Gå til innhold

M-Audio Delta 1010LT et bra lydkort? Hjelp!


Anbefalte innlegg

Halloen!

 

Jeg leter etter et lydkort som jeg skal bruke i studioen. Alle høytalere,mikrofoner,mixere og alt skal kunne kobles til dette lydkortet. Sånn at jeg kan styre alt gjennom pc`n.

 

Fant et lydkort på ljudia.no: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...233%20&cart_id=

 

Men jeg vet ikke om dette lydkortet er bra nok for de pengene for å si det sånn?

Kan noen hjelpe meg og finne det rette kortet?

 

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M-Audio Delta 1010LT er et utmerket lydkort, og til den prisen som du får det for nå, så får du ikke noe bedre. Kortet er kanskje "gammelt", men drivere blir oppdatert "ofte" og M-Audios support skal være bra.

 

Hvis du ikke har spesifikke behov (som at det skal brukes på bærbart), vil jeg synes at poenget med å kjøpe et Firewire-kort blir borte. F.eks. betaler man 1500 kr extra for at Audiophile skal kjøres via Firwire. Hvis man skal ha flere kanaler, blir det fort dyrt... ;)

Lenke til kommentar
Finens det sånne konvertere som dette kortet har??

sånn at micen kan kobles til osv??

Definer "sånne konvertere". Hvis du vil koble til mic, må du skaffe deg en mic.amp (gjerne en multikanals hvis det trengs) som forsterker opp mikrofonsignalet og forsyner mikrofonen med phantom-spenning hvis det trengs.

 

Selv bruker jeg en mixer til det formålet. Fungerer utmerket. :)

Lenke til kommentar
Finens det sånne konvertere som dette kortet har??

sånn at micen kan kobles til osv??

Definer "sånne konvertere". Hvis du vil koble til mic, må du skaffe deg en mic.amp (gjerne en multikanals hvis det trengs) som forsterker opp mikrofonsignalet og forsyner mikrofonen med phantom-spenning hvis det trengs.

 

Selv bruker jeg en mixer til det formålet. Fungerer utmerket. :)

oki, ja, men åssen mixer?? hva mener du mic.amp??

kan du finne det på www.ljudia.no ??

tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Delta 1010LT kortet har to mic-preamper innebygd så du trenger egentlig ikke noe annet enn en standard dynamisk mikrofon (dvs en mikrofon som ikke trenger å mates med strøm for å virke) og en mikrofonkabel (XLR-kabel). Hvis du skal ta opp med mer enn to mikrofoner på en gang så trenger du overganger til de resterende inngangene på lydkortet som ser ut for å være av typen phono.

 

Du forteller lite om hva du har tenkt å bruke studioet til. Gi oss litt mer info så skal jeg komme med noen forslag om greit utstyr. Husk at hvis du er ny i gamet så kan det være greit å begynne med noe mer oversiktelig enn opptak av et trommesett med 8 mikrofoner.

Lenke til kommentar
Delta 1010LT kortet har to mic-preamper innebygd så du trenger egentlig ikke noe annet enn en standard dynamisk mikrofon (dvs en mikrofon som ikke trenger å mates med strøm for å virke) og en mikrofonkabel (XLR-kabel). Hvis du skal ta opp med mer enn to mikrofoner på en gang så trenger du overganger til de resterende inngangene på lydkortet som ser ut for å være av typen phono.

 

Du forteller lite om hva du har tenkt å bruke studioet til. Gi oss litt mer info så skal jeg komme med noen forslag om greit utstyr. Husk at hvis du er ny i gamet så kan det være greit å begynne med noe mer oversiktelig enn opptak av et trommesett med 8 mikrofoner.

hmm, det skal brukes til hip-hop innspilling.. :p

så jeg trenger alle de tingene for å kunne begynne å spille inn sanger. som sagt "studioet" skal brukes til å spille inn hip-hop sanger osv.

Beats skal lages på pc`n.. finens det "ferdig" bygga studioer??

Noen som har peiling på det?

 

moskus: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...708%20&cart_id= er det sånn et du mener??

Lenke til kommentar

Jeg ville også sett på e-mu 1820. Den har 8 inn og utganger i en breakout boks, pluss DSP effekter og det følger med cubase 5.1. Den koster en tusenlapp mer men det er den kanskje verdt i og med at du får med en sequenser.

 

Edit: du vil antageligvis få en bedre pris en ljudias hos f.eks. procom.no

Endret av trampetromme
Lenke til kommentar

Nei. DJ-mixere burde vært forbudt... ;)

 

F.eks ser min mixer slik ut. Liten og hendig, og veldig gode mic.preamps på. Eneste ulempen at den ikke har direct outs pr kanal, så jeg må "jukse" litt. Subgrupper hadde også vært kjekt, men jeg hadde ikke råd til mer da jeg kjøpte den.

