Gå til innhold

Apple og bytting av batteri i iPod

Anbefalte innlegg

Åkei, nå er jeg mektig forbannet. Det er ikke ofte jeg er skikkelig forbanna, og når jeg virkelig er det, så er grunnen god. Årsaken er enkel: Apple er rådyre på bytting av batteri på iPod.

For å lage en sammenligning:

-En ny Apple iPod 20 GB koster NOK 2790,-

-Såkalt "bytte av batteri" koster NOK 2376,-

Nuvel, man får en helt ny iPod - lik den man hadde fra før - i mitt tilfelle en 15GB. Hadde jeg betalt 414 kroner ekstra, hadde jeg fått 5 GB mer lagringsplass og fire timer lenger batterilevetid.

Jeg skjønner forøvrig godt at de sender ut en helt ny iPod fremfor å begynne å kludre med den gamle. Tipper en iPod koster max 100 kroner å produsere, og det er selvfølgelig ikke mye man får reparert en iPod før prisen overstiger 100 kroner.

Det som gjør meg skikkelig forbanna er måten dette ble gjort på. Da iPoden først begynte å tulle, var den ett år gammel. Greit nok, oppladbare batterier lever gjerne så lenge, og dette var også opplyst på siden.

Det beste valget

Apples oppladbare batterier er det beste valget for både lommeboken og miljøet. Hvis iPod-enheten brukte 4 alkaliske AA-batterier og du brukte en pakke i uken (et lavt anslag), ville du etter to år ha brukt ca. 2000 kr. (med kvantumsrabatt) og levert mer enn 400 batterier inn som spesialavfall.

Hmm... Dette var da rart. Min iPod levde i ett år, og dette kostet meg 2376 kroner, altså 4752 kroner på 2 år. Altså 2752 kroner dyrere enn å bruke alkaliske batterier i følge Apple. Apple sier altså at det ikke lønner seg å bruke deres batteriløsning. "God markedsføring... "

På siden opplyser de heller ikke prisene ved en slik "reprasjon". Jeg var selvsagt klar over at jeg måtte ut med penger fra egen lomme, ettersom batteri er en slitedel, og at dette ikke dekkes av garantien.

Da jeg kom til butikken hvor jeg kjøpte iPoden, opplyste de meg om at jeg bare skulle fylle ut et skjema på internett, så kom de og hentet iPoden på døren hjemme hos meg. "Det er slik Apple ønsker det skal være".

Jeg tok de på ordet, og fant (omsider) frem på nettsiden til skjemaet, og fylte ut. Noen arbeidsdager seinere kom det en kar fra UPS på døra og tok med seg iPoden. "Glimrende service", tenkte jeg, i troen om at Apple dekket konstnadene (ettersom det ikke var mulighet for å levere den i butikk). På kvitteringen sto det også "Free of charge". Ettersom prisen er så hårreisende, regner jeg med at jeg betale en god prosentdel av frakten også.

Nå, ni dager seinere (altså 7 arbeidsdager) fikk jeg iPoden levert på døren av samme kar fra UPS. I pakken fant jeg kvitteringen fra helvete.

If hardware repairs were not covered under the original Apple iPod One Year Limited Warranty or an Apple 90-day Service Limited Agreement, an Invoice Receipt detailing your repair charges will be sent within five to seven days. If your iPod needs service due to defects in materials or workmanship within 90 dats of this repair, Aåålecare Repair Service will repair it free of charge.

Så nå venter jeg bare på regningen.

Hjertelig takk, Apple, dette skal jeg huske.

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper den regningen kommer til å bli fin ;) Jeg har et par flasker du kan få :)

Men det at Ipod har 1år service suger da... særlig med den prisen.. dårlig saker, kjøpte selv min tangent på svinesund ;) den spruter batterier (aaa battierier :@)

300spenn, bare te å brenne hvis den ødlegges

Lenke til kommentar
Tipper den regningen kommer til å bli fin ;) Jeg har et par flasker du kan få :)

Men det at Ipod har 1år service suger da... særlig med den prisen.. dårlig saker, kjøpte selv min tangent på svinesund ;) den spruter batterier (aaa battierier :@)

300spenn, bare te å brenne hvis den ødlegges

Alle varer som er kjøpt i Norge har vel 2 års garanti fra fabrikk, men dette gjelder selvfølgelig ikke slitedeler - som f.eks. batteri.

