Gå til innhold

Lage eget trådløs-AP + router

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er nå gått kraftig lei av dårlige løsninger for å dele ADSL-forbindelsen her på hybel-huset. Vi er 7 stykker som deler en 8Mb/640kb-linje fra NGT, og naturlig nok mettes upload fortere enn svint.

Dette driver meg til vanvidd, fordi SSH-forbindelser og lignende har for vane å dø ut, samt at de jo også går ubrukelig tregt.

Istedet for en halvhjertet løsning med traffic-shaping mellom det trådløse aksesspunktet, som jeg forøvrig mistenker har flere seriøse skavanker (bare en magefølese), og NGT-routeren, tenkte jeg heller å gå all the way og sette opp en egen maskin som aksesspunkt.

Hardware og software tilgjengelig: Svært stille pentium 2, 300 MHz med 128 MB minne. En hvilken som helst GNU/Linux-distro - Debian frister meg til denne oppgaven, men jeg er lutter øre. Til og med en BSD-variant er ikke helt utelukket, men da skal grunnen være svært god.

Noen problemer:

1) Hvilket kort velger jeg? Så vidt jeg har skjønt, er HOSTAP det som gjelder når det er snakk om å mekke eget AP i GNU/Linux, og HOSTAP forutsetter jo Prism2-chipset. Det er imidlertid svært vanskelig å finne slike kort, spesielt ettersom Komplett liker å snyte folk ved å selge andregenerasjons SMC-kort som om de fortstatt benyttet Prism2. Jeg har IKKE tid til å "prøve meg frem" på dette området.

2) Hvordan er rekkevidden på disse kortene? Aksesspunktet vi har nå, et 3COM OfficeConnect Wireless Gateway, gir bare middelmådig (men tilstrekkelig) dekning hos personen lengst vekke fra AP'et. Kan eventuelt aksesspunktet vi har nå benyttes som repeater i det nye oppsettet?

3) Hvor vanskelig er det å veve shaping og netfilter inn i dette? Det er jo åpenbart at netfilter må inn, og det skal absolutt sies at iptables gir meg en hodepine verre enn noe. For å få forbedret den generelle nett-situasjonen her, er det som sagt viktig at vi får shapet ut-trafikken, så tc må også veves inn.

4) Har noen noen lignende eller tilsvarende oppsett kjørende, og har lyst til å dele erfaringer? Jeg har egentlig ikke et sekund tid å bruke på dette, men nettet skranter nå så forferdelig at det begynner å bli kritisk. Jeg vurderer derfor å bare ta meg tid i påsken, men vil gjerne ha litt input og råd fra dere før jeg setter igang. Dette er ikke et lekeprosjekt, men en nødvendighet.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...