 

Som du ser har denne mixeren 8 mikrofoninnganger, samt 4 stereo-spor jeg kan bruke til andre ting. Jeg henter mikrofonsignalene ut fra Insert-tilkoblingen, og kjører dem rett i lydkortet.

Lenke til kommentar

okidoki

jeg mener nå fortsatt at dersom jeg skulle kjøpt meg lydkort idag, så hadde jeg ikke kjøpt PCI kort -

Min spådom:

Om du kjøper deg ny PC om 2 år, så får du trøbbel med å bruke kortet,

slik vi engang fikk trøbbel med våre ISA kort.

 

PS Reason 3.0 kommer snart - noe for deg?

Endret av arela
Lenke til kommentar

Har selv dette lydkortet og det er ingenting i veien med det, fungerer utmerket, og veldig bra latency. Eksterne lydkort gir deg forresten høyere latency enn innebygde.

 

Vær forberedt på å måtte koble til monitorer eller headset via en mixer, eventuelt vanlige høyttalere via en forsterker koblet til lydkortet med RCA kabler.

 

Det er ikke jack, hverken stor eller liten på kortet, så du kan ikke bare koble til standard PC høyttalere eller headset uten videre.

Endret av R.A.W.S.T.E.E.Z
Lenke til kommentar
hmm, det skal brukes til hip-hop innspilling.. :p 

så jeg trenger alle de tingene for å kunne begynne å spille inn sanger. som sagt "studioet" skal brukes til å spille inn hip-hop sanger osv.

Beats skal lages på pc`n..

Til ditt formål blir det litt overkill å kjøpe et lydkort med 10 innganger. Det virker som at det kun er vokal som skal spilles inn med mikrofon og da holder det lenge med et mindre lydkort som f.eks M-audio 2496

For å kontrollere signalene som skal inn og ut av pc-en kan det ofte være hensiktsmessig med en mikser. Soundcraft har laget en mikser for de som driver med hjemmestudio. Hvis du legger til diverse kabler så vil disse to produktene koste deg rundt 3000kr. Så bør du kanskje legge 1500-2000kr i en kondensator mikrofon f.eks en Røde NT-1a Til å begynne med kan du bruke dine vanlige pc eller stereo høytalere til å lytte med men bør kanskje vurdere å invistere i et par studiomonitorer etterhvert.

Lenke til kommentar
hmm, det skal brukes til hip-hop innspilling.. :p 

så jeg trenger alle de tingene for å kunne begynne å spille inn sanger. som sagt "studioet" skal brukes til å spille inn hip-hop sanger osv.

Beats skal lages på pc`n..

Til ditt formål blir det litt overkill å kjøpe et lydkort med 10 innganger. Det virker som at det kun er vokal som skal spilles inn med mikrofon og da holder det lenge med et mindre lydkort som f.eks M-audio 2496

For å kontrollere signalene som skal inn og ut av pc-en kan det ofte være hensiktsmessig med en mikser. Soundcraft har laget en mikser for de som driver med hjemmestudio. Hvis du legger til diverse kabler så vil disse to produktene koste deg rundt 3000kr. Så bør du kanskje legge 1500-2000kr i en kondensator mikrofon f.eks en Røde NT-1a Til å begynne med kan du bruke dine vanlige pc eller stereo høytalere til å lytte med men bør kanskje vurdere å invistere i et par studiomonitorer etterhvert.

tusen takk!! :D

 

Men det er en ting til jeg lurte på.

Går det ann å kjøpe ting og få sånn derre faktura i posten? sånn at jeg slepper å hente tingene i posten og betale der med en gang.. :cry:

Lenke til kommentar

fuck 1010lt.

delta 66 er like bra.

fuck røde nt1-a.

studio projects c1 er bedre.

fuck soundcraft.

yamaha mg 10/2 er bedre.

 

 

delta 66 dette er, nesten, like bra som 1010lt. dessuten har den breakout-box som er jævla greit å ha.

jeg hadde delta 66, men trengte penger til klassetur og solgte det.

nå eier jeg audiophile 2496 og det er fett, men ikke like bra som 66.

 

røde nt-1a er bra. lav selvstøy, men har mer sansen for studio projects.

studio projects c1 er sinnsykt fet og med en bra/grei preamp så blir det lydbare resultatet jævla bra.

men litt fakta her da.

nt-1a og c1 er begge kondensator mikrofoner.

dvs at de trenger en ekstern strømkilde for den skal klare å få lyd ut av seg.

btw:

den eksterne strømkilden heter phantom power.

