Gå til innhold

Angående spamming (Hardware Norge har skylda selv)

Anbefalte innlegg

Satt og koste meg på IRC. Så kom meldinga om at forumet ble spamma(noe som jo har skjedd før). Lynsjestemmninga kommer fort og folk snakker om bøter og straff osv. Men det finnes noe smartere enn å straffe, nemlig forebygge.

Noe av det første jeg tenkte når jeg hørte om spamming er at Hardware Norge selv er litt skyld i dette. Hvorfor? Jo fordi forumet er litt mangelfullt koda mht til spamblock.

Mange webforumer har en delay slik at du ikke kan poste 2 meldinger rett etter hverandre, men må vente f.eks 60 sekund. Dette hindrer at noen spammer titalls/hundretalls meldinger etterhverandre samt at man man slipper at noen med uhell poster dobbelt. Ulempen er selvsagt at snille uskyldige brukere også må vente, men en passe delay på 60(?) sekund vil være overkommelige for uskyldige og det vil gjøre at folk med onde hensikter blir hemmet.

Det finnes også andre (mer kontroversielle) ting man kan gjøre for å hindre spam. Dette er:

- kun en brukerkonto per mailadresse

- nekte registreringer med hotmail, yahoo ol adresser som man lett kan opprette anonymt

- la nyoppretta kontoer ha en karantene tid på X antall dager

- ha manuell verifisering av registreringer.

Disse 5 punktene bør moderatorene diskutere seg imellom. Det første punktet ser jeg ikke helt at det kan være så stor motstand mot. De siste 4 har større ulemper, men bør nok diskuteres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ma skulle tro du hadde lest de interne postingene våre! =)

Når det gjelder hotmail osv, så er dette ikke noe problem. Fikk ikke du en epostkonto når du fikk nett - tilgang? Da kan vi tvinge brukerne til å benytte en slik, selv om "junior" må bruke pappas dersom han ikke har egen.

Du har rett i at forumets oppbygning gjør at spam og liknende muliggjøres. Utestengning er et lite effektivt virkemiddel siden man kan registrere nytt nick på null - komma - svisj.

Amund "truer" med ny versjon av forumet, og da vil alle slike forslag vurderes og en god totalløsning implementeres. Takk for exellente tips - er sikker på at Amund og hans sammensvorne noterer seg slikt.

Mvh. moderator yummy.

Lenke til kommentar

Å blokke hotmail-adresser er jo bare dumt. Du finner nok lett en gratis emailkonto som er lettere å oprette enn en hotmail. Bruker selv hotmail, og jeg synes dette ville vært e dårlig løsning. Delayfunksjonen ville jo vært effektiv.

Lenke til kommentar

Tror nok det vil bli løpende vurdert. Om vi opplever at enkelte email - providere "skaper problemer", får vi vurdere tiltak da. Men en delay - funksjon er absolutt et bedre forslag. Om noen har noe som det haster sinnsvakt med, kan de jo sende en mail til en moderator, så kan vi formidle problemstillingen videre.

Lenke til kommentar

Er for en delay funksjon, et minutt mellom hver tråd man kan poste ville ikke vært for mye (muligens litt mindre for hver gang man kunne poste et svar på en annen tråd? Ofte jeg poster mer enn et svar på et minutt)

Ang. utestengelse av hotmail adresse er jeg ikke helt for den (vel, siden jeg bruker det selv blir det jo en veldig subjektiv mening, men..): Jeg bruker hotmail fordi det er kjapt og enkelt. Hvis jeg måtte registrere meg med en annen mail adresse for å poste ting på forumet, ville jeg neppe sjekka den mailen for ofte. Det som kunne vært en mulighet, var å ha som krav at du må oppgi en mail-adresse av ikke gratis type ved registrering man får tilsendt passord i, så velge fritt hvilken adresse som skal være den man får oppført som mail-adresse.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-24 23:56, dominizer skrev:

Greit at noe må gjøres, men ikke blokk Hotmail brukere, sier nå bare jeg. Meg selv og mange jeg kjenner bruker bare Hotmail, og dere kan ikke bare stemple alle oss som syndere.

Du kan nok ta det HELT med ro. Vi vil nok ikke blokke for hotmail - kontoer med mindre det vil vise seg å bli et problem. Det som diskuteres er om man skal kreve en epostkonto som ikke er gratis (slike som man får tilgang til om man bruker f.eks. frisurf eller sensewave) for registrering. Da kan vi lettere ha kontroll over registrering av brukere. På denne måten kan vi også bruke banning som en effektiv straff i de tilfeller der dette er på sin plass.

