mysjkin Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 (endret) Finner meg selv nødt til å bruke mysql.... Når jeg lager tabeller i postgres, skal det mye til at jeg ikke til slutt har med kolonner som jeg definerer som addtime timestamp default current_timestamp, username varchar(15) default current_user som da lagrer tidspunktet posten ble lagret samt brukeren som var logget inn. den første fikk jeg til i mysql med å skrive addtime timestamp default 0 I følge manualen (http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/create-table.html) skulle både current_timestamp og now() funke, men begge de gir feil når jeg prøver å definere tabellen Er det noens som kan forklare det?. 0 gir derimot riktig tidspunkt. (Det forklares hvorfor i manualen, men logisk? neppe) Den andre derimot... Finnes det noen verdi i mysql som gir navnet på innlogget bruker? M. Edit: Skrikeleif Endret 2. mars 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 MySQL kan dessverre ikke ha funskjoner som default verdier. The DEFAULT clause specifies a default value for a column. With one exception, the default value must be a constant; it cannot be a function or an expression. This means, for example, that you cannot set the default for a date column to be the value of a function such as NOW() or CURRENT_DATE. The exception is that you can specify CURRENT_TIMESTAMP as the default for a TIMESTAMP column as of MySQL 4.1.2. See Section 11.3.1.2, “TIMESTAMP Properties as of MySQL 4.1”. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå