta er konstant selv nå man senker spenningen. Dette er i praksis en antakelse man ikke kan gjøre. dermed har man 2 problem; 1. det er umulig å regne seg fram til hvislken motstand man skal bruke for å oppnå 5V. 2; man får enda høyere strøm (og effekt) gjennom motsanden. Når man i tillegg legger til at de aller fleste vifter trekker mer enn 1W så baller det bare på seg. Det er en grunn til at regulerbare viftekontroller ofte bruker kraftigere rheostater i stede for bare enkle potmetere, eventuelt mer komplisert elektronikk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Husk også at vifter trekker mer strøm idet de starter opp. Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg skal hvertfall prøve i dag. Mulig jeg tar 7V eller noe istedet for 5. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 om motstanden ligger i serie foran ( på pluss siden ) av komponenten som skal ha svakere strøm så vil det gå. Har regnet såvidt på det. Skal regne ut alt senere i dag. Feil. Samme om motstanden ligger foran eller etter komponenten som skal ha svakere strøm. Spenningstapet over motstanden blir det samme uansett hvor i kretsen den er. Jeg vil fraråde å senke spenningen til vifta ved hjelp av en motstand. Skaper bare ekstra varme. Vitsen med vifter jo er å gjøre kabinettet kaldere... Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Viftestyringen kommer til å ligge i en av CD-romsbrønnene. Vi får se hvordan det blir. Spent jeg Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Hmm. Den ene vifta som jeg starta med er oppgitt å ha 0.09A (90mA) Jeg brukte denne kalkulatoren for å regne meg fram til at jeg trenger en 56ohm ( 0.5W ) motstand. Jeg prøvde først en 56ohm's motstand ( riktig nok 0.25 W, men har watt noe å si, de spør jo bare om hvilken ohm du er ute etter når du skal kjøpe? ) Hvertfall, med den motstanden fikk jeg ingen reduksjon på spenningen, jeg fant tilslutt ut at jeg fikk spenningen ned 1V ved å bruke en motstand på 1.000.000ohm. Er dette pga motstanden er på 0.25W? Motstandene så ut til å tåle det. Blir det rett om jeg kjøper 56ohms motstandere på 0.50W? *Frustrert* Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) for det føste; det der er en led kalkulator. Altså velig fin til å finne ut hvilken motstand du ska ha i serie med led'ene, men jeg tror ikke den kan hjelpe deg så mye med vifte dempingen din. Dersom du demper 1V med 1MOhm betyr det ganske enkelt at det går 1mico Ampere strøm gjennom motsanden. Den samme strømmen skal jo få vifta til å gå. Gjorde den det? Hørtes ut som veldig lite strøm til vifta. Men som jeg ahr sagt tidligere; jeg synes du gjør dette unødvendig komplisert. All funksjonaliteten du beskriver i føste post kan du klare å lage med 1stk 3pol hovedbryter + 2 led for den funksjonen og 1stk 2pol bryter + 2 led for hver vite +seriemotsander for alle LEDene. vel, lykke til og vær opmerksom på den "magiske" røyken. Slik jeg ser det er det værste som kan skje at du svir av motsanden og dermed bryter kretsen. Da vil jo bare vifta slutte å gå. Men som sagt; følg med, det kan bli veldig varmt før du har presset motsandene så langt at de brennes av. Endret 3. mars 2005 av Xell Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Hmm, snakka med en lærer på skolen i dag, som er veldig gla slike elektriske ting. Medlem i en klubb osv, han mente at det skjemaet mitt så bra ut. Ingen info om motstandene da. Men jeg vil ikke kjøpe meg nye brytere, jeg vil heller finne noen motstander som passer. se på dette skjemaet, det er jo akkurat det samme i utgangspunktet, men har ikke sett nærmere på motstandene. Om du hadde kunnet funnet ut akkurat hvilke motstander jeg trenger (både til led's og vifter) så hadde jeg vært evig takknemlig. Skal ta en prat med lærern igjen i morgen. -Men hvorfor går ikke den kalkulatoren til å regne ut viftedemping? Det er jo samma prinsipp? Kansje ikke, vel vel. Takker uansett for dine innspill! Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 den den kalkulatoren spør etter er spenning over og strøm i gjennom. For lysdioder er dette standard oplysninger i spesifikasjonen. For vifta er det kun spesifisert effekt ved 12V. Av dette kan man regne ut hvor mye størm det går gjennom vifta ved 12V. Når du senker spenningen (på en eller annen måte) så senker du også effekten. Dette ser vi ved at vifta faktisk går saktere. Men du vet ikke så mye ut fra standard spec hvor mye strøm vifta trekker ved 5V. Effekten har sunket (mindere tilført energi -> vifta sakker farten), men siden effekten er produkt av spenning og strøm og spenningen er redusert; hva har egentlig skjedd med strømen? er den konstant? synker den? øker den? Hvis du har et fullverdig datablad på viften kan du kanskje finne ut dette, men uten å vite hvor mye strøm den trekker ved 5V kan du heller ikke beregne deg frem til hvilken motstand som må til for å få den ned på 5V. Når du vet strømmen og du vet at det ligger 7V over motsanden kan man si noe om hvor mye effekt motstanden må tåle. Jeg råder deg til å lese hele artikkelen til Vidar. Spesielt side 2 (bakgrunn og planlegging) så skjønner du at denne er gjort på et litt annet grunnlag. Det har har gjort er at han har hatt vifter som er levert med "dempemotsand" så har han brukt denne i kretsen for å kunne velge om han skla kjøre med dempet eller full guffe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå