k-mouse Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Jeg har nå bestilt en vifte som skal kun hjelpe til å lufte PSUen min som er vannkjølt. Har bestilt denne vifta: Zalman GPU-vifte. Jeg regner med at jeg egentlig ikke trenger den, men har den bare for at det skal se litt fett ut. En ting som er veldig viktig da er at den skal være _helt_ stille. 20dB som den bråker ved 5v er alt for mye. RPM er altså ikke viktig, bare den går rundt. Altså spørsmålet mitt er, hvor stor motstand trenger jeg for å gjøre den uhørbar (hvis vi sier at jeg har kobla den til 5v)? Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Først av alt bør du finne ut ved hvilken spenning den stopper å gå, dette kan du bruke en strømforsyning med variabel spenning for å finne ut Så måler du motstand i viften med et multimeter, når du vet motstanden kan du regne ut strømmen I=U/R (U er den spenningen du vil at vifta skal ha, R er motstanden i vifta) Så bruker du formelen R=U/I for å finne str på motstanden (U er spenningen som skal ligge over motstanden dvs. 5v-spenningen vifta skal ha, I er den strømmen du regnet ut i forige regnestykke) Tror det skal funke, men det hadde sikkert vært greit med noen kommentarer fra andre på forumet Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Problemet dersom vifta så vidt skal svive rundt, er jo at den aldri kommer til å starte, du må nok hjelpe den i gang... Grunnen er at den krever en høyre spenning de første sekundene for å klare å starte. Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2005 Takker for tips, får vel teste detta snart, bare vifta kommer så... Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Bare ett lite spørsmål. Hvorfor vifte? Jeg har denne no, og seriøst, trenger ikke noe som ligner på en vifte...... Har aldri sett at GPU blir noe mer enn ett par grader over kabinett-temp Og som sagt så må du ha en høyere startspenning. Det du faktisk kan gjøre er å ta en "noise killer" fra en gammel PSU om modde den litt. Den gir en høy startspenning, så legger den seg ned til ett lavt nivå igjen, hiv på en ekstra motstand og saken er biff PS! Husk at motstanden må tåle effekten til vifta no da..... Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2005 Den vifta var ikke ment til bruk på GPU, men til min vannkjølte PSU. Hvordan ser denne noise killeren ut da, og hva må jeg gjøre for å faktiskt få den kobla til vifta? Litt bedre forklaring ? Hva om jeg hiver på en kondensator i kretsen a, vil det fungere like bra? Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 En kondensator gjør bare at spenningen blir mer stabil vel? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Aha... meg missforstå litt. En noise killer er somoftest ett krettskort med en termisk motstand, fire ledninger og noen andre komponenter. Den sitter fastmontert på kjøleribba inne i PSU. To ledninger ned på kretskortet på PSU og to ledninger til vifte. Kan se noe sann ut Er bare å koble den i mellom viften og ei molex kontakt. Hvis den kondensatoren skal være så stor at den kjører vifta ei stund etter at maskina er avslått, så vil jeg fra annbefale det. Grunnen er at den kondensatoren må være ganske stor for at det skal ha noe effekt. Denne vil da trekke en KRAFTIG startstrøm. POFF!!!! Tviler på at du har planer om å lage en "soft start" på oppladdningen Lenke til kommentar
e321 Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 kan jo ha en knapp som du holder inne for og starte viften...f.eks 5v mens knappen er inne, og når du slipper den går strømmen tilbake til det normale-motstand.. Feks 3,5v? Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Ikke dumt men tungvint, hva med et slags rele? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Du kan jo bare ha en bryter som kortslutter motstanden, dermed vil all spenningen ligge over vifta når den starter opp! Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Du kan jo bare ha en bryter som kortslutter motstanden, dermed vil all spenningen ligge over vifta når den starter opp! Joda, høres smart ut, men tror ikke jeg gidder å trykke på en knapp hver gang jeg skrur på maskina, bare for å starte den vifta. Må da være noen andre måter jeg kan få til dette på? Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Mulig jeg driter meg helt ut nå men hvis det blir en effekt over viften som ikke klarer å starte den vil ting gå til helvette etterhvert? Hva med å gi den startspenning og så sjekke om det er et akseptabelt støynivå? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Her var det mange kreative hobby løsninger.... Det funker bra med bryter og greier, men hvem i alle dager som gidder????? Jeg står ennå på noise killer forslaget mitt... Er ikke vanskelig overhode. Alle har vel en gammel AT-PSU liggende å slengende Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 You lazy bitch! Oki... så kan du få tak i et relé som kobler ut etter f.eks 2 sekunder! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå