Gå til innhold

Trenger litt Perl/Tk dokumentasjon

Gjest Slettet-df17e

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Jeg satt meg ned da jeg kom hjem fra skolen i dag og tenkte jeg for en gangs skyld skulle prøve litt GUI!

Fant da fram til Perl/Tk :)

Begynne nå og få bra til selve GUI'n men, hvordan får jeg buttons osv. til og gjøre funksjoner ?

Klarer og lage en meny etc. men, alt av knapper jeg får til og funke er Exit. hehe.

Så noen som veit om no bra skriverier om dette ?

Og/eller om noen eventuelt har lyst til og skrive litt om dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

det er et bra kapittel i "advanced perl programming", som på få sider går gjennom det aller viktigste i perl/Tk programmering. Det vanskeligste, IMO, er få få få full kontroll på layout (geometry) managerene (pack, grid eller place). Har man forståelse for hvordan f.eks. pack (erh, dvs Tk::Pack) funker er det ganske så kjapt å smelle sammen noe greier - dvs med nogenlunde bra design, det er det som kan være vanskelig i begynnelsen nemlig å få ting til å gå der vi vil ha de..

Begynner å bli en stund siden noe perl kode ble trykket ut..men her er noe kjappe greier som viser en knapp i bruk.

use Tk;
   #snarvei for å slippe å skrive Tk::DialogBox, Tk::Ditt, Tk::Datt..
use Tk::widgets  qw/DialogBox/;
   #tkinit er "snarvei" for MainWindow->new(..)
my $mw = tkinit(-title=>"Testing");
   #stuff inn en knapp
my $button = $mw->Button(-text=>"Press",
                        -command=>sub {
   my $d = $mw->DialogBox(-title => "en dialogbox", -buttons => ["Ok", "Terminate"]);
   my $reply = $d->Show;
   ($reply ne "Ok") ? exit : 1;
   })->pack;
MainLoop;

Forøvrig synd at Tk ser så "rævva" ut i Linux.. I windows begynner det å bli ganske bra "windows look" på widgets'ene..

og ja..tilslutt..skaff deg "mastering perl/Tk"-boka dersom du vil lære dette her skikkelig. Den er et absolutt MUST skal du drive det noe vei i Tk..

Artige saker dette her Tk greiene..Har du noen "apps" som du ønsker å realisere?

Endret av sam2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...