Gå til innhold

Korleis slå på pc utanom "powerbutton?"

Anbefalte innlegg

Har bestent meg for å flytte pc vekk frå stua, og inn på anna rom for å kvitte meg med støyen. Lange kablar er innkjøpt, men så kom glupe meg på eit lite problem:

Er det nokon måte å slå på pc'en utan å nytte "powerbutton?" :hmm:

Rimeleg kjipt å fly ned i kjellaren kvar gong pc skal slåast på... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør noen som kan litt ere om det. Men regner med du kan laske til noe på wake on lan tilkoblingen som kan la deg strekke noen tynne kabler som kan stru på dataen din. Uheldigvis har eg ingen erfaring eller kunnskap om dette. Men kanskje noen andre vet.

Lenke til kommentar

Det er nok flere muligheter.

Den kan nok vekkes vha mus/tastatur-trykk.

Du kan kanskje trekke en tynne ledning, og laske Wake-on-LAN eller Wake-On-Ring(modem).

I tillegg har de fleste hovedkort mulighet for å skru på systemet når strømmen blir satt på. Jeg bruker denne med en padde med bryter, slik at jeg kan skru av PC, monitor, printer og skanner med en bryter. Dette er nok den mest krevende løsningen for deg, siden du da trenger en "sikker" bryter og kobling.

En måte er å bruke et 12volts rele, som skrur på strømmen til PC...

Men det enkleste er nok å sette det opp i BIOS slik at tastaturaktivitet skrur på PC (hvis du ikke har noe i mot at strømmen alltid står "på").

Lenke til kommentar
Mitt gamle Asus A7N8X hovedkort kan jeg vekke ved å trykke på tastaturet. Sjekk om du finner oppsett for ditt hovedkort i Bios.

Har samme HK og det du seier stemmer. Men då må ein ha eit ps2 tastatur eller ps2 mus... :(

Eg har diNovo :cool:

Lenke til kommentar

Takk for gode forslag.

Starte med tastatur/mus går ikkje pga ikkje PS2

Lenka til Wake on Lan var ok den, men åssen "lasker" man slikt da :blush::hmm:

Lang ledning ok power button ser mest aktuelt ut. Har nokon detaljane her???

Endret av Dagfinn72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...