48 volts phantom power trenger kondensator mikrofoner

 

 

den soundcraft mikseren der er en amatør mikser.

skal du ha amatør mikser kan du heller gå for yamaha mg 10/2 isteden.

den er fresh. jeg eier store broren dens mg 12/2.

 

for at du skal ha ordentlig god lyd på vokalopptakene dine er det greit at du har en mic-preamplifier.

preamps gir en varmere lyd på vokal opptak. og gjør det greiere for deg når du skal mikse vokalen siden lyden allerede er såpass bra.

men det er ikke så mange som mikser så mye på hip-hop-vokal fordi den oftest høres best ut når den er 'tørr'.

tørr er studio-gangster-slang for ingen effekter.

jeg anbefaler presonous som preamp.

 

monitorer er greit å ha når du skal mikse faenskapen din.

men ikke alle monitorer gir like nøytral lyd.

jeg bruker Alesis Monitor one Active MKII, men en ulempe er at disse er litt bass-basert.

slik at jeg må være litt obs når jeg mikser ned lyd av f.eks bass/gitar i en sang.

genelec er jævla feite monitorer. men koster en del.

de neste monitorene jeg skal kjøpe er genelec-monitorer.

 

av software til å spille inn i så er cubase eller sonar det beste.

til beat-mekking ,om du driver med det, bruker jeg en kombinasjon av cubase, fruityloops og reason 2.5.

fruityloops og reason fungerer som vst'er i cubase.

så jeg kan programmere trommer i fruityloops og lage basslinjene mine i reason og ha begge opp i et program.

 

there ya go, you bastard.

Endret av Ulf The Swordsman
Lenke til kommentar
fuck 1010lt.

delta 66 er like bra.

fuck røde nt1-a.

studio projects c1 er bedre.

fuck soundcraft.

yamaha mg 10/2 er bedre.

 

[...] osv, osv [...]

Det er greit du har en mening, men det er ikke noe poeng i å uttrykke det som universelle fakta. ;)

 

"Attitude" hjelper ikke akkurat på...

Lenke til kommentar
fuck 1010lt.

delta 66 er like bra.

fuck røde nt1-a.

studio projects c1 er bedre.

fuck soundcraft.

yamaha mg 10/2 er bedre.

 

den soundcraft mikseren der er en amatør mikser.

skal du ha amatør mikser kan du heller gå for yamaha mg 10/2 isteden.

den er fresh. jeg eier store broren dens mg 12/2.

 

Det er du som høres ut som en amatør når du lirer fra deg på denne måten. Stor bokstav etter punktum er også en fin ting.

Det kan kanskje være greit å kjøpe amatørutstyr når man er amatør. Har en tendens til å spare litt penger på den måten ;) Etterhvert som man stiger i graden og finner ut at man har lyst å fortsette med studio så kan man begynne å kjøpe mic-preamper til mange tusen kroner.

Har forøvrig også Mk2 monitorer og mine er ikke noe spesielt "bass-baserte". Kanskje du skulle prøve å "løfte" de litt opp fra bordflaten, dra de litt ut fra veggen og eventuelle hjørner for et bedre lyttemiljø.

Lenke til kommentar
Det kan kanskje være greit å kjøpe amatørutstyr når man er amatør. Har en tendens til å spare litt penger på den måten ;) Etterhvert som man stiger i graden og finner ut at man har lyst å fortsette med studio så kan man begynne å kjøpe mic-preamper til mange tusen kroner.

Enig i den. Er ikke vits i å bruke tusener av kroner på utstyr man ikke kan bruke eller sette skikkelig pris på.

 

For eksempel er det ikke noe poeng i å bruke 50.000 kr på monitorer når rommet man bruker til produksjon ikke er egnet for det.

 

 

 

Jeg synes heller ikke MK2 er videre bass-tunge monitorer. raZputin hadde noen gode forslag. Videre er det en fordel å ikke ha en lytteposisjon nær en bakvegg, og et par bassfeller kan gjøre underverker, spesielt i små rom. Men små rom er i utgangspunktet ikke videre egnet til produksjon, så det gjelder å gjøre det beste ut av det.

 

Monitorene i seg selv skal jo selvfølgelig ha så flat frekvensrespons som mulig, men en annen ting som spiller inn minst like mye er plassering i rommet og rommet selv. Du kan f.eks. bruke WinMLS 2004 til å måle opp frekvensresponsen i lytteposisjon (husk å gjøre det pr. høyttaler), og så flytte høyttalerene til du får flatere respons. Bare husk å skru "smoothing" til maksimum 1/6-oktavbånd (men det kan vi ta etterhvert). (Mikrofonen du bruker til dette bør selvfølgelig også være så flat som mulig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...