Dette er noe vi vil diskutere internt, så alle innspill i saken er _meget_ verdifulle.

Men som sagt: du trenger ikke uroe deg. Det er mange muligheter, og man må vurdere fordeler og ulemper ved dem alle. Det sa i allefall foreleser'n på "brukersystemer" på høgskolen der jeg studerer. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Mange webforumer har en delay slik at du ikke kan poste 2 meldinger rett etter hverandre, men må vente f.eks 60 sekund. Dette hindrer at noen spammer titalls/hundretalls meldinger etterhverandre samt at man man slipper at noen med uhell poster dobbelt. Ulempen er selvsagt at snille uskyldige brukere også må vente, men en passe delay på 60(?) sekund vil være overkommelige for uskyldige og det vil gjøre at folk med onde hensikter blir hemmet.

Og hvilken nytte vil dette gjøre? jeg ser sjelden at mange spammer masse meldinger. Hender seg noen skriver sammen melding 2 ganger, men da må det være bedre å lage en rutine som sjekker om samme melding fra samme bruker alt eksisterer.

Quote:

- kun en brukerkonto per mailadresse

Er det ikke slik nesten alle steder man må registrere seg på internett da?

Quote:

- nekte registreringer med hotmail, yahoo ol adresser som man lett kan opprette anonymt

Mange personer har ikke tilgang til andre mail konter enn disse. Det vil dessuten være umulig å sperre alle former for "anonyme" epost adresser med tanke på at det er snakk om mange tusen domener, og det blir flere rett som det er.

Quote:

- la nyoppretta kontoer ha en karantene tid på X antall dager

Dette vil bare føre til at folk ikke registrerer seg. Ofte registrerer personer seg FOR å kunne skrive i forumet. Hvis man må vente har man antagligvis fått svar et annet sted innen man kan skrive, og har dermed mistet interessen.

Quote:

- ha manuell verifisering av registreringer.

Med et forum som har 5000++ brukere er ikke dette noen god ide. Mye arbeid = mye utgifter = mer reklame. Man kan heller lage en funksjon hvor man kan se de siste XX antall registrerte brukere for å skumme gjennom og slette hvis man finner noe "skummelt". Men ikke FØR man får tilgang. Rett og slett for mye arbeid.

Quote:

Disse 5 punktene bør moderatorene diskutere seg imellom. Det første punktet ser jeg ikke helt at det kan være så stor motstand mot. De siste 4 har større ulemper, men bør nok diskuteres.

Enig i at forebyggende arbeid er en smart ide, men selv om løsningene ikke var like gode. Punkt nr 1 er meget viktig, så hvis ikke forumet alt har denne løsningen burde det skaffe seg det. De andre var mindre gjennomtenkt.

Jeg vet at mange forumer automatisk sensurerer poster som inneholder enkelte ord. Dette kan igrunn være noe å tenke over for å unngå de mest barnslige og usaklige postene.

Sist vil jeg bare si at halvparten av "spammen" i forumet er refs mot moderatører. Mange av disse postene er fra folk som blir straffet for dårlig oppførsel, men som ikke skjønner dette selv da de har som livstil å holde på slik. Fjortisser ser som regel ikke selv hvor patetiske dem er, så tenk over sammenligningen. Det hjelper også dårlig at mange av disse "vi hater moderatørene" postene er lagt i feil kategorier, og fører selvfølgelig med seg mer spam. Det er jo et kjent faktum at regelbrytere/rebeller har et problem med autoriteter. Spør en kriminell om han liker politiet, og du får et svar du kan sammenligne med bråkmakerne her i forumets holdninger mot moderatører.

Bruker folk mer tid på å poste i riktige kategorier, holde seg saklig, og sist men ikke minst starte tråder som oppfordrer til bråk vil alt bli bedre.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-25 00:49, namelezz skrev:

Og hvilken nytte vil dette gjøre? jeg ser sjelden at mange spammer masse meldinger.

Jeg har nå registrert 2 ganger at en person har postet ekstremt mange innlegg. Det skjedde jo sist i går (24.06) hvor en bruker posta veldig mange innlegg med emnet "mamma". Å gjøre dette er veldig enkelt, du bare klikker som en gal på send knappen og vips så har du posta en god del poster. For spammeren er ikke dette noen jobb, men for moderatorene må det jo være kjedelig å slette 30-40 poster.

