Gå til innhold

Socked A eller 754, 939? Hva er forskjellen

Anbefalte innlegg

Lurte litt på å kjøpe socket A: AMD CPU Sempron 3000+ Socket-A 2.0GHz (PIB) og

Asus Mainboard Socket-A nForce2 400 ATX Audio LAN Retail A7N8X-X

eller

Socket 754: AMD CPU Sempron 3100+ 1.8GHz Socket-754 (PIB) og Asus Mainboard S-754 SIS 760GX mATX VGA Audio LAN Raid SATA USB2.0 Retail K8S-MX

CA samme pris. Sempron 3100 har 1,8GHz mens Socket A har 2,0GHz. Hvordan har dette seg?

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Socket 754-systemet vil banke socket A-systemet. Klokkefrekvens er ikke alt i livet.

Brikkesettet på det hovedkortet (s754) ser ut som et greit brikkesett, men grafikkytelsen på den integrerte grafikken er mildt sagt laber.

Jeg tror du har valgt hovedkort med integrert grafikk med vilje og jeg setter derfor ikke opp alternative HK (f.eks med nForce3 250Gb) med billige skjermkort.

Lenke til kommentar

Ikke meningen å haintegrert skjermkort. Men si vi strekker de enda lenger. Socket 939: Asus Mainboard S-939 K8T800PRO ATX Audio GbLAN Raid IEEE1394 SATA WiFi-G Retail A8V DELUXE/WIFI-g til 1000 kr og AMD CPU Athlon-64 3000+ S-939 1.8GHz 512kB Boxed til 1250.

Kan jeg da fortsatt bruke Geforce3 ti200 kortet og 1,5 GB pc2100 rammmen intil videre?

Altså 2200kr for socket 939 og 1400 kr for socket A

Hva skal man velge? Får man socket 939 med AGP og nforce4?

Lenke til kommentar

RAM'en din er egentlig av feil hastighet, men minnebussen kan underklokkes så det er egentlig ikke noe stort problem.

nForce4 vil ikke komme med AGP. PCIe er den største forskjellen mellom nForce3 og nForce4, ellers er det lite stort nytt.

Socket 939-systemet vil være mer fremtidsrettet, og en Athlon64 3000+ (s939) er ganske mye bedre enn Sempron 3100+ (s754)

Lenke til kommentar

Så hva anbefaller dere av MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

eller Asus A8V Deluxe/WIFI-g Hovedkort S-939 K8T800PRO, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid ( Denne har vel ikke vifte) Vil fortsatt ha lydnivå på mindre enn 15dB)

Lenke til kommentar
Greit nok av rammen er PC2100, men hvordan kan 1,5 GB RAM bli en stor flaskhals? Det er masse RAM selv om den ikke er den kjappeste. IKKE bytt den ut, det er bortkastede penger.

Tjaa !

Hvis trådstarteren har 3x512MB Ram så kan han ikke bruke de på dette kortet:

Please select the identical memory modules to install on the dual channel, and DO NOT install three memory modules on three DIMMs, or it may cause some failure.

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=607

Ikke kan jeg garantere heller at de andre nForce3 kortene vil fungere med 3 minnemoduler så det så....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Tjaa !

Please select the identical memory modules to install on the dual channel, and DO NOT install three memory modules on three DIMMs, or it may cause some failure.

OK.

Men han kan vel bruke to av dem ihvertfall? Og det kan vel hende det finnes lignende hovedkort som kan bruke 3 brikker?

Lenke til kommentar
Hvorfor i huleste har de tre ram"hull" på HK hvis man ikke kan bruke alle? :wallbash:

Hehe ! På de kortene som har 3 slotter kan man som regel bruke alle,

dog ikke alltid i dualmode og på noen HK må man ned til 166/333 FSB osv.

Nå har jo de fleste 939/754 kortene 4 slotter og de kan man bruke samtidig,

vel å merke at man har samme minnetype.

Lenke til kommentar

Av denne kan man se at forskjellen blir mindre og mindre jo høyere cpu man har. http://www20.tomshardware.com/cpu/20041221..._charts-18.html

Så det virker som å gå fra xp1700 til sempron 3000 vil være et stort hopp i positiv retning? Siden bruktmerkedet er nesten like dyrt som nytt. Så kan det vel være greit med nytt. Og siden jeg ikke sliter noe med xp1700 jeg har nå. Så burde vel Sempron 3000 kanskje være i meste laget for meg?

Blir denne sempron 3000 varm?

Hva tror dere om AMD CPU Sempron 3000+ Socket-A 2.0GHz (PIB) og

Asus Mainboard Socket-A nForce2 400 ATX Audio LAN Retail A7N8X-X

til 1400kr?

Passer mitt Geforce3 ti200 inn her. Ser det står only 1,5V på AGP port. Men det er vel kanskje vanlig på Geforce 3 ti200?

Lenke til kommentar

MSI K8N NEO2 Platinum Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

Varenr.: 307156

Lagerstatus: 40 stk på lager 1165 1165

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Varenr.: 304045

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1350 1350

Miljøgebyr: 0

Totalt: 2515

Fra komplett.no.. ville mye heller spart litt til og lagt penger i det oppsettet der.

Lenke til kommentar
Greit nok av rammen er PC2100, men hvordan kan 1,5 GB RAM bli en stor flaskhals? Det er masse RAM selv om den ikke er den kjappeste. IKKE bytt den ut, det er bortkastede penger.

Tjaa !

Ikke kan jeg garantere heller at de andre nForce3 kortene vil fungere med 3 minnemoduler så det så....

Lol, nå kan jo da jeg fortelle det at selv om MSI skriver en ting, så er det ikke alltid det stemmer... De skriver og at du må installere på slot 1 og 3 og så sette neste brikke i 2 og 4... men da kjører du bare singel channel. Så du må ha minnet i 1 og 2 for å få dualchannel... Har også prøvd med 3 brikker i kortet og det funker fint som snus.. Primetest og memtest86 har begge stått og gått med 3 minnebrikker i 12 timer uten feil

Lenke til kommentar
Hva menes med dette?

hvis du kan leve med uten bakplata og har noen kabler selv

Bakplate er bak på maskinen der du setter inn tast, mus og printer osv.

En metallplate mellom kabinett og HK (I/O shield) gjør ingenting om den er vekk.

Kabler som kan mangle er IDE eller SATA, mulig at driver CD er ikke med

men du finner alt på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...