Gå til innhold

VPN det som skal til?

Anbefalte innlegg

Det jeg vil gjøre er å kunne sitte på en pc hvor som helst å kunne koble meg opp mot min hjemme-pc. Når jeg kobler meg opp skal jeg kunne styre programmene på hjemme-pc'en (starte-stoppe programmer) Prøvde Remote Desktop her om dagen, den innebygde i WinXP. Dette syntes jeg fungerte ganske bra, men jeg vil også ha mulighet til å kunne dra over filene fra hjemme-pc'en til den jeg sitter på. Dette fikk jeg ikke til med Remote Desktop. Kan jeg gjøre det med VPN? Eller har jeg missforstått VPN helt!?

Har winxp pro på hjemme-pc'en trenger man noe mer for å kjøre VPN på pc'en?

ekstra: Er det mulig å spille av filmer, mp3 over 54Mbs trådløst nett? Eller vil dette gå for tregt? Tenker da hvis jeg sitter på den bærbare oppe og alle filene ligger på pc'en nede.

Håper dere skjønte hva jeg ville :)..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å dra over filene direkte kan du huke av i remote desktop at du skal dele de lokale diskene dine, da kommer de opp i min datamaskin på PC'n du kobler til.

VPN brukes for å koble deg til et helt nettverk, du kan på en måte sammenligne det med nettverkskabelen din, bare at den er strukket igjennom internett, og at den er kryptert. Igjennom denne VPN tilkoblinga kan du da koble til alle tjenester som er på den andre siden.

For å sette opp VPN må du ha en VPN server hjemme hos deg, eventuelt en router som støtter VPN.

Lenke til kommentar

På skolen logger jeg meg på nettet med brukernavn/pass, men hjemme har jo de som kommer på besøk egen PC hvor de kun skrur på pc'en taster inn SSID og WPA pass, så har de tilgang til nettet. Hvis jeg har en maskin stående å kjøre som deler feks bilder, er eneste mulighet å gå på My Network Places og velge "view workgroup computers"? Hva om folk har forskjellig WORKGROUP? Hadde vært fint om alle som kommer på nettet for tilgang til alle bildene (kun lese rettigheter). På skolen får jeg opp mine hjemmeområder under MyComputer, dvs når jeg sitter på pc'ene på skolen. Er dette på noen måte mulig uten å installere noe på alle maskinene som logger seg på? Og hvis jeg bruker VPN så har jeg en sikker forbindelse fra pc->internet->lokalnett.

Siste sp. Hvis jeg deler en mappe på laptopen hjemme (høyre klikk->sharing) tar med meg pc'en til skolen og kobler meg opp på det trådløse nettet, vil alle ha tilgang til denne mappen da? Noen mulighet for å lage en passord evt. innloggings system?

Takker for svar

Lenke til kommentar
For å dra over filene direkte kan du huke av i remote desktop at du skal dele de lokale diskene dine, da kommer de opp i min datamaskin på PC'n du kobler til.

Jeg finner ikke ut hvor man skal huke av for å dra over filene..

Når jeg prøver nå så får jeg ikke lov til å flytte over filene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...