Gå til innhold

Oppgradere HK, CPU og RAM - billig/fremtidsrettet

Anbefalte innlegg

Dette er en bønn om hjelp til alle økonomibevisste pc-eksperter der ute!

Jeg vurderer om jeg skal oppgradere en pc som jeg får gratis av mine foreldre fordi den er overflødig hjemme hos dem.

Pcen er en gammel HP Pavilion 7885 med AMD Athlon Thunderbird 1,3 GHz, 256MB SDRAM og et Geforce2-skjermkort m/32 MB RAM.

Dette er det jeg vurderer å kjøpe:

Msi Mainboard S-939 RS480 mATX PCI-E VGA(OB) Audio LAN 1394, RS480M2-IL

869.00

AMD CPU Athlon-64 3000+ S-939 1.8GHz 512kB Boxed, ADA3000BIBOX

1249.00

Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.5-2.95V Dual Channel, GE1GB3200BDC

1094.00

Inkludert frakt kommer dette på kr 3,292.50.

-Maskinen skal ikke overklokkes

-Helst AMD64, socket 939 (blir vel lettere å oppgradere når jeg får råd om en stund)

-Jeg har 19'' skjerm, USB-tastatur, USB-mus, en 40 GB HD (4500 rpm, Quantum Fireball), DVD-ROM, CD-brenner, diskettstasjon, strømforsyning og kabinett (micro-ATX), samt en kabinettvifte.

-skal brukes til surfing, skriving av masteroppgave, litt statistikk (S-plus og R), samt spilling av kun warcraft3 (kanskje andre spill med tiden, men ikke ennå).

Tankegangen min her er at jeg skal slippe unna med å kjøpe minst mulig. Men jeg er litt nervøs for at det integrerte skjermkortet (Radeon 200M) skal være så elendig at jeg ikke kan spille Warcraft3 engang. Vil ha socket 939 så jeg kan oppgradere skjermkort når jeg får råd, kanskje prosessoren etter hvert, og også kanskje puttet i en raskere harddisk etter hvert (trenger ikke mer plass, har en Maxtor 300 GB ekstern HD).

Noen som kan si meg om dette er en dødfødt idé? Er det mulig å få til noe billig OG fremtidsrettet? Kan godt foreslå noe annet/smartere, gjerne dyrere også. Er det noen av delene jeg ikke har byttet ut som jeg burde skifte?

EDIT: Skrivefeil

Endret av reallars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm...du har forsåvidt et greit oppsett...men er rimelig skeptisk til skjermkortet...

ville heller valgt et annet hovedkort og et billig skjermkort...du kan jo også begynne med 512-ram...

det beste hadde vært om du hadde hatt råd til ett nForce4-hovedkort og et PCI-E 6600GT...da hadde du fått en kongepc!

eventuelt kan du se deg om etter et brukt 9800pro til tusenlappen!

:)

Lenke til kommentar
Tankegangen min her er at jeg skal slippe unna med å kjøpe minst mulig. Men jeg er litt nervøs for at det integrerte skjermkortet (Radeon 200M) skal være så elendig at jeg ikke kan spille Warcraft3 engang.

MEGET god plan og veldig fremtidsrettet.

- Svakheter skjermkortet

* Skal man ha et bra skjermkort så koster det skjorta (og det er det ofte verdt).

Forslag, prøv om det integrerte skjermkortet er bra nok. Evt. kjøp et billig brukt/nytt. Et bra et kjøper du når du får råd, i dag ville det kostet MINIMUM 1500 kroner.

Enten bruker man mye penger på skjermkort eller lite, mellom sjiktet er for tiden overpriset.

- Har strømforsyningen din nok Watt til å drive et moderne system, helst bør det ha 350W, kan kanskje holde med 300W. Har du under dette er det grunn til bekymring. (Kan oppgraderes senere, dersom du kjøper et bra skjermkort MÅ du ha nok Watt)

- harddisk, Hardisken er treig å vil være en sinker i systemet.

