Gå til innhold

Overføring fra miniDVkamera til PC.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter her med et DVkamera hvor vi har laget en liten kortfilm på, men til min store overraskelse er det tilsynelatende ikke noe firewire kontakt på kameraet.

Hvordan kan jeg overføre filmen til PCen?

Jeg sitter er med manualen, og har lest gjennom denne et utall ganger (Svensk/Japansk manual).

Kameraet er et:Sony DCR-HC14E

På kameraet finner jeg bare: S-video, DV-out, mic-inngang, USB og audio/video out...

Noe mer finner jeg værken på kameraet eller manualen.

Jeg var ikke helt sikker på om jeg skulle poste dette under videoredigering eller videokamera, men jeg tok sjangsen på å legge det her. Jeg ber administrator flytte denne hvis det er feil.

Ja, jeg vet at dette har vært opp mange ganger før, men jeg fatter ikke hvor firewire'n har tatt veien.

Til slutt kan jeg legge til at jeg har S-video på grafikkortet, er det mulig å bruke den?

Og på forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjenner noen som har et DV-kamera til låns for en time eller to, så skulle det ikke være noe problem lenger. Ellers har jeg ingen behjelpelige svar å komme med. Jeg antar at du fortsatt vil ha opptaket i DV-kvalitet?

Lenke til kommentar
På kameraet finner jeg bare: S-video, DV-out, mic-inngang, USB og audio/video out.

DV-out (også kalt i.Link av Sony) er jo firewire, så hva er problemet? Kanskje at du har feil type firewirekabel med bare seks-pins plugger, mens alle DV-kameraer har fire-pins kontakt som er mye mindre og ser helt annerledes ut?

Som regel trenger man en kabel med fire-pins plugg i ene enden og seks-pins plugg i andre enden, fordi firewirekortene på stasjonære PC'er har seks-pins kontakt og kameraene som nevnt har fire-pins kontakt.

Lenke til kommentar
På kameraet finner jeg bare: S-video, DV-out, mic-inngang, USB og audio/video out.

DV-out (også kalt i.Link av Sony) er jo firewire, så hva er problemet? Kanskje at du har feil type firewirekabel med bare seks-pins plugger, mens alle DV-kameraer har fire-pins kontakt som er mye mindre og ser helt annerledes ut?

Som regel trenger man en kabel med fire-pins plugg i ene enden og seks-pins plugg i andre enden, fordi firewirekortene på stasjonære PC'er har seks-pins kontakt og kameraene som nevnt har fire-pins kontakt.

Aha, takk for at du klarnet opp i den saken.

Jeg tror jeg "tabbet" meg litt ut på den DV out. Jeg ser at det er firewire nå :blush: .

Hvorfor kaller ikke dem det firewire?

Jeg har ikke kabel til kameraet, men går ut fra at det ikke koster mer enn en hundrelapp?

Takk.

Lenke til kommentar

Koster ca 100 kroner for en 1-3 meter.

EDIT: Husk å kjøpe rette ledningen. Hvis du har stasjonær PC så har du mest sansynlig 6 pins port, mens kameraet bruker 4 pins. Da trenger du en 4 til 6 pins ledning.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Hvorfor kaller ikke dem det firewire?

Vel, Sony har jo alltid gått sine egne veier, og kaller det altså i.Link. FireWire er navnet i Mac-verdenen, som også har slått an i PC-verdenen - altagelig fordi det er en smule lettere å huske enn det offisielle PC-navnet IEEE 1394 ...

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...