christian232 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Nå har endelig bredbånd ankommet bygda vår så nå får vi endelig henge med i utviklingen. Det jeg lurer på er hvor mye vil et WLAN nettverk koste? Det er 6 naboer som skal koble seg opp. Den trådløse routeren må ha en "utmerket" rekkevidde på 50m Så kommer det store spørsmålet! Må vi feste routeren høyt opp på en mast for å få best mulig dekning? Så kommer konverteren fra Telenor Bredbådn inn i bildet. Den skal jo sende bredbåndet via routeren og da er det gunstig at avstanden mellom enhetene ikke er så stor? Passer jo litt dårlig hvis konverteren ligger ved fasttelefonen og derfra følger vi en lang ledning opp til en mast 10 m over bakkenivå! I tillegg er jeg veldig usikker på om det i hele tatt vil lønne seg! Det beste bredbåndet vi kan bestille er ADSL med 8mb begge veier. Vil routeren fordele mbitsene likt? I hele tatt støtter WLAN såpass med hastighet? Er litt usikker på om 54mbs stemmer? Eller står det for 54 delt på 6 naboer??? Trenger hjelp her Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Du kommer til å få 54 Mbit fordelt på 6 naboer. Hvor mye hver nabo "trekker" er vanskelig å kontrollere slik du har tenkt deg det. Når det gjelder rekkevidde, så må du nesten bare prøve. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) ngt/telenor/annenisp modem og splitter->linuxboks som shaper og kontrollerer trafikken->aksesspunkt Er veldig greit å ha noe som shaper trafikken så du slipper å få suppelinje fordi naboen laster ned en oppdatering til windows. Linuxboksen får også jobb som ruting, og da er det greit å styre unna telenor siden de bruker pppoe som kan være sært (men ikke umulig om man gjør det riktig!) (Les litt om openbsd) Men er du lat så holder det med en ruter til 400-1000 kroner og ett pci kort til 400 til alle mann. (komplett har en 3com på tilbud, vet ikke om den er god. Kjøpte nettopp smc versjonen selv og hvis du minner meg på det kan jeg sikkert fortelle litt om rekkevidden. Skal to etasjer ned med den.