Gå til innhold

Mine opplevelser med Tiscali som ADSL leverandør.


Anbefalte innlegg

Oppdatering 29.03.2005:

 

Tok kontakt med Lindorff, som fakturerer for Tiscali, og fikk ordnet opp i at dette var en tvistesak. Dermed kommer det ikke flere krav fra dem før det er klarert med meg og Tiscali.

 

Har også sendt en epost til Tiscali der jeg ber om en faktura for de 28 dagene som fungerte. Denne har jeg ikke fått svar på ennå.

 

Arnulf

 

Oppdatering 23.03.2005:

 

Fredag den 18.03.05 begynte mirakuløst mitt "defekte" modem å fungere!

Underlig nok var det på nøyaktig samme tidspunkt som Tele2 overtok mitt abonnement!

 

For noen usannsynlige sammentreff .... :whistle:

 

Jeg fikk også en denne eposten den 15.03.05:

----------------------------------------------------------------------------

Viktig informasjon til deg som Tiscali kunde.

 

Konkurransetilsynet kom tirsdag 15. mars med sin endelige

godkjennelse av Telenors overtagelse av Tiscali AS. Overtagelsen

ble varslet allerede i august i fjor, men først nå vil det

praktiske arbeidet med dette starte. Du vil over påske motta

en epost med nærmere informasjon om hva dette betyr for deg og

ditt kundeforhold til Tiscali.

 

Alle forpliktelser som Tiscali har til deg som kunde vil selvsagt

bli ivaretatt i henhold til inngåtte abonnementsavtaler og gjeldende

betingelser. I mellomtiden kan du få svar på en del generelle

spørsmål på www.tiscali.no

 

Vennlig hilsen

Telenor

 

Knut Haakon Nilsen

leder Internett

---------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg fikk også et trusselbrev fra Tiscali / Lindorff der jeg ble oppfordret på det kraftigste å betale for perioden 18 januar til og med 30 april.

 

Jeg skal ta kontakt med forbukerrådet snarest for å høre hva jeg bør gjøre med denne.

 

Arnulf

 

 

 

Oppdatering 07.03.2005:

 

Jeg tok kontakt med forbrukerrådet slik som Dr. Ittsekk foreslo og fikk en hyggelig telefon derfra i dag.

 

Dama tipset meg om hva jeg burde gjøre videre, blant annet sende et brev til Tiscali der jeg bestrider deres rett til å fakturere meg for de dagene som jeg har vært uten ADSL. Dermed kan ikke fakturaen sendes til inkasso uten at de først må sannsynliggjøre og deretter bevise at det er feil i mitt modem.

 

Brevet er under forfatning nå!

 

Arnulf

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hei!

 

Jeg var dum nok til å bytte til Tiscali da jeg skulle velge meg ny ISP.

 

Alt gikk strålende fra 18' januar og de første 29 dagene, så begynte problemene.

 

( Dette er hovedpunktene i saken pr. 02.03.2005 )

 

Jeg kom hjem fra jobb og skulle sjekke e-posten ... ingen e-post ...

ingen kontakt med Tiscali sitt nett ... sjekket mitt Billion 740 GE modem med router og firewall. Alt så ut til å fungere utenom en viktig detalj: det mottar ingen IP adresse eller noen andre adresser når den sender ut et "DHCP request"

 

Jeg rebooter modemet - ingen endring.

Jeg rebooter med fabrikkinnstillinger og lar modemet søke selv - ingen endring.

Jeg prøver alle manuelle innstillinger ( også de som har funket i 29 dager ) - ingen endring.

 

Jeg kontakter supporten hos Tiscali pr telefon - der får jeg litt hjelp til å gå igjennom alle innstillingene og de ber meg forsøke forskjellige endringer - ikkeno hjelper - da det så kommer fram at jeg ikke har et modem levert av Tiscali får jeg beskjed om at det er i modemet feilen ligger. Jeg takker for samtalen og demonterer modemet, PSU og kabel.

 

Deretter går jeg en tur til min svigerbror som har ADSL gjennom MTUlink, og får testet modemet der.

Det finner automatisk fram til riktige protokoller ( 1483 Bridged IP LLC ) og jeg er på nett - dette var med fabrikkinnstillinger etter en reboot.

