Gjest Slettet-df17e Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Jeg satt meg ned da jeg kom hjem fra skolen i dag og tenkte jeg for en gangs skyld skulle prøve litt GUI! Fant da fram til Perl/Tk Begynne nå og få bra til selve GUI'n men, hvordan får jeg buttons osv. til og gjøre funksjoner ? Klarer og lage en meny etc. men, alt av knapper jeg får til og funke er Exit. hehe. Så noen som veit om no bra skriverier om dette ? Og/eller om noen eventuelt har lyst til og skrive litt om dette Lenke til kommentar
sam2 Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Hei, det er et bra kapittel i "advanced perl programming", som på få sider går gjennom det aller viktigste i perl/Tk programmering. Det vanskeligste, IMO, er få få få full kontroll på layout (geometry) managerene (pack, grid eller place). Har man forståelse for hvordan f.eks. pack (erh, dvs Tk::Pack) funker er det ganske så kjapt å smelle sammen noe greier - dvs med nogenlunde bra design, det er det som kan være vanskelig i begynnelsen nemlig å få ting til å gå der vi vil ha de.. Begynner å bli en stund siden noe perl kode ble trykket ut..men her er noe kjappe greier som viser en knapp i bruk. use Tk; #snarvei for å slippe å skrive Tk::DialogBox, Tk::Ditt, Tk::Datt.. use Tk::widgets qw/DialogBox/; #tkinit er "snarvei" for MainWindow->new(..) my $mw = tkinit(-title=>"Testing"); #stuff inn en knapp my $button = $mw->Button(-text=>"Press", -command=>sub { my $d = $mw->DialogBox(-title => "en dialogbox", -buttons => ["Ok", "Terminate"]); my $reply = $d->Show; ($reply ne "Ok") ? exit : 1; })->pack; MainLoop; Forøvrig synd at Tk ser så "rævva" ut i Linux.. I windows begynner det å bli ganske bra "windows look" på widgets'ene.. og ja..tilslutt..skaff deg "mastering perl/Tk"-boka dersom du vil lære dette her skikkelig. Den er et absolutt MUST skal du drive det noe vei i Tk.. Artige saker dette her Tk greiene..Har du noen "apps" som du ønsker å realisere? Endret 3. mars 2005 av sam2 Lenke til kommentar
franksun Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Hei. Jeg ville ha litt informasjon om emnet selv og kom fram til en helt ok side: http://www.troubleshooters.com/lpm/200302/200302.htm Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Står litt her: http://www.perl.com/pub/a/1999/10/perltk/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå