Gå til innhold

Fortell om ditt yrke-

Even89

Anbefalte innlegg

Har problemer med å finne ut hva jeg skal utdanne meg som.

Og derfor vil jeg bare høre litt (real life) erfaringer om forskjellige jobber folk har på forummet..

Kanskje også prøve å overbevise meg til å nettop velge dette yrket ;)

Løn er ikke så viktig, bare noe som er spennende og kreativt--

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber med Videoproduksjon og har regi for bl.a. Pysj Pop Baluba som

går på lørdags-morgenen og Pugg And Play som går i uka.

Å jobbe med TV er veldig interessant pluss at man får møte veldig mange

spennende mennesker.

Anbefales!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jobber i matvarebutikk. Det kan være en spennende og grei jobb det, men hvis man får diverse sjefer som ikke fungerer med lyset av engang så kan jobben fort bli kjedelig.

Jeg jobber med å sette ut varer i butikk osv. Har vært innom fryseavdelingen, melk, samt mye kundekontakt. Synes det er en grei jobb egentlig, og man jobber ofte i et hektisk miljø. Har man ansvaret for en hel avdeling blir det litt morsommere, da har man faktisk ansvar og kan gjøre mer som man vil (det kommer helt ann på hvilken butikk-kjede man jobber i)

Men uansett en helt grei jobb, men det spørs vel hvor lenge man har lyst til å være der, da det kan bli noe ensformig.. Jeg har jobbet der i tre år nå, og føler at det er på tide med noe nytt (pga av sjefene der)

Lenke til kommentar

Jeg utdanner meg for tiden som Elektronikkingeniør. Dette er et felt hvor man må bruke hodet. Det er ganske interessant å lære hvordan ting henger sammen, og hvordan man gjør beregninger på kretser.

Ingeniøryrket generelt er noe for dem som er klistret til TVen når Extreme Engineering, Extreme Mashines og Scrapheap Challenge går på Discovery Channel. Det er mange forskjellige felt innenfor realfag som er svært interessant, slik som kjemi, bygg, maskin, elektro osv...

Ellers er jeg utdannet som Serviceelektroniker med fordypning i lyd og bilde. Dette er et yrke hvor man jobber på et verksted som reparatør. Det som er fint med dette yrket er at det kun krever 3årig videregående utdanning, og som gir deg en varierende jobb. Man jobber mye med feilsøking i elektroniske kretser, og det er skikkelig morro å finne en feil, for så å fikse det og se at det fungerer etterpå.

Jeg har også jobbet i elektro-butikk, hos en av de store aktørene på markedet. Dette er en jobb som krever tålmodighet overfor kunder, men også store produktkunnskaper. I tillegg får man god erfaring innenfor salg. Denne jobben er varierende og morsom, men til tider frustrerende med tanke på vrange kunder som gjør livet surt av og til. Heldigvis har vi en boksesekk på lageret som vi kan bruke til å få ut frustrasjon :D

Lykke til med yrkesvalg!

Lenke til kommentar

Jeg er lege, og utdanner meg for tiden til indremedisiner/nefrolog (nyremedisin). Dette er definitivt givende - rikelig ansvar og mulighet til selvutvilking. Lønn og status er rasket fallende, men hvis du ønsker både mellommennekelige og teoretiske utfordringer i rikt monn, kan det anbefales. Utdaning: VGS (3 år) + Medisinstudiet (6 år) + Indremedisin (6 år) + Nefrologi (ca 2 år). Hipp hurra - etter ca 17 år er du ferdig.:thumbup:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kommer jo helt ann på hvor du jobber da.. og om du liker det du jobber med elelr ikke.. Jeg liker det.. Er fortsatt lærling jeg. inne i mitt andre halvår.. drøye 6000 i måneden, neste halvår øker det til ca. 7500. Siste halvår blir det 12-13000.. (heholdsvis 40, 50 og 80% av Lønnstrinn 24)

Man starter selvfølgelig med lønn på dette nivået, men det øker fort..

Enkelte litt etablerte folk der jeg jobber (jeg jobber i staten) tjener over 400.000 brutto (ca. lønnstrinn 60).

Det er vanlig å starte lavlønnet..

