Gå til innhold

Trenger synspunkter på noen hodetelefoner

Anbefalte innlegg

Jeg liker å planlegge litt fram i tid og prøve å tillegne meg sånn ca. mest mulig kunnskap om ting før jeg kjøper det.

Denne gangen er det hodetelefoner.

Jeg har et par AKG K501 som jeg har hatt et par år nå og er fortsatt veldig fornøyd med, men jeg føler at jeg vil ha noe bedre...

I dag gikk jeg rundt i noen butikker i Oslo(Hi-Fi Center, LOBH og en annen jeg ikke husker navnet på, men ligger rett ved LOBH).

De hodetelefonene jeg er interessert i er et par K1000, men er klar over at disse krever ganske mye av forsterkeren og spilleren så har kanskje gitt opp det(og at de ikke har noen jack).

Jeg tenker også på HD650, men sist jeg hadde Sennheiser var de før K501 og det var et par HD500 som jeg ikke var helt fornøyd med. Jeg er veldig sikker på at HD650 høres sikkert helt annerledes ut, men alle merker har vel 'sin' lyd og Sennheiser lyden er jeg ikke helt sikker på om er meg(ingen butikker som har HD650 eller K1000 inne på lager).

Så nå tenker jeg kanskje på noen Grado av noe slag(RS1, RS2, SR325, HP1000), men vet ikke helt hvilke butikker som selger disse.

Han på LOBH sa forresten at det ikke er vits i å kjøpe K1000 med mindre man har et anlegg i 100,000 kroners klassen og anbefalte heller et par DT880, men føler at de ikke er så overveldene mye bedre enn mine nåværende K501.

Stax har jeg ikke lest så mye om, men SR404, eller SR303 kan vel kanskje være et alternativ det og?

Er det noen av de jeg har listet opp som kan være noe for meg?

Jeg forstår at man må(eller bør), ha forsterkning på nærmest alle de jeg har nevnt, men det får jeg ta i en annen omgang.

Jeg er i den Fleetwood Mac 'sjangeren' når det gjelder musikk så noen heldyrka klassisktelefoner er vel ikke det jeg har tenkt meg.

Hvis noen hadde noen tanker om noen av disse telefonene eller har noen anbefaler er de hjertelige velkomne.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AKG K1000 er vel noe av det mest tungdrevne man kan finne om jeg ikke husker feil, men det er bra hodetelefoner!

Jeg har ikke hørt DT880, men jeg liker bedre "lydsignaturen" til Beyerdynamic enn Sennheiser. Sennheiser HD650 er en meget alsidig hodetelefon, og gjør egentlig ikke så mye galt uansett musikksjanger. DT880 er angivelig Beyerdynamic sitt svar på HD650, disse ansees for å være noe mer detaljert i bassen, selv om de ikke nødvendigvis spiller mer bass. DT880 etter sigende noe mer agressiv enn HD650.

Jeg er selv glad i Grado. Dette er "billige", morsomme og meget engasjerende hodetelefoner. De er ikke billige i Norge, men sjekk ut MS-Pro hos www.alessandro-products.com . Dette er lett modifiserte Grado hodetelefoner som ansees for å være en tanke mer balanserte, og Alessandro selger ut av USA, det gjør ikke amerikanske Grado-forhandlere. Grado SR-125 koster ca 2.500 i Norge, Alessandro sin variant, MS-1, koster $99 inkl frakt + mva. Grado har rykte på seg som rock-hodetelefon med bra egenskaper på strenginstrumenter. Mine MS-1 gjør en helt grei jobb med tangenter også!

Siden du synes DT880 var litt kjedelig, og er som meg litt skeptisk til Senn-sound'en så skal du ikke se bort fra at Grado er løsninga. Har du prøvd Grado før, og vet at du overlever "komforten"? Det overrasker meg kanskje litt at du ikke synes DT880 var så mye bedre enn K501... Jeg har litt problemer med farging av lyd fra kabinettene på lukkede hodetelefoner. Har enda ikke hørt noen lukkede hodetelefoner uten dette problemet, men ikke hørt K501.

Hifiklubben skal fører HD650, og jeg tror faktisk de er billigst på denne for tida.

Knut

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Jeg uttrykte meg kanskje ikke riktig ang. DT880.

Jeg prøvde de ikke da jeg følte at jeg 'trengte' meg på de. De var litt smålig og frekke så alt jeg egentlig ville var ut.

Bare av det jeg har lest og sett(hovedsaklig på headphonereviews.org dette så har ikke DT880 fått så mye bedre poengscore... 6,9 mot 7,1).

Jeg kan gjøre om spørsmålet mitt litt sånn at jeg kanskje får litt bedre svar.

Hvilke hodetelefoner er best til under rundt 8000,- ?

Jeg vet alle sier at man bør høre på de selv og alt det, men ingen butikker som har toppmodellene inne tydligvis(Hi-Fi Klubben og Lydrommet har mest sansynlig HD650 og LOBH hadde inne DT880 though).

Noen som vet om hvor de selger Audio-Technica egentlig?

Lurte på pris på ATH-W2002 selv om jeg egentlig satser på å kjøpe gjennom internett.

Jeg har ikke prøvd noen Grado nei, men de ser ikke så altfor(og høres ikke sånn ut av andre heller) komfortable ut.

Jeg er ikke ute etter noe hvor det blir for mye bass. Jeg har kanskje blitt litt påvirka av K501 som ikke har så 'hard' bass.

