Gå til innhold

Hva er tryggest? Opera eller firefox?

Anbefalte innlegg

Nå vil jeg ikke ha flamming om at Opera r0xx0r og Firefox er best. Men veie forskjellige sider med de to nettleserne og konkludere med hva som er tryggest å bruke.

Ellers sier topicet alt.

Takker for alle svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Firefox er Open Source

Ja men er ikke det bra da, i tillegg til at det blir mer konkurranse, som igjen betyr at Microsoft og andre nettleser produsenter kan begynne å våkne opp litt og forstå bedre kundenes behov for sikkerhet og brukervennlighet.

Oj , det var lang setning det :roll:

Lenke til kommentar
Jeg selv foretrekker Firefox fordi jeg har både hørt og lest at det skal vere den tryggeste av IE og Opera.

Sikkerhetsselskaper Secunia har funnet flere såkallt sikkerhetshull i Opera

enn de har i Firefox

Secunia rapport om Firefox, IE og Opera:

:Opera:

:Firefox:

:IE:

Kanskje litt skeivt, da Firefox truleg og vil ha hatt ein del av problema som er rapportert for Mozilla. Merk og at Opera har 2 problem som ikkje er fiksa i siste offisielle utgåve, medan FireFox har 3 ufiksa og 5 delvis fiksa problem.

Men begge tek tryggleik seriøst og er relativt raske med å fikse denne typen problem, så det er veldig vanskeleg å avseie dom over dette. Einaste som er ganske sikkert er at begge er betre enn IE på dette området.

Lenke til kommentar

En annen ting som er verdt og tenke på er at sikkerheten kommer veldig ann på brukeren av programvaren og ikke alltid 100% på selve programmet, selv om programmet selvfølgelig også må bidra litt. Vil anse både Opera og Firefox som to veldig gode alternativ da de begge har god sikkerhet selv med standardinnstillinger. Det er derfor opp til hver enkelt hvilken browser han/hun velger basert på andre kriteria.

Lenke til kommentar
Bruker selv Opera, og kan huske null spyware og null virus de siste månedene. Jeg har totalt fått EN pop-up, og det er lenge siden. Jeg surfer også med en grunnleggende dose nettvett.

Ditto. Med unntak av popups, som jeg har valgt å åpne i bakgrunn, pga jeg liker å få advarsel når jeg får forum PM's o.l.

Lenke til kommentar
Øker ikke da sjansen for at noen lager et program som utnytter sukkerhetshull?

Nja, det finnes flere "gode" internettbrukere enn "onde". De fleste som utnytter sikkerhetshull er vel som regel script-kiddies som vel egentlig ikke har noe særlig snøring på kildekode og programmering. Større sjanse for at 1 av 99,9 % "snille" brukere oppdager et sikkerhetshull før en "slem" wannabe oppdager et sikkerhetshull i kildekoden. De får vel som regel greie på et sikkerhetshull på annet vis.

Lenke til kommentar

har brukt firefox en stund nå. det er EN ting som jeg savner med firefox som opra hadde. Tab's. i opra kunne man bare gå utav programmet og samme tab ville vere der neste gang man gikk innpå igjenn. men brukte nesten ingen av opras funsjoner.

*gå tilbake til opera*

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...