Quote:

De andre var mindre gjennomtenkt.

Vil nå si at de er ganske så gjennomtenkt jeg, men som jeg skrev de er mer kontroversielle og har større ulemper, hvorvidt jeg selv er for dem er jeg usikker på. Jeg bare påpeker at moderatorene bør diskutere tiltak seg imellom og derfor samla jeg en del punkter som er blitt nevnt i andre tråder som jeg selv ser på som tiltak som bør bli diskutert. Fordelen med dem er jo at dersom alle ble innført så har du så godt som fjernet muligheten for spam angrep slik vi så i går samt at det å utestenge brukere blir mer virkningsfullt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-25 09:55, Anders Leipsland skrev:

Jeg har nå registrert 2 ganger at en person har postet ekstremt mange innlegg. Det skjedde jo sist i går (24.06) hvor en bruker posta veldig mange innlegg med emnet "mamma". Å gjøre dette er veldig enkelt, du bare klikker som en gal på send knappen og vips så har du posta en god del poster. For spammeren er ikke dette noen jobb, men for moderatorene må det jo være kjedelig å slette 30-40 poster.

Løsningen vil heller være å sjekke om samme innlegg alt finnes, eller om det alt finnes fra DET brukernavnet.

Quote:

Vil nå si at de er ganske så gjennomtenkt jeg, men som jeg skrev de er mer kontroversielle og har større ulemper, hvorvidt jeg selv er for dem er jeg usikker på. Jeg bare påpeker at moderatorene bør diskutere tiltak seg imellom og derfor samla jeg en del punkter som er blitt nevnt i andre tråder som jeg selv ser på som tiltak som bør bli diskutert. Fordelen med dem er jo at dersom alle ble innført så har du så godt som fjernet muligheten for spam angrep slik vi så i går samt at det å utestenge brukere blir mer virkningsfullt.

Enig i det du skrev om forebyggende tiltak, og da jeg mente mindre gjennomtenkt var det rettet mot ulempene ved ideene. Man kan ikke bare sette igang tiltak som hjelper hvis dette skaper nye ulemper og problemer.

Personlig synes jeg det er for lite utestengelse av brukere. Når en person bryter reglene burde han måtte ta konsekvensene for sin handling istedenfor å bare få posten låst. Da er det ikke noe hinder for at brukeren kan lage en ny post eller svare på andres poster med samme umodne tone. For ikke å snakke om lage en post som går til angrep på moderatører som har låst en post "uten grunn".

Man kunne for eksempel lage et avkryssningsfelt i registreringen hvor man måtte godta reglene til forumet. Hvis man gjør det vil dette virke mer eller mindre som en kontrakt, og ved "kontraktbrudd" ville brukeren bli vurdert og evt utestengt. Jeg regner med at det kun er et fåtall som har lest reglene, og enda færre som bryr seg om dem. Men det dreier seg jo såklart ikke bare om bestemte regler, men også nett-vett og normal folkeskikk!

Lenke til kommentar

hva med et "smart" registreringsscript?

første gang man lager en bruker på unik host og IP så vil det bare være for eksempel 4 timers karantene, men alle nye brukere på host/IP som er registrert får en lengre karantene.

Ingen grunn til at alt skal gjelde for alle, la programmet finne ut selv hvem som er ok.

la det være mulig å svare i flere forskjellige tråder med 0 mellomrom, men nekt like innlegg, fiks skjermbildet "innlegget ditt har blitt lagt til i databasen. klikk..." trykker man reload her så vil man "spamme".

gjør det umulig å lage flere _nye_ tråder uten mellomrom på for eksempel 60 sek.

mindre strenge script etter hvert som man "vokser" (de aller fleste spammere er på ca 200 innlegg eller mindre, dog en og annen med 300). Grunnen er trolig at man lett kan spamme ca 100 innlegg (under testposter selvsagt, siden den mappa ikke er overvåket i det heletatt). La scriptene lette på trykket (men selvsagt ikke helt) på enten 400 innlegg (antall sies ikke offentlig, en "hemmelighet") eller bruker i 6mnd.

Automatisk reply som henviser til FAQ hvis et spørsmål som er tatt opp uendelige ganger før kommer, og automatisk stenging av topics som er utdiskutert (AMD vs Intel er et godt eksempel). disse skal selvsagt kunne åpnes ved kontakt til en moderator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...