Edit: Bare trist at de ødelegger sitt rykte ved å ha slike priser. Har aldri vært så fornøyd med et produkt som iPoden. Aldri vært noe problemer før nå. :thumbdown::cry:

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

tja ipoden har jo reklamasjonsrett på 2 år og batteri eller ei så skal den fungere MINST 2 år ellers kan du bruke reklamasjonsrett såvidt jeg har forstått det...

må legge til at jeg kjenner et par som har hatt problemer med ipod og der har en ups kar hentet ipoden og noen dager etterpå har de fått nye eller samme tilbake med reparasjon og de har ikke betalt noe som helst =)

apple service er bra etter min og mine venners erfaring

Lenke til kommentar

iPod-eiere

Garantien på ett år omfatter utskifting av ødelagte batterier. Med en AppleCare-avtale kan garantitiden utvides til to år. I løpet av det andre året skifter Apple ut batteriet hvis kapasiteten synker under 50 prosent av originalkapasiteten. Hvis garantien er utløpt, tilbyr Apple en batteriutskifting for kr 1099,-. Apple behandler batterier som spesialavfall og kvitter seg med dem på en miljøvennlig måte.

1099 står det her, er billigere i usa

Ble slik fordi apple fikk så mye pepper pga høye priser og dårlige batterier

http://www.apple.com/no/batteries/replacements.html

Edit:link =)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Dersom garantien er utgått, og batteriet er dårlig, kan du jo ta en titt på min lille brukertest om hvordan skifte batteri.

Jeg brukte totalt 345,- på ca det samme som kostet deg 2376,-

Da må du altså glemme alt av garanti, og gjøre jobben selv. Men resultatet blir bedre, da de uoriginale batteriene er 30% bedre enn det Apple setter inn til skyhøye priser.

;)

Edit: Må bare tilføye at min iPod har fått et helt nytt liv, den varer mye lengre enn da den var helt ny (liker jeg å tro, husker ikke så godt), og dette kostet meg bare, ja, jeg gjentar det gjerne: 345,- totalt med frakt fra USA.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Jepp, litt svinn må èn regne med. Er trist at de har gjort det så kinkig.

Har tittet på guiden, og fulgt tipsene - men ting varer ikke evig alikevel :) Takk for at du linket til den.

Edit:

tja ipoden har jo reklamasjonsrett på 2 år og batteri eller ei så skal den fungere MINST 2 år ellers kan du bruke reklamasjonsrett såvidt jeg har forstått det...

må legge til at jeg kjenner et par som har hatt problemer med ipod og der har en ups kar hentet ipoden og noen dager etterpå har de fått nye eller samme tilbake med reparasjon og de har ikke betalt noe som helst =)

apple service er bra etter min og mine venners erfaring

Jeg får vente og se når den endelige regningen kommer. Skal ikke forundre meg om de skal ha penger for at de sendte regningen i posten... :nei:

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
Dersom garantien er utgått, og batteriet er dårlig, kan du jo ta en titt på min lille brukertest om hvordan skifte batteri.

Jeg brukte totalt 345,- på ca det samme som kostet deg 2376,-

Da må du altså glemme alt av garanti, og gjøre jobben selv. Men resultatet blir bedre, da de uoriginale batteriene er 30% bedre enn det Apple setter inn til skyhøye priser.

;)

Edit: Må bare tilføye at min iPod har fått et helt nytt liv, den varer mye lengre enn da den var helt ny (liker jeg å tro, husker ikke så godt), og dette kostet meg bare, ja, jeg gjentar det gjerne: 345,- totalt med frakt fra USA.

Men hvor bestilte du ifra for å få den prisen, har sjekket litt rundt og de fleste steder sender med en skyhøy fraktpris.

:hmm:

Lenke til kommentar

Hvis de tar 2300 kroner for noe du skal betale 1099 for, og det ikke er noen god grunn til det, så bør du få en forklaring på hvorfor.

Men ikke skyt ulven før ulven har drept noen. :-) Dårlig eksempel, forresten, ulv skyter vi jo til morgen, middag og kvelds i Norge.

Off-topic:

Jeg tør påstå at en iPod koster mer enn 100 kroner å produsere. iPod shuffle skal ha en margin på rundt 40 prosent: http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,119799,00.asp

Altså sitter Apple igjen med 40 prosent av $99 for hver iPod Shuffle 512MB. Bare det er mer enn hundre kroner. Marginene når det gjelder salg av maskinvare er små, selv om Apple nok ligger bedre an enn andre.

MVH Audun

Lenke til kommentar
Men hvor bestilte du ifra for å få den prisen, har sjekket litt rundt og de fleste steder sender med en skyhøy fraktpris.

Vennligst ta den diskusjonen i den opprinnelige tråden hans.

