Gå til innhold

ny arkitektur (om et par år). Linux støtte?


Anbefalte innlegg

her

 

har hørt om denne her før faktisk.

 

tror dere det kommer Linux støtte med den, eller må noen sitte et par dager, og gjette hvordan intel har bygget den?

 

jeg for min del tror ikke det kommer støtte for den så utrolig snart.

hvis vi ser på graphic kort, så ser vi jo at det er relativ lite støtte for den.

 

men at det er støtte for den i det første, er utrolig

for det er bare noen få folk som lager hardware for alle operativ systemer, det fleste blir kun laget for windows.

 

atikelen sier at andre har gått over til andre, mer stabile arkitekturer,

jeg er derfor glad at intel har besluttet seg for å prøve noe nytt, fordi technologien skal jo forvides.

 

håper bare be lager en Linux driver og!

 

snx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Duh...

Googling på Itanium og Linux gir ca 1 mill treff. Det er ikke snakk om DRIVERE for en CPU, lurer på om ikke Linux var et av de første OS som kjørte på Itanium. Når Linux først kjører på en arkitektur, er det vanligvis bare mindre justeringer som skal til på nye varianter av denne arkitekturen - og det virker som om det er nye Itanium-varianter det er snakk om her. Som først blir tilgjengelige om et par år.

Lenke til kommentar
her

 

håper bare be lager en Linux driver og!

Du gjør det ja.. Du har en Itanium boks i stua kanskje?

 

Det er ikke snakk om 'drivere' til en CPU! Dessuten ser ikke dette ut til å være noen "ny arkitektur", men heller en ny produktserie bygget på den eksisterende arkitekturen til Intel, og Linux har så vidt meg bekjent allerede støtte for denne.

 

 

jeg for min del tror ikke det kommer støtte for den så utrolig snart.

hvis vi ser på graphic kort, så ser vi jo at det er relativ lite støtte for den.

Prøver du her å si at Linux er portet til få arkitekturer, og bruker skjermkort drivere som grunnlag for påstanden? :p

Lenke til kommentar

Ang. windows og arkitekturer vs. Linux og arkitekturer: Windows støtter 1 arkitektur - intel x86-32. Kun denne (alpha fantes en gang, men ei lenger).

 

Linux støtter en zillion forskjellige arkitekturer - x86 (både 32 og 64, men ikke 16), PPC, MIPS, IA64, 68k, og mange, mange fler. Inkludert periferienheter ala skjermkort etc.

 

Så hvis du tenker over det, er Linux antagelig et av (eller det) de mest HW-kompatible OS'ene ute på markedet.

 

BTW. Itanium - er ikke Linux det os'et man stort sett kjører disse boksene på?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...