Gå til innhold

Laveste temperatur for sikker urinering i fri luft

Vizio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis det ikke er sagt før, så fryser varmt vann fortere når du kaster det opp i lufta enn kaldt vann, fordi det fordamper nesten med en gang, og fryser igjen før det treffer bakken, hadde det vært en lunken eller kald bøtte så hadde det ikke fryst

Lenke til kommentar
såvidt jeg vet er det jo visse ting som krymper når edet blir veldig kaldt (-30 - -50 grader)... bare det fører til problemer med å urinere i de temperaturene....

(selvopplevd)

Da har du ikke mye å gå på :!:

Lenke til kommentar

jeg husker det programmet, han tok en kanne med 40 graders vann eller kaffe å kasta det opp i været, det frøs lenge før det traff bakken, å da var det 40 minus grader, så jeg ville ikke slengt ut den edle delen uansett, kejtt å få fråst skader på snurrebassen da gitt :cry:

Lenke til kommentar
Kuken er jo grei nok, den fryser vel når alle andre kroppsdeler fryser.

Vesken som kommer ut av den derimot er det vel lettere at fryser? Hvis den fryser til mens man pisser blir det jo katastrofe?

Katastrofe!!! :lol: :lol: :lol:

AHahhahaha... Så bra!

Lenke til kommentar
Og angående væsken som ble kastet ut i lufta, var vel det på nyhetene for noen år siden. Var -52 grader i Kautokeino elns, og reporteren tok en kopp med varmt (kokende?) vann, kastet det ut i lufta, og det ble snø. Med mindre de hadde snø i koppen fra før av da. :-----)

Ja, husker det... det må ha vært i '98. Da bodde jeg i Australia, og de sendte reportasjen der, faktisk.

Lenke til kommentar

va på fjellet den rekordkalle vinteren (var det 03/04?)

der var det da -30 grader. tror jeg pisset der, husk på at det er blod i edle deler som holder den varm, om pisset skulle fryse før det traff bakken har lite og si siden det hele tiden vil komme nytt piss med en tempratur på ca 35-33*C og tine det oppigjenn. så om ikke pisset synker utenomjordisk fort har du lite og frykte :)

Lenke til kommentar

Det varierer på når saltvann fryser etter hvor mye salt det er da. Ganske logisk. Feks et sted i Antarktis, er det så høyt saltnivå at vannet fryser først ved omtrent -50c. Uansett så tviler jeg på om det kan skje noe, muligens hvis det er ekstremt kaldt og veldig sterk vind. Da kan det føles som veldig mye kaldere, og da snakker vi om noen ganger over dobbelt så kaldt... Så hvis det er -50c og veldig sterk vind, tror jeg det hadde vært litt skummelt :!:

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så er den optimale blandingen mellom salt og vann 21% vann (233 g NaCl/kg løsning). Da ligge frysepunktet på -21°C. Med en konsentrasjon på 21% ligger frysepunktet ved -17°C, men øker vi saltkonsentrasjonen til (f.eks) 25% går

det derimot motsatt og vi oppnår at frysepunktet bare ligger på -8°C.

Lenke til kommentar

Vel, som nevnt tidligere tester MythBusters dette i julespesialen sin. Dog bare med -40 grader, men det frøys iallefall ikke. De sa at i USA kan iallefall ikke urinen din fyrse til is. Så hvis frysepunktet ligger på -8 grader, så rekker den iallefall ikke å bli kald nok før den treffer marka når det er -40 grader ute.

Lenke til kommentar

I såfall har det et utrolig temperatur fall. det er i bevegelse og varmt... om det er drit kraftig vind som sprer orinen til små "partikler" kan det falle ned som noe snø lignende... Men For all del urinen fryser ikke til is slik at det henger en is tapp fra penis og ned til bakken. er det så kaldt vil du ikke være ute selv en gang.

Så for å svare på spørsmålet. Er det forsvarlig med bar hud uti i et lite tidsintervall er det forsvarlig å urinere

Lenke til kommentar
Saltene i urin vil og føre til lavere frysepkt enn vann... Er garantert ikke noe å tenke på! Har pissa og faktisk driti ute i -40 i militæret gik helt fint :thumbup:

Jepp. Jeg har dog "bare" opplevd 35 minusgrader. Det er ingen problem å urinere da, og det er ikke kaldt i det hele tatt siden den varmes opp mens du urinerer.

Urin fryser ikke i lufta grunnet liten overflate, kort tid og saltinnhold (mm.) før det treffer bakken. Hvis en derimot urinerer utfor et lite stup kan urin sikkert fryse i lufta ved 35 minusgrader.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
15 minus er jo egentlig ikke så mye.. men under 30 begynner vel å bli litt problematisk?

Lenge siden jeg så dette, så jeg husker ikke hvor kaldt det var.. husker bare det var i nord-norge hihi :)

Ble vist på Tv2 i fjor som et eksempel ved 50 minusgrader:

En gryte med kokende(!) vann ble kastet ut i luften og falt på pakken som isbiter, og dette var fra ca 1.5meters høyde... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...