Gå til innhold

Må ha en Maxtor DiamondMax 9 ATA harddisk

Anbefalte innlegg

Har ødelagt kretskort på selve harddisken, og skulle ønske noen hadde en slik harddisk som de kunne tenke seg å selge slik at jeg kan redde ut data'n. Eventuelt, en annen harddisk som har et "varenummer" (står på baksiden av disken) som starter med 6Y2 (er de tre første som er viktige med tanke på kretskort - nummeret på min er: 6Y200P0062211)

Mulig dette er feil plass å høre om slikt, men jeg har prøvd alt, absolutt alt, og får ikke tak i dette. Har vært i kontakt med Maxtor, som sendte meg videre til en fransk bedrift som angivelig skulle ha slike kretskort, men så viste det seg at de ikke hadde til akkurat denne disken, så da er jeg like langt

Mvh

Tarjei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

d r drittttt vansklig å bytte plater i en harddisk å få det til å fungerer. bare glem det kompis. pluss du må ha ett støvfritt labratorium. et lite molekyl er nok for å ødlegge platene. med tanke på at du sikkert må skru skruene ut med skru jern er snasynligheten for at ett lite metalkor fra dreiningen av skruen vil sprette på platen stor.

du har kansje 5% sjansgse for å klare det.

sorry to give u the bad news men. heldigvis fins d håp. koster 5 lapper å få en analyse på disken din plus ca 10lapper å resturere det.

Lenke til kommentar

sorry to give u the bad news men. heldigvis fins d håp. koster 5 lapper å få en analyse på disken din plus ca 10lapper å resturere det.

sånn som jeg forstår det så skal han jo bare skifte kretskortet da....og da er det jo ikke no problem....

Men sorry har ikke en sånn HD....

Lenke til kommentar

Hei,

Har samme problem med akkurat samme disken (kortsluttet da jeg monterte en defekt hardiskvifte). Du trenger ikke et kretskort fra samme størelse disk men bare fra samme familie. Du kan f.eks bruke kort fra en 80GB, 120GB eller 160GB disk .

Les her hva Maxtor skrev til mig da jeg spurgte dei:

There might be a similar company in your area. Please search the web for "older hard drive sales" or similar and the country you're in.

For the following Maxtor hard drive models: Fireball 3, DiamondMax 16, DiamondMax Plus 8, and DiamondMax Plus 9 there is also a GTLA Number on the model (next to barcode on the bottom of the drive). Format 1Y222J2223322. 1, 2 and 3 stand for numbers, Y and J for letters. The numbers 1 and 3 as well as the letter Y need to be identical to be able to replace the PCB on these drives.

To replace the circuit board on all other Maxtor drives the drives need to have the same PCBA uplevel number (which describes the revision of the circuit board) and need to be from the same drive family (e.g. Diamond Max 60 or D540X-4D).

They don't need to have the same capacity. You can find the model numbers of particular product families on our website. Under the following link http://www.maxtor.com/en/support/products/index.htm select your specific drive and it should show all model numbers of the same family.

The following link should help you locate the correct numbers:

https://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor....php?p_faqid=824

Kind Regards,

Ian McHardy

Technical Support Team, Maxtor Ireland Ltd.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Hei,

Har samme problem med akkurat samme disken (kortsluttet da jeg monterte en defekt hardiskvifte). Du trenger ikke et kretskort fra samme størelse disk men bare fra samme familie. Du kan f.eks bruke kort fra en 80GB, 120GB eller 160GB disk .

Les her hva Maxtor skrev til mig da jeg spurgte dei:

There might be a similar company in your area. Please search the web for "older hard drive sales" or similar and the country you're in.

For the following Maxtor hard drive models: Fireball 3, DiamondMax 16, DiamondMax Plus 8, and DiamondMax Plus 9 there is also a GTLA Number on the model (next to barcode on the bottom of the drive). Format 1Y222J2223322. 1, 2 and 3 stand for numbers, Y and J for letters. The numbers 1 and 3 as well as the letter Y need to be identical to be able to replace the PCB on these drives.

To replace the circuit board on all other Maxtor drives the drives need to have the same PCBA uplevel number (which describes the revision of the circuit board) and need to be from the same drive family (e.g. Diamond Max 60 or D540X-4D).

They don't need to have the same capacity. You can find the model numbers of particular product families on our website. Under the following link http://www.maxtor.com/en/support/products/index.htm select your specific drive and it should show all model numbers of the same family.

The following link should help you locate the correct numbers:

https://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor....php?p_faqid=824

Kind Regards,

Ian McHardy

Technical Support Team, Maxtor Ireland Ltd.

Mvh

Kimmer

Synes det virket som det måtte være flere kriterier som måtte oppfylles før man kunne bytte disken jeg....at man også måtte oppfylle de kravene til GTLA-nummer som beskrevet i mailen.

Hvis jeg nå forstår det rett: Man må ha disk fra samme familie (Dvs en disk som har navnet Maxtor DiamondMax 9), samt at GTLA-nummeret må ha første bokstav + alle 1-tallene og 3-tallene idendiske??

Eller er det nok med samme familie?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
d r drittttt vansklig å bytte plater i en harddisk å få det til å fungerer. bare glem det kompis. pluss du må ha ett støvfritt labratorium. et lite molekyl er nok for å ødlegge platene. med tanke på at du sikkert må skru skruene ut med skru jern er snasynligheten for at ett lite metalkor fra dreiningen av skruen vil sprette på platen stor.

du har kansje 5% sjansgse for å klare det.

Du bytter kretskortet på undersiden av disken. Du behøver ikke åpne disken, og de virker utmerket.

Lenke til kommentar
Hvis jeg nå forstår det rett: Man må ha disk fra samme familie (Dvs en disk som har navnet Maxtor DiamondMax 9), samt at GTLA-nummeret må ha første bokstav + alle 1-tallene og 3-tallene idendiske??

Eller er det nok med samme familie?

Hei,

I ditt og mitt tilfelde blir det 6Y200P0062211 (hvor de fremhævede bokstaver/tal må være akkurat like) og må være være fra DiamondMax 9-serien.

Dette betyr at du kan bruke disker med forskellig størelse - så lenge at de oppfylder ovenstående kriterier.

Ta en tit på dei linker jeg quoted.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...