* Kjøp en Raptor 74 GB når du har råd (koster ca. 1300 kr nå), evt. kjøp en brukt 40+ GB på 5200 rpm eller 7200 til 300-400 kroner

Lenke til kommentar

herregud her driver folk og anbefaler deg raptor disker?

er det noen som har lest innlegget han? han er ute etter en økonomisk løsning. raptor gir ytelse ja, men kan ikke på noen måte sier å være økonomisk! 1300 for 74gb er DYRT.

det er riktig at harddisken du har er treg og vil komme som en flaskehals ja. ganske liten er den også, men holder nok til ditt bruk.

skal du oppgradere får du en 120gb samsung spinpoint s-ata 8mb cache 7200rpm til 700,- nå. (komplett.no)

men du vil nok oppnå bedre ytelse med å invistere i et middelmådig skjermkort, f.eks: Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 128MB AGP, til 850,-

mest fremtidsrettet er det derimot å oppgradere harddisken, forså og kjøpe et skikkelig skjermkort når du har fått spart opp 1500,- ++

ellers ser oppsettet ditt veldig bra ut! :)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :thumbup:

Hvor stor flaskehals er den gamle harddisken egentlig? Er den så dårlig at jeg vil irritere meg over den til daglig? I så fall må jeg jo se hva jeg kan hoste opp av gryn.

Strømforsyning hadde jeg ikke tenkt på om var god nok. Det må sjekkes! Takk for tipset!

Jeg er klar over at skjermkortet er den største flaskehalsen. Men grunnen til at jeg vurderer et hovedkort med integrert grafikk er at jeg da kan kjøpe meg noe skikkelig om noen måneder uten å behøve å kaste vekk penger på et dårlig grafikkort nå.

Men er det noen som vet hvor godt Radeon 200M er i forhold til de to grafikkortene jeg har hatt før (GeForce4 4200Ti og FX5200)? Har hørt at FX5200 er et tragisk kort, men det klarer jo WC3 greit. Hvordan yter Radeon 200M integrert i forhold?

(Jeg HAR planer om å kjøpe et dugelig kort senere, skulle bare ønske at jeg kunne klare meg uten en stund).

EDIT: Tror kanskje jeg BØR kjøpe en harddisk likevel... For jeg har en slik med 128 kb cache!

Endret av reallars
Lenke til kommentar

harddisken kan nok bli en irritasjonsfaktor vil jeg tro ja! :)

sitter selv på en bærbar med 4200rpm 2mb cache, denne gjør at ting fort går litt sirup... hadde jeg hatt råd hadde jeg byttet den ut,,,s

når det gjelder grafikk ville jeg satset på og kjøre integrert til og begynne med, forså og oppgradere til noe ordentlig som du selv planlegger.

kan ikke si nøyaktig hvor bra det integrerte er, men jeg *tror* det burde duge, for en stund hvertfall. ;) bare sørg for å kjøpe nok minne ettersom det integrerte kortet bruker av system minnet. 1024mb som du har satt opp ser bra ut.

Lenke til kommentar
herregud her driver folk og anbefaler deg raptor disker?

er det noen som har lest innlegget han? han er ute etter en økonomisk løsning. raptor gir ytelse ja, men kan ikke på noen måte sier å være økonomisk! 1300 for 74gb er DYRT.

Unnskyld at jeg er født.

Jeg skrev Raptor eller tilsvarende. Noe som like gjerne kan bety denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302258&cks=PRL

Den vil i hvert fall gi en betydelig bedre opplevelse enn en gammel Fireball.

Lenke til kommentar
du kanjo prøve på den pakken her:

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302647&cks=SPK

kompis av meg som kjøpte den for noen måneder siden, og den funker dritbra! thumbup.gif men kjøp med en RAM-brikke ekstra! tongue.gif

Dette er ikke det minste fremtidsrettet... Jeg må ha enten socket 939 (AMD) eller 775 (Pentium). Nei, glem Pentium, vil ha 64-bit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...