Gå til innhold

Hva er Ns?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hørt at graffikk minne på 1.6ns kan klokke til 1200MHz og 2.0 til 1000MHz...

Men hva er ns??

Og hvorfor begrenser det klokke hastig heten??

Er det ns på valig DDR-RAM??

Sikkert sånn at den klokker lengere på lavere hastighet. Akkuratt som du må slakke på timings når du klokker minnebuss'en. Du kommer jo lengere med slakke timings.

Dette vet jeg ikke altså, men jeg kan tenke meg det er sånn :hmm:

Edit: Leif, og dårlig formulert

Endret av BaX
Lenke til kommentar

Antall nanosekunder er den minste tiden minnebrikken kan bruke på å aktivere/deaktiver transistorene, f.eks den minste tiden brikken kan bruke på én svningning. Jo kortere tid brikken kan bruke på å aktivere/deaktivere transistorene (jo kortere tid den bruker på én svingning), jo flere svingninger kan man da presse inn på et gitt tidsrom (ergo man kan få flere svingninger per sekund, også kalt Hz).

Maksimal teoretisk klokkehastighet kan regnes ut ved hjelp av de oppgitte nanosekundene. Man tar da og deler 1000 på antall nanosekunder.

Minne på 1,6 ns skal da ha teoretisk mulighet til å kjøre på: 1000 / 1,6 ns = 625 MHz (effektivt DDR1250).

Lenke til kommentar
Antall nanosekunder er den minste tiden minnebrikken kan bruke på å aktivere/deaktiver transistorene, f.eks den minste tiden brikken kan bruke på én svningning. Jo kortere tid brikken kan bruke på å aktivere/deaktivere transistorene (jo kortere tid den bruker på én svingning), jo flere svingninger kan man da presse inn på et gitt tidsrom (ergo man kan få flere svingninger per sekund, også kalt Hz).

Maksimal teoretisk klokkehastighet kan regnes ut ved hjelp av de oppgitte nanosekundene. Man tar da og deler 1000 på antall nanosekunder.

Minne på 1,6 ns skal da ha teoretisk mulighet til å kjøre på: 1000 / 1,6 ns = 625 MHz (effektivt DDR1250).

Gjelder det samme for DDR 1 og DDR 2 RAM??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...