Gå til innhold

Kjøre MySQL, Apache og PHP på Slackware

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en gammel pc (Pentium 233MMX, 128 MB ram 2GB HD) som jeg tenkte jeg skulle prøve å bruke til noe fornuftig. Tenker å bruke den til webserver og trenger da f.eks. MySQL, Apache, PHP og sannsynligvis kommer jeg til å teste Mono (Yes, I LOVE asp.net). Siden det skal være en server og pcen er gammel og treg, så trenger jeg ikke noe GUI, og kommer sikkert til å prøve meg på Slackware 10.1.

Er det noen som har erfaringer med denne kombinasjonen, f.eks. med stabilitetsproblemer osv? Er jeg HELT ute å kjøre når jeg velger Slackware som web og databaseserver?

Jeg har aldri vært borti Linux før, men jeg tenker som så at det er like greit å hoppe i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører Slackware som server hjemme og på jobb, Slackware er etter min mening den mest stabile distroen man kan kjøre på en server. Debian er også et bra alternativ.

Siden du er ny på Linux så kan nok Slackware være litt vanskelig å bruke, men er du nok motivert så går det nok bra. Det ligger også en Slackware install howto her på forumet.

Lenke til kommentar

Takk for svaret :)

Jeg er klar over at Slackware ikke er Plug'n'play, men så lenge det finnes brukermanualer og Google så skal det gå greit. Og så har jeg jeg dette forumet også da, hvis jeg nå skulle stå HELT fast på noe. :thumbup:

Jeg ser at endel anbefaler FreeBSD eller OpenBSD istedet for Slackware pga. stabilitet og ytelse. Har du noen erfaringer omkring dette?

Lenke til kommentar

Bare et kort spørsmål (leser "Den store Slackware 10-guiden"):

Forfatteren anbefaler å innstallere alle pakkene (for enkelthets skyld), men jeg regner med at jeg kan droppe GNOME, KDE og X siden jeg kun skal kjøre det som en server og siden pcen er såpass gammel. Eller vil det være lurt å ha ha et grafisk brukergrensesnitt som X (er vel det minst ressurskrevende)?

Lenke til kommentar
Bare et kort spørsmål (leser "Den store Slackware 10-guiden"):

Forfatteren anbefaler å innstallere alle pakkene (for enkelthets skyld), men jeg regner med at jeg kan droppe GNOME, KDE og X siden jeg kun skal kjøre det som en server og siden pcen er såpass gammel. Eller vil det være lurt å ha ha et grafisk brukergrensesnitt som X (er vel det minst ressurskrevende)?

Ikke installer GNOME KDE X XAP (GAMES ;) ).

Lenke til kommentar

Slackware er fint og stabilt som webserver med de greiene her, selv på treigere maskiner (kjører det bl.a på en .486 hjemme).

X er jo ganske unødvendig ja, men husk å installere ssh :cool:

bra at det fins fler slackware folk der ute :love:

Lenke til kommentar

startet å sette opp en slik server med slack, men så ga jeg opp. openBSD er jo så utrolig mye bedre, og apache følger med. Så nå har jeg webserver :)

Husk at slack baserer seg på det meste som freebsd og openbsd bruker så kan du en så kan du ca alle (er litt forskjell)

Lenke til kommentar
startet å sette opp en slik server med slack, men så ga jeg opp. openBSD er jo så utrolig mye bedre, og apache følger med. Så nå har jeg webserver :)

Husk at slack baserer seg på det meste som freebsd og openbsd bruker så kan du en så kan du ca alle (er litt forskjell)

Jeg prøver Slackware først. Skulle det mot formodning går til helv... så skal jeg har OpenBSD i minne, eller hvis jeg får tak i enda en pc så kan jeg jo prøvde begge.

Lenke til kommentar

Slackware vil være et meget godt valg til dette bruket. Både MySQL, PHP, perl og Apache følger med som standard. Faktisk så er Slackware kanskje den eneste linux-distroen som bruker BSD-style oppstartskript, og det gjør det ganske likt *BSD. Hvis du lærer deg slackware, vil du ikke ha noe særlig nevneverdige problemer med å ta i bruk *BSD.

Edit: selv bruker jeg Slackware og FreeBSD om hverandre. Kan ikke tenke meg å bruke noen annen linux-distro. For en førstegangsbruker kan det være litt jobb å sette opp Slackware. Dette gjelder også *BSD. Installasjonen er derimot kjempeenkel og rask. Det er det også med *BSD. Men når det først fungerer i Slackware og FreeBSD, så fungerer det skikkelig, og det går unna.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg har nå lastet ned to iso-filer og brent disse over på cd. På cd2 ligger det en katalog som heter testing som inneholder Linux kernel 2.6.7. På forumet har jeg funnet en howto som beskriver hvordan en oppgraderer kernel til denne versjonen. Spørsmålet mitt er veldig enkelt: Er det noe poeng i å oppgradere, eller er 2.4.29 versjonen mer enn god nok for min gamle symaskin?

Lenke til kommentar
Jeg har nå lastet ned to iso-filer og brent disse over på cd. På cd2 ligger det en katalog som heter testing som inneholder Linux kernel 2.6.7. På forumet har jeg funnet en howto som beskriver hvordan en oppgraderer kernel til denne versjonen. Spørsmålet mitt er veldig enkelt: Er det noe poeng i å oppgradere, eller er 2.4.29 versjonen mer enn god nok for min gamle symaskin?

På en så gammel maskin vil kernel 2.4.29 være tilstrekkelig. Den har faktisk en del sikkerhetsfikser mot kernel-exploits mange 2.6-kjerner ikke har.

Lenke til kommentar

Hold deg til 2.4 enda du. Jeg kjører ikke annet en 2.4 på mine servere, grunnet mye feil og ustabilitet på 2.6.

BTW: disc2 er egentlig ikke nødvendig, disc2 inneholder KDE, GNOME, TESTING og EXTRA som ikke er nødvendig på server.

EDIT: Du har nok lastet ned 10.0 siden kernelen under testing på 10.1 er 2.6.10. Men det har ikke så mye å si, siden 10.1 var bare en liten oppgradering.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Schkåll!!

Jeg har et LITE spørsmpl. Okei, her kommer det: Er det lurt å IKKE være så veldig fyllesjuk første gang en installerer slackware???? Lissom jeg hadde tenkt å gjøre det i morgen, men slik det ser ut så vil det ikke bli en god dag i morgern... regner jeg med. :sick::sick:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...