 

Jeg tar meg for sikkerhets skyld en tur til min bror som har ADSL gjennom Tele2 -

også her fungerer modemet prikkfritt og får kontakt uten problemer.

 

Vel hjemme igjen kobler jeg opp modemet ( med håp i blikket! ) men der er det ingen endring - ingen kontakt.

 

Det vil si - jeg kan se at modemet får kontakt med DSP'en i sentralen og at de blir enige om AnnexB, og riktig up- og downstream. ADSL lampa lyser stabilt etter synkronisering - akkurat som før.

 

Jeg kontakter på nytt support og forklarer at mitt modem fungerer - at jeg har testet det og feilen ser ut til å ligge et annet sted enn i modemet.

 

Dette faller får døve ører og jeg prøver ut diverse innstillinger uten resultat - ny mann på linja denne gangen.

 

Etter til sammen 4 samtaler med support tar jeg med meg modemet til en kamerat som også har MTUlink - ingen problemer med oppkobling der heller.

 

Jeg får med meg et annet modem hjem - og får fortsatt ingen kontakt hjemmefra.

 

Jeg leverer en PC jeg har bygget til ei dame som har ADSL fra Tiscali - og får testet modemet der - det funker som bare F!

 

Etter dette har jeg kommunisert med først support og deretter faktura avdelingen hos Tiscali - uten noen som helst forståelse for at feilen ikke ligger i modemet.

 

Jeg gjenopptar kontakten via epost med supportavdelingen og får da vite at det MÅ være feil i modemet da jeg ikke skal kunne få en 192.168.x.x IP adresse fra Tiscali.

 

Hallo! - jeg sitter jo på innsiden av en router! Jeg sender support en beskrivelse om hvordan en router fungerer .. og får beskjed om at det var ikke notert av support at jeg bruker en router.

 

Jeg har også sagt opp mitt abbonement hos Tiscali og tegnet et nytt hos Tele2,

gitt beskjed til fakturaavdelingen om at jeg ikke vil betale for abbonementet etter 15 februar - og fått til svar at da feilen ligger i modemet mitt må jeg påregne å måtte betale for perioden 18' januar til 21' mars. ( da tar Tele2 over )

 

Jeg har tatt vare på eposten hvis noen trenger ytterligere dokumentasjon på hvorfor ikke velge Tiscali som ISP. Dessverre har jeg bare telefonsamtalene lagret i hjernebarken - men den fungerer bedre enn supporten til Tiscali.

 

Noen tips om hva jeg nå bør gjøre ?

 

Arnulf Nielsen

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som kunde hos Tiscali, sier det seg selv at etter 4 samtaler med såkalte "eksperter" ved Tiscali, så¨begynner ting å se mørkt ut... har du muligheten å prøve en annen PC opp mot ditt nettverk? F.Eks. en bærbar??

 

Det vil jo i det minste utelukke at det er din PC det er noe galt med.

 

Om det heller ikke fungerer, så foreslår jeg at du tar det opp med Tiscali igjen, frklarer rolig saken, og forteller at ettersom du ikke mottar tjenesten, vil du heller ikke betale for den. Når man sender en vanlig kjøpt PC/mobiltelefon o.l. til reparasjon, har butikken 3 sjanser på å fikse problemet.... Om det vedvarer, kan man heve kjøpet... Jeg vil si at i dette tilfellet, så gjelder den samme regelen.... Men sånn er ikke loven, tror jeg :p

 

Anyways, en tjeneste du ikke mottar, betaler du ikke for...

Dessuten ville jeg bedt Tiscali tilbakebetale dine telefonkostnader, dersom det koster å ringe support hos de... Bare for å vise at du mener alvor :)

 

Arnulf ;)

Lenke til kommentar
Jeg har også sagt opp mitt abbonement hos Tiscali og tegnet et nytt hos Tele2,

gitt beskjed til fakturaavdelingen om at jeg ikke vil betale for abbonementet etter 15 februar - og fått til svar at da feilen ligger i modemet mitt må jeg påregne å måtte betale for perioden 18' januar til 21' mars. ( da tar Tele2 over )

Jeg vil råde deg å ikke gjøre samme tabben som meg. Bedre å betale først og krangle etterpå. Jeg nektet å betale for det jeg syns er elendig service hos Nextgentel og regningen ble mangedoblet før jeg til slutt måtte krype til korset å betale. Det nyttet ikke for meg å krangle mer.