Lenke til kommentar

Jeg er lærling jeg også (snart ferdig). Det går fint å bo hjemme hos mamma og pappa med en slik lønn. Men når man en gang vil etablere seg, så funker det bare ikke alene med en lønn på 220-230k i året.

Det er vanlig å starte lavlønnet, ja. Men man øker ikke til 400k brutto på 10år engang.

Greit, man kan være heldig å finne en jobb i det private som lønner deg etter erfaring og kunnskaper og ikke utdannelse... men slik som jobbmarkedet er i dag, så er det ikke greit å bare være en IKT-driftsoperatør.

Lenke til kommentar

Jobber som sambands matros i marinen. Utdanner meg nå som sambandsassistent (sambands- og informasjons-systemer) Lærer bruk av radar, kryptoutstyr, samband, elektronisk krigføring, kartretting, plotting samt alt teknisk bruk av utsyr. Det er et tøft kurs å komme på, kun 17-18 som blir tatt inn hvert år. og da må man har gjort det bra i førstegangstjenesten og har bra papirer ellers. Det er et halv tårs kurs, men det er med lønn da :) . Grunnlønnen er ikke så allverden, mellom 200-250k, men det er ikke der pengene ligger. Matroser kan tjene opp mot 6-700k og mer om de står på og seiler mye. Det er vel få andre steder 20 åringer har mulighet til å tjene såpass.

Selve jobben er variert og spennende. Om man ønsker har man mulighet til å seile mye og besøke mange land. Og betalingen er god, men det krever veldig høy innsats. Man kan bli matroser innen mye, men sambansmatros som jeg er ser jeg på som det mest spennendes. Man er i operasjonsrom og får med seg alt av "action" som foregår og er et viktig bindeledd for befalet. Miljøet er særdeles bra, selv om det er stor fare for at det blir litt vel mye drikking og festing, spesielt om man er mye ute og seiler. Å få utbetalt 30-40k når man er i utlandet er ikke alltid det sunneste.

Det negative er nok at det ikke er noe å satse på som karriere, i dagens forsvar. Og så må man gjøre seg fortjent til verving gjennom et år i førstegangstjenesten. Men hvis man ønsker å jobbe noen år og legge seg opp en god sum penger på bok, samtidig jobbe i et spennende og hektisk miljø så er det noe å anbefalle.

Lenke til kommentar

spennende mennesker.

Anbefales!

Det høres veldig spennende ut!

Hva slags utdanning har du/hva trengs for slikt?

PS: Jeg vil også høre svaret på spørsmålet i signaturen din...

Lenke til kommentar

spennende mennesker.

Anbefales!

Det høres veldig spennende ut!

Hva slags utdanning har du/hva trengs for slikt?

PS: Jeg vil også høre svaret på spørsmålet i signaturen din...

Det som trengs er litt kunnskaper om kameraføring og litt innsikt i hva som

gjør et TV-program bra.

Man lærer det veldig fort hvis man interesserer seg i det.

Media-faget er nok den utdanninga som peker seg nærmest inn mot tv-produksjon.

Senere kan man jo bygge på utdanning med filmskoler osv. men det viktigste man må

ha er god kreativitet.

Jeg er bare 17 år selv å lærer nå masse om det jeg vil bruke livet mitt på.

Filmatisering. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg er lærling jeg også (snart ferdig). Det går fint å bo hjemme hos mamma og pappa med en slik lønn. Men når man en gang vil etablere seg, så funker det bare ikke alene med en lønn på 220-230k i året.

Det er vanlig å starte lavlønnet, ja. Men man øker ikke til 400k brutto på 10år engang.

Greit, man kan være heldig å finne en jobb i det private som lønner deg etter erfaring og kunnskaper og ikke utdannelse... men slik som jobbmarkedet er i dag, så er det ikke greit å bare være en IKT-driftsoperatør.

Nei man må nok enten ha flaks, eller utdanne seg helt til man får en jobb, regner ikke med at det endrer seg med det første (les: lenge)

Lenke til kommentar

Jobber enkelt og greit nok som it-konsulent i en bydel i oslo. Ikke den mest givende jobben, men det er mye å holde kontrollen over, og generelt mye ansvar over ting selv.

Det som er mest givende er vel å ha flere ansvar utover vanlig drift av it-utstyr, ip-telefoni avanserte cryptobokser osv. med drift av legesystemer, sosialtjenesten, barnevern mv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...