Gå til innhold

Ustabil maskin. Kan det være PSU?

Anbefalte innlegg

Heisan.

For ikke lenge siden kjøpte jeg ny maskin som jeg på papiret er fornøyd med. Men den har vært noe ustabil og de mistenkte er skjermkort og PSU. Nå har jeg sendt skjermkortet (MSI GF 6800GT 256MB) tilbake til Komplett. Men etter å ha leita og lest enda litt mer begynner jeg å tro at det kanskje kan være PSU likevel.

Link til min maskin.

Som dere ser har jeg en NorthQ 4001SE Silent 400W. Noen sier at dette er nok power til maskina mi, mens andre anbefaler minimum 480W. Samtidig har jeg sett noen klage på at NorthQ 4001 Silent 400W ikke leverer det den skal. Kan SE utgaven jeg har, ha samme problem? Og er 400W egentlig nok til maskina mi?

Det eneste problemet som er igjen etter mye feilsøking og fiksing, er at maskina fryser og det eneste jeg kan gjøre er å restarte den. Dette skjer som oftest en liten stund etter oppstart eller i spill.

Takker for alle svar!

PS: Jeg har ikke tilgang til maskina annet enn i helgene pga forsvaret, og jeg har heller ikke noe intrument for å teste PSUen :\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe stor tro på NorthQ, men en 400Watt til 600 kroner burde duge.

Det kan kanskje være den, men jeg tviler litt. Du kan prøve å teste HK, CPU og RAM i en annen PC. Har en kompis som hadde en 3200 Winchester med samme symtomene, og det var prosessoren.

Lenke til kommentar

Skal formatere når jeg evt. får tilbake skjermkortet. Har brukt en del tid for å finne ut hva det er. Så jeg er temmelig sikker på at det er PSU eller skjermkort.

Skjermkortet lagde forresten vinkelsliper- og kvestelyder når det blei belasta. (mener i alle fall det var skjermkortet :ermm: ). Og det ville ikke kjøre med de nyeste nVidia driverne :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan være PSU ja..Jeg har northQ 4001A og akkurat det samme problemet..Det merkelige er at PCen kjører dønn stabilt på et annet spenningsnett.

Jeg satte sammen en maskin for en kamerat.Han bor i en gammel leilighet med et gammelt elektrisk anlegg.Jeg bor selv i en ganske ny leilighet med nytt elektrisk anlegg.. Lurer på om det kan være noe i dette, jeg kan ikke se noe annen årsak..

Lenke til kommentar

Ja det kan helt klart være PSU som gjør dette. Det MSI kortet er veldig kresent på PSU, og det anbefales bla minst 24A på 12V railen. Så vidt jeg ser så har northq bare 15. Ditt HK kombinert med skjermkortet "krever" en ganske kraftig PSU ialfall.!!!!

Lenke til kommentar

Skjermkortet krever vel litt "power" ca. 100W i "fullt" arbeid, siden det er AGP får det "kun" ca. 30 - 35W fra hovedkortet og resten direkte fra PSU. Såg på sida til MSI en spesiell "powerkabel" med 2 Molex i ene enden, spørsmålet er hvilke farger som går inn i den andre mot kortet? - kun gule og sorte ledere? sida til MSI

Er det som i antakelsen min over en overgang fra Molex til PCI-Extreme "powerkabel" (3 gule og 3 sorte) som blir kobla til kortet, forlanger det ca. 70W 12V = 5,8A fra 12V "kursen" i PSU som er over 1/3 av total energien som kan leveres.

For å gi mest mulig kraft bruk 2 separate "Molex" kabler fra PSU til "adapterkabelen", IKKE 1 kabel med "begge" "Molexene". Kvadratet på kablene er kanskje 1,5 #mm så litt energi går bort i varme, bruker en to kabler fra PSU får en dobla kvadratet. Sammen med øket varme går spenninga som kommer fram ned, er spenninga under ca. 11V "svartner" kanskje kortet siden det finner ut at tilført energi er for liten, (for stort spenningsfall fra 12V)

Synd noen PSU er så "rottne", mi pensjonerte Chieftec forsyning på 360W ga 17A på 12V, og erstatteren - Tagan 480-U01 gir 28A "dagen lang" og "peaker" med 32A i ett minutt på 12V "kursen".

Lenke til kommentar

MIST PSU er digg! Men har du 20 pins strømforsyning på 24pins HK? Hvis det er 24 pins HK burde du ha 24pins PSU også....Det var problemet til en kamerat av meg :thumbup:

EDIT: :w00t: Post nr 100 :w00t:

Endret av Ole_A
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tilbake et aginward GF 6800GT fra Komplett pga at MSI kortet var defekt. Men problemet med at maskina fryser er der fortsatt. Skal låne meg et multimeter i påsken og undersøke PSU. Men jeg skal også prøve HAG sine tips :)

Takk for svar forresten *gleder meg til påskeperm*

EDIT: Kan en defekt PSU ødelegge andre komponenter ved ugjevn strømtilførsel?

Endret av Lactobacillus
Lenke til kommentar
Nå har jeg fått tilbake et aginward GF 6800GT fra Komplett pga at MSI kortet var defekt. Men problemet med at maskina fryser er der fortsatt. Skal låne meg et multimeter i påsken og undersøke PSU. Men jeg skal også prøve HAG sine tips :)

Takk for svar forresten *gleder meg til påskeperm*

EDIT: Kan en defekt PSU ødelegge andre komponenter ved ugjevn strømtilførsel?

Det har visst skjedd, såg noe her på OK eller HW om en som brukte 3 Q-tek PSU før hovedkort og skjermkort "døde" - maskina var først ustabil og PSU fikk skylda og ble byttet til en identisk - stabiliteten var like god ;-( og tilslutt tok den siste PSU med seg MB og skjermkort.

Kunne kanskje spart litt om en skaffet en "seriøs" PSU i starten istedet for å kjøpe 3 kjipe som til slutt "Kvitterte" med å sende MB og skjermkort til "jaktmarkene".

Gikk selv for Tagan 480-U01 til mitt 939 prosjekt, kosta 951,- levert på døra (bedr.pakke), har "uendelige" krefter til mi maskin nå (ett 6600GT , en HD, 4vifter, vannpumpe - Bigwater), er "stillegående": 21dB ved 50% last økende til 28 på max

Kan sikkert få noen ideer med multimeter på en molex kontakt og se på 5 og 12V der og feks. kjøre 3D mark samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...