 

Bedre å forsøke å få pengene igjen etterpå syns jeg.

Lenke til kommentar

Tiscali er veldig ustabile, og de justerer ikke ned prisen hos eksisterende kunder, noe som grenser til svindel spør du meg. Angret på at jeg ikke benyttet angrefristen den gangen. Nå har jeg fra Tafjord Mimer. Glad for det.

Lenke til kommentar
Som kunde hos Tiscali, sier det seg selv at etter 4 samtaler med såkalte "eksperter" ved Tiscali, så¨begynner ting å se mørkt ut... har du muligheten å prøve en annen PC opp mot ditt nettverk? F.Eks. en bærbar??

 

Det vil jo i det minste utelukke at det er din PC det er noe galt med.

 

Om det heller ikke fungerer, så foreslår jeg at du tar det opp med Tiscali igjen, frklarer rolig saken, og forteller at ettersom du ikke mottar tjenesten, vil du heller ikke betale for den. Når man sender en vanlig kjøpt PC/mobiltelefon o.l. til reparasjon, har butikken 3 sjanser på å fikse problemet.... Om det vedvarer, kan man heve kjøpet... Jeg vil si at i dette tilfellet, så gjelder den samme regelen.... Men sånn er ikke loven, tror jeg :p

 

Anyways, en tjeneste du ikke mottar, betaler du ikke for...

Dessuten ville jeg bedt Tiscali tilbakebetale dine telefonkostnader, dersom det koster å ringe support hos de... Bare for å vise at du mener alvor :)

 

Arnulf ;)

Hei Arnulf! :!:

 

Jeg har selvsagt prøvd med forskjellige PC'er jeg har foruten min egen maskin,

en som ungene bruker, en filserver og en bærbar.

 

Samma resultat uansett.

 

Har disablet firewall i modemet uten noen endring.

Har prøvd alle 4 portene - alle har kontakt og fungerer.

Har testet alt av kabler og til og med byttet splitter.

 

( Jeg jobber som systemansvarlig .. og har tilgang til ordentlig utstyr ;) )

 

Ellers skal du ha mange takk for tipsene - jeg får nok bruk for dem!

 

 

Arnulf

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at det kanskje kan være smart å høre på innlegget til Carnifex også, ettersom Inkasso o.l. eller ekstra fakturaer ikke er noe digg...

 

Betal først, få tilbake pengene etterpå... Dessuten vil du jo ikke ha bråk med betalingsflekker o.l. :o

Lenke til kommentar
Jeg har også sagt opp mitt abbonement hos Tiscali og tegnet et nytt hos Tele2,

gitt beskjed til fakturaavdelingen om at jeg ikke vil betale for abbonementet etter 15 februar - og fått til svar at da feilen ligger i modemet mitt må jeg påregne å måtte betale for perioden 18' januar til 21' mars. ( da tar Tele2 over )

Jeg vil råde deg å ikke gjøre samme tabben som meg. Bedre å betale først og krangle etterpå. Jeg nektet å betale for det jeg syns er elendig service hos Nextgentel og regningen ble mangedoblet før jeg til slutt måtte krype til korset å betale. Det nyttet ikke for meg å krangle mer.

 

Bedre å forsøke å få pengene igjen etterpå syns jeg.

Hei!

 

Takker for tipset om betaling ... det er uansett ikke store summen .. rundt 2 måneder - skulle vel bli rundt 1000,- lappen.

 

Men 500,- er selvsagt penger det også, skulle gjerne omsatt dem i no' helt nødvendig hardware. :dribble:

 

De skulle uansett sende meg en ny faktura.

 

Jaja ... dette blir vel en sak for forbrukerkontoret.

 

Burde jeg sende dem linken til denne tråden? :devil:

 

Arnulf

Lenke til kommentar
Takker for tipset om betaling ... det er uansett ikke store summen .. rundt 2 måneder - skulle vel bli rundt 1000,- lappen.

