Gå til innhold

Reklamasjon på harddisk, behandlingstid

Anbefalte innlegg

Sendte en Seagate Barracuda S-ATA, under ett år gammel, tilbake til nettbutikken for fem uker siden. (Jeg gidder ikke nevne navn da jeg ikke vil ha noen hetse tråd.) Etter mye om og men fikk jeg endelig svar på mine henvendelser i forrige uke. Disken var sendt til leverandør og jeg skulle få svar "om" de hørte noe. Disken var, i mine øyne, helt klart ødelagt da den plutselig ikke ville listes i Bios og laget klikke lyder med ett par sekunders mellomrom. Prøvde med å skifte kabler, putte disken i en annen maskin uten hell.

Hvor lenge bør man regne med å vente på en slik reklamasjon, og burde ikke butikken erstatte disken istedenfor at jeg skal vente på at leverandør og evt Seagate får fingeren ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Butikken burde erstatte disken for deg ja. Å sende inn en harddisk til en produsent er som regel en prosess som tar alt fra 2-4 uker (av og til mer) før man har produktet tilbake. Det er i hvertfall min erfaring de ganger jeg har sendt tilbake defekte disker direkte til IBM/Hitatchi eller Western Digital (oftest fordi de ikke har avdelinger innelands).

Lenke til kommentar

Ifølge forbrukerkjøpsloven skal problemet være fikset "innen rimelig tid". Hva som er rimelig tid er det egentlig ingen klar praksis på, men de fleste går utifra at maksimalt 1 måned er normal behandlingstid fra butikken har mottatt varen til den er klar og ferdig reparert.

Om det her har tatt så lang tid som du skriver, så mener jeg (mener, ikke vet) at du har et klart hevingsgrunnlag, da butikken ikke overholder forbrukerkjøpsloven!

Lenke til kommentar

Det kan jo hende de ønsker å teste hd'en skikkelig. Vet hvertfall når jeg har på vegne av kunder fått langtidsteste fotoutstyr har det tatt noen uker, det er jo ikke alltid bare å se på den for å påvise feil, spesielt hvis det er en periodisk en.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hadde en IBM/Hitatchi TravelStar 40GB som døde plutselig og uventet for noen år siden. Tok tre måneder med masing på butikken i London (Gultronics nært hjørnet Tottenham Court Road & New Oxford Street) før jeg fikk erstatningsdisk - og den viste seg å være brukt. Holder meg unna både IBM/Hitachi og Gultronics etter det. Jeg lastet forøvrig den gang ned et diskutil fra IBM som identifiserte disken som en IBM-disk - men som ikke ville la meg gjøre noe med den, siden det ikke var en IBM-disk. Go figure.

Lenke til kommentar

Jeg hadde harddiskkrash på min Compaq (HP) laptop. Jeg ringte HP på fredag og fikk ny HD på mandag, levert på døren min!!!! Det kaller jeg service :-) Dette som privatkunde uten noen spesiell avtale. Oppga bare serienummeret på laptopen, og ble bedt om å sende den defekte HD'en tilbake i posten. Tror jeg skal kjøpe fra HP neste gang også.....

Lenke til kommentar
Seriøse butikker bør alltid erstatte fra eget lager og ikke la kunden vente på erstatningen fra sin leverandør eller produsent.

Så lenge de har fått godkjent erstatning er det en selvfølge. Men man må regne med å måtte vente til leverandør eller produsent har godkjent retur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...