Hvis de tar 2300 kroner for noe du skal betale 1099 for, og det ikke er noen god grunn til det, så bør du få en forklaring på hvorfor.

Men ikke skyt ulven før ulven har drept noen.  Dårlig eksempel, forresten, ulv skyter vi jo til morgen, middag og kvelds i Norge.

Off-topic:

Jeg tør påstå at en iPod koster mer enn 100 kroner å produsere. iPod shuffle skal ha en margin på rundt 40 prosent: http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,119799,00.asp

Altså sitter Apple igjen med 40 prosent av $99 for hver iPod Shuffle 512MB. Bare det er mer enn hundre kroner. Marginene når det gjelder salg av maskinvare er små, selv om Apple nok ligger bedre an enn andre.

MVH Audun

Du har selvfølgelig helt rett. 100 kroner var bare ment som et eksempel. Om prisene på produksjon er høye, ville det lønt seg å reparere varen fremfor å sende meg en helt ny. I bunn og grunn går det bare ut over meg, og det er Apple som bestemmer til hvilken grad. Si at det koster 1099 kroner for å lage en iPod, og at jeg derfor "får denne gratis" - at Apple ikke tjener noe på det - så hadde de sikkert klart å skifte batteri for under 500 kroner. Altså hadde jeg - som kunde - spart over 50%.

For å si det sånn:

-Jeg betaler for reprasjon: 500 kroner (som eksempel)

-Jeg betaler for en helt ny iPod: 1099

Hvilken metode som blir brukt er ett fett for Apple, ettersom de ikke tjener/taper fem flate øre på det.

Obs: Dette er selvsagt bare spekulasjoner.

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

Eg kjem til å bruke batteriet så lenge det varer, og etterpå kanskje vurdere å skifte det sjølv, og putte inn eit større batteri (kapasitet, ikkje mål)

Edit: Det Playmofetish linker til.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Eg kjem til å bruke batteriet så lenge det varer, og etterpå kanskje vurdere å skifte det sjølv, og putte inn eit større batteri (kapasitet, ikkje mål)

Edit: Det Playmofetish linker til.

Dette er nok ikke dumt.

Jeg føler meg i allefall snytt. Jeg sendte den ikke inn for å få en ny - jeg sendte den inn for at den skulle bli reparert.

Lenke til kommentar

Batteriet, både levetid og utskifting er det største problemet med iPoden, men om ein klarer å skifte batteri vellykka og får økt kapasitet med det samme så er det absolutt verdt pengane.

Dårlig av Apple :thumbdown:

Eg forstår deg og er heilt enig.

Lenke til kommentar
Du har selvfølgelig helt rett. 100 kroner var bare ment som et eksempel. Om prisene på produksjon er høye, ville det lønt seg å reparere varen fremfor å sende meg en helt ny. I bunn og grunn går det bare ut over meg, og det er Apple som bestemmer til hvilken grad. Si at det koster 1099 kroner for å lage en iPod, og at jeg derfor "får denne gratis" - at Apple ikke tjener noe på det - så hadde de sikkert klart å skifte batteri for under 500 kroner. Altså hadde jeg - som kunde - spart over 50%.

For å si det sånn:

-Jeg betaler for reprasjon: 500 kroner (som eksempel)

-Jeg betaler for en helt ny iPod: 1099

Hvilken metode som blir brukt er ett fett for Apple, ettersom de ikke tjener/taper fem flate øre på det.

Obs: Dette er selvsagt bare spekulasjoner.

OK, ser poenget. Jeg spekulerer i at de Apple-ansatte velger å beholde de iPodene som har den beste musikken, for så å sende nye tilbake, mens de med dårlig musikk bare blir reparert. :-)

MVH Audun

Lenke til kommentar

Det jeg kommer til å gjøre:

-Vente på regningen som skulle bli sendt innen 5 til 7 dager.

-Om regningen blir på over 1099 kroner, ringer jeg Apple og legger frem saken.

Så da er det bare å vente. Nå skal i allefall jeg kose meg med den nye iPoden :)

Litt off-topic: Så for en stund siden en kar på forumet her som lagde headphone-amps til bærbare spillere. Er det noen som vet hvor jeg kan finne igjen den? Har et par Sennheisere som trekker enormt med strøm.

OK, ser poenget. Jeg spekulerer i at de Apple-ansatte velger å beholde de iPodene som har den beste musikken, for så å sende nye tilbake, mens de med dårlig musikk bare blir reparert.

MVH Audun

Hehe, jeg tar det som et kompliment. :thumbup:

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...