 

Men 500,- er selvsagt penger det også, skulle gjerne omsatt dem i no' helt nødvendig hardware. :dribble:

 

De skulle uansett sende meg en ny faktura.

 

Jaja ... dette blir vel en sak for forbrukerkontoret.

 

Burde jeg sende dem linken til denne tråden? :devil:

 

Arnulf

Jeg kranglet om 1 mnd. Ikke spør hvor mye jeg til slutt måtte betale :( Det ble mye, mye mer enn 1000 kr for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Betalte over 1000 kr for å bli kvitt dem....

Måtte du betale ut hele bindingstiden? Jeg har 8 mnd igjen. Andre internett leverandører operer jo med at du kan f.eks betale 1000-1500 så blir avtalen sagt opp.

Men tydligvis ikke tiscali, ikke for meg jaffal.

Lenke til kommentar

Høres ut som en litt guffen sak dette. Husk at det også er viktig for alle forbrukere at man klager når man mener man ikke har får en vare / tjeneste man betaler for. Som forbruker hadde jeg satt pris på om du klaget. :yes:

Det finnes mange statlige organisasjoner som tar for seg slike.

Jeg har lagt ved noen lenker til de jeg mener tar slike saker:

 

Forbrukerombudet

 

Forbrukerrådet

 

Nå vet jeg ikke helt hva de reklamerer med, men hvis du mener tilbudet du fikk ikke stemmer med måten de har reklamert på, ville jeg også sendt en klage hit:

 

Markedsrådet

 

Hvis du i tillegg vil legge enda flere kilo på vektstangen foreslår jeg at du kontakter de forskjellige mediene. Kanskje du til og med før komme på TV. :!:

 

Takk for at du informerer resten av oss.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
i

Tiscali overtas snart av Telenor, da de er kjøpt opp.

Erfaringer med Tiscali er nok dessverre ganske gjennomført dårlig. Dette firmaet har vært i negativt søkelys både hos mange kunder og forbrukerinstanser. De er glade i å sende ut fakturaer, og etterfakturerer gjerne mer enn ett år i ettertid. Firmaet har hatt og har mye grov faktureringssvikt, og fakturerer gjerne for tjenester du ikke har.

Kundeservicen er som kjent elendig, de bruker inkasso og salgsselskapet Lindorff til å sende ut fakturaer. Inkassoselskapet Lindorff har også vært i negativt søkelys hos forbrukerrådet m.m. -Fordi dette selskapet totalt ukritisk fakturer deg for det f.eks. Tiscali ønsker, uten noen kontroll på at du som kunde faktis har denne tjenesten.

 

Jeg bruker ikke mer energi på å skrive om Tiscali her. Noen søk på Google med stikkord som svindel, lureri, forbrukerrapporten, misnøye osv. vil lede deg til flere aktuelle og saklige sider, som klart viser hva Tiscali står for.

 

Telenor er ganske dristige som kjøper opp et selskap med så mye "snusk" på seg.

 

Etter jeg sa opp Tiscali, ble mitt abonnement stengt på dagen, men de fakturerte meg alikevel for en måned fram, for en stengt tjeneste !!

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

En siste redegjørelse: Det har ordnet seg! :!:

 

Etter en samtale med faktureringsselskapet trakk de fakturaen når jeg nevnte at Forbrukerrådet var inne i bildet.

 

Mirakuløst nok begynte mitt defekte modem å kungere som det skulle når Tele2 overtok linja - jeg nevnte dette for Tiscali og sa at enten hadde Tiscali tatt feil hele tiden eller så hadde dette med påsken og Oppstandelsen å gjøre. Da ble det lenge stilt i andre enden før det ble sagt at de skulle undersøke saken nærmere ...

 

Noen dager etter dette fikk jeg telefon fra Tiscali der de ba om unnskyldning og de sendte en ny faktura for kun de dagene som linja hadde fungert.

 

Jeg er ellers meget godt fornøyd med Tele2 og jeg har vært i kontakt med supporten der også etter at de hadde et havari på en sentral i Nordnorge.

 

Han jeg fikk snakke med hadde kunnskaper Tiscali sin support bare kan drømme om ...

 

Arnulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...