Lenke til kommentar

Er veldig vanskelig å si at en hodetelefon er best... Det kommer ann på dine preferanser. Noen liker ikke Sennheiser sin lydsignatur, andre liker ikke Grado sin. Beyerdynamic er kanskje en slags mellomting og dermed et safe valg? Men vær klar over at noen opplever DT880 som litt lys, dette kan henge sammen med hvilken operasjonsforsterker som brukes i hodetelefonforsterkeren de bruker.

Alessandro MS-Pro til $699 (ca 5.500kr inkl mva og frakt) hadde nok vært mitt førstevalg i din situasjon, disse er basert på RS-1. Jeg liker Grado/Alessandro og synes ikke disse er veldig ukomfortable. Men bruker du hodetelefonene i mange timer i strekk så bør du kanskje vurdere noe annet. Det kommer ann på formen på hodet og ørene dine...

Audiocubes forhandler Audio-Technica, ser ikke ut til at de har W2002 dog. Mulig du finner denne på noen Japanske nettbutikker. Jeg har aldri hørt noe av AT selv, men det er jo mange som sverger til dem.

Hva slags forsterker skal du bruke til de nye hodetelefonene? Hodetelefoner i denne prisklassen er avhengig av en bra forsterker for å yte opp mot sitt potensiale. Jeg har egentlig tro på at du kommer til å bli fornøyd uansett hvilke av disse hodetelefonene du velger, hvis du ikke er meget kresen og har noe erfaring med hodetelefoner.

Knut

Lenke til kommentar

Det som får meg til å 'tvile' litt på Grado er komfor(sitter med hodetelefoner hver dag i minst 3 timer og ofte i strekk), bassen alle snakker(liker AKG's litt kanskje ikke-tilstedeværende bass, men er kanskje fordi jeg har brukt de samme så mye uten å høre noe særlig annet), og om man hører mye detaljer.

På headphonereviews.org har mine fått 6,9(som skrevet før) og RS-1 har fått 6,8.

Selv om mange der sikker har vurdert i forhold til pris og det sikkert er noen som ikke liker Grado lyden akkurat som om mange ikke liker f.eks AKG lyden.

Men, når jeg først legger i overkant av 3 tusen mer enn de jeg har nå for så forventer bedre lydkvalitet, og når de da har fått litt dårligere så viser det jo at de ikke er SÅ mye bedre(da burde det heller være et bedre valg å ta DT880 hvis man skulle høre på de, sånn sett).

Jeg burde kanskje ikke slavisk følge den siden, men det gir jo en pekepinn på hvordan lydkvaliteten er.

Vet du hvordan lyden er sånn generellt på AT? (detaljert, bassen osv.)

Jeg er ganske sikker på at jeg blir fornøyd uansett hva jeg kjøper(RS1 eller MS-Pro, ATH-W2002, DT880, HD650), men jeg vil selfølgelig prøve å få mest 'bang for the buck'.

Får vel ta en tur innom Hi-Fi Klubben å se om de har RS1 og HD650 på lager å spørre om å teste de litt.

Er det ingen andre som har noen synspunkter på noen av de hodetelefonene enn 'enemigo'? Ikke det at jeg ikke setter pris på innleggene dine(snarere tvert i mot), men kunne vært fint å få flere meninger.

Takk på forhånd.

EDIT: Noen som vet om det er og i så fall hva forskjellen er (lydmessig) på Grado RS-1 og MS Pro(det er disse alessandro sine baserer seg på såvidt jeg har forstått?)

Endret av AC7
Lenke til kommentar

Du må, som du selv er inne på, ikke legge for mye vekt på det som står på headphonereviews.org !

RS-1 har fått 5 i komfort, RS-2 har fått 6. Likeledes har RS-1 fått 6.3 i durability, mens RS-2 har fått 4. Portability RS-1: 3 mot RS-2: 0. Dette er helt like hodetelefoner mht til utforming og vekt! Karaktergivningen på denne side kan bli verdt noe når man nærmer seg 100 reviews på flere modeller. Jeg tar disse omtalene med en liten spade salt!

Er usikker på forskjeller mellom RS-1 og MS-Pro, de er sansynligvis ikke store. Alessandro sier selv at deres hodetelefoner er noe mer nøytrale. Ta gjerne en tur på www.headfi.org og spør. Hodetelefonmiljøet er ikke så stort i Norge, foreløpig. Her finner du sikkert info om AT også.

Hvis du er opptatt av "bang for $" så ville jeg sett bort fra RS-1 til 8.998,- MS-Pro er garantert bedre valuta med 3.500kr spart.

K

Lenke til kommentar

Ta en tur på www.headfi.org ja.

Ok. Jeg har selv hatt gleden av å ha BD DT880 og HD650.

Dine AKG501 er veldig mye av det samme som DT880, noen like AKG andre liker Beyern. Generellt litt lite bass selv om den går dypt så kan den bli litt for minimal.

Litt lys også.

DT880 og HD650

Kommer helt ann på hva du hører på. Ser ut til at de fleste som har litt peil på dette liker HD650 best. HD650 er mer frempå, mer aggresiv. Bedre bass, syns jeg.

HD650 er mye bedre i musikk som rock o.l generellt det aller meste egentlig.

DT880 er fantastisk på kvinnestemmer og klassisk.

Men det er mer "trøkk" i HD650.

Grado er absolutt et alternativ men er jo veldig dyrt i Norge.

Men som anbefaling kan du gå på www.hpx.no å se på HD650 hodetelefon og Corda HA-1 forsterker denne comboen har fått masse skryt.

Selv har jeg HD650 og Rega Ear.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...