Gå til innhold

Statens rolle for å beskytte oss mot oss selv...

Anbefalte innlegg

En forutsetning for avgifter virker å være at folk skal ta ansvar for eget liv, og betale for egne helsetjenester, etc.

Jeg kunne ikke vært mer enig!

Men, poenget er at f. Eks. Tobakkavgifter vil avspeile i en evt. helseforsikring.

Hvis du ønsker en medisinsk forsikring vil avgiften basere seg på hvor stor risiko det er for å bli syk, hvis du da drikker mye eller røyker vil dette ha en finansiell påvirkning og du vil måtte betale en høyere avgift.

Hvis det er moralsk riktig å restriktere for å beskytte enkeltmennesket, kan man da ikke ha noe prinsippielt argument mot totale forbud?

Er poenget at alt er greit i moderasjon?

Litt mafia - litt forferdelse - litt urettferdighet, istedenfor ingen mafia, minimal forferdelse og ingen urettferdighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten bør holde seg til lov og rett (spesielt kontraktsrett), samt forsvar.

Straks man begynner å lage lover mot "synd" er man ute på glattisen. Rus på alkohol er OK, hasj er farlig! osv.

Staten bør heller ikke betale helsevern osv.

La hver enkelt selv bestemme hvordan en vil dekke inn dette behovet. Vil dette skape forskjeller? Helt klart.

Men IMO bør ikke staten gi seg inn på å lage lover mot synd. De kan godt kriminalisere det jeg evt. gjør mens jeg synder (det være seg husbråk, gateslagsmål osv) men det er min rett og plikt å ta vare på meg selv.

Ønsker jeg å leve "fett" er det mitt valg - men da kan jeg ikke komme å klage om jeg får diabetes og hjerte/kar i 30 årene og ikke klarer regningene fra sykehuset.

Sikkerhetsbegrensinger er også et statlig ansvar (jfr fartsgrenser) Hvorvidt jeg bruker diverse sikkerhetsutstyr er mitt problem. (Dette igjen er avhengig av at staten ikke holder helsestell mm. - samt at forsikringsselskap kan sette inn klausuler som sier tough luck til meg om jeg kjører motorsykkel uten hjelm)

"Nanny" staten Norge går for langt i kollektivitet. Hvordan jeg velger å leve mitt liv etter at jeg er myndig bør være mitt (det enkelte individ) valg - ikke en gjeng med selvselekterende pamper i Oslo.

Lenke til kommentar

jeg mener staten bør regulere aspekter av våre liv. jeg mener også at samfunnet sine sanksjoner mot enkeltindivider også bør utvides når det gjelder brudd på samfunnets lover. det er en del lover som selvfølgelig kan kastes, men mange av reglene er fornuftige.

Det at norge er en velferdsstat har jeg heller ikke noe problem med, vi tar vare på våre innbyggere, hvordan tror du tendensene ville vert viss all helsevesen var privatisert? vi måtte ha tegnet skyhøye sykeforsikringer, og viss du ikke hadde helseforsikring så hadde du liggi tynt ann viss du ble syk.

Når det gjelder forsvaret i norge så JA, hvordan tror du det ville vert viss forsvaret i norge ble styrt av den som hadde det laveste anbudet eller om vi baserte oss på leiestyrker? personlig er jeg imot allmenn verneplikt. norge har ikke nok styrker uansett til å klare å stå imot en større invasjon. vi belager oss på hjelp fra utsiden.

Skal vi gå inn på lovene så er basislovene helt perfekt. vi kan ikke leve i et anarki, da ville ingenting fungert. om ting ikke er perfekte nå så fungerer det iallefall på en halv åtte.

Når det gjelder narkotikalovgivningen så er det enten to veier å gå. 1. strengere straffer for oppbevaring og bruk. dvs ubetinget fengsel selv for cannabis. 2. legaliser cannabis, sett avgifter på det som skal dekke informasjon osv på lik linje som sigaretter og alkohol, og reis straffene på hardere narkotiske stoffer.

Mange påstår at cannabis er inngangsbilletten til hardere narkotiske stoffer, viss cannabis blir legalisert så ja, selvfølgelig blir det mange brukere av det, også misbrukere. på samme måte som alkohol. men grensen for å bruke et ulovlig narkotisk stoff blir desto mye mer høyere og avskrekkendes. spesiellt viss en blir satt i fengsel bare en prøver det.

Viss jeg skal gå på samme linje så bør en også forby alle reseptfrie smertestillendes fordi det også kan gi en rus.

Men nok digresjon. ble litt for off topic.

det at staten bestemmer store deler av hva vi kan gjøre og hva vi ikke kan gjøre er helt greitt. selvfølgelig er det en minoritet som ikke mener det. men når en går helt på basisnivå så er det samfunnet, og ikke staten (Stor forskjell) som bestemmer. det er samfunnets normer som blir reglene, det er samfunnets ønsker som blir innført. folk vil ikke at sine døtre og sønner skal bli narkomane, eller drepe seg selv og andre ved å kjøre tulling, eller ikke få legehjelp fordi de ikke har forsikring.

innse det folkens. selv om staten ikke kontrollerer oss, så kontrollerer samfunnet oss gjennom hva de til enhver tid synst er "normalt".

Lenke til kommentar
"Nanny" staten Norge går for langt i kollektivitet. Hvordan jeg velger å leve mitt liv etter at jeg er myndig bør være mitt (det enkelte individ) valg - ikke en gjeng med selvselekterende pamper i Oslo.

Hør, hør. :w00t:

hvordan tror du tendensene ville vert viss all helsevesen var privatisert? vi måtte ha tegnet skyhøye sykeforsikringer

Det gjør man i dag også. Man blir sågar fratatt 70 % av det man tjener, mens man til gjengjeld må vente flere måneder på å få behandling for sykdommer som i et privat marked ordnes på noen få dager. Det finnes ingen dyrere og mer ineffektiv forsikringsordning enn den som går gjennom det offentlige.

Når det gjelder narkotikalovgivningen så er det enten to veier å gå. 1. strengere straffer for oppbevaring og bruk. dvs ubetinget fengsel selv for cannabis. 2. legaliser cannabis, sett avgifter på det som skal dekke informasjon osv på lik linje som sigaretter og alkohol, og reis straffene på hardere narkotiske stoffer.

3. Legaliser alle narkotiske stoffer, fjern alle avgifter på alkohol og tobakk, og la folk få frihet til å gjøre som de vil og ansvar for sine egne valg. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mennesker burde få bestemme hva de selv vil, hvis en 12åring vil kjøpe seg en øl bør den 12åringen få lov til det, men alle vet at det går til helvete.

En 12 åring er ikke myndig og det er faktisk en grunn til det. Det er blant annet at et barn ikke har evnen til å se konsekvenser av handlingene sine på samme måte som en "voksen". Vi bør i alle fall forsøke å beskytte barna mot vonde ting og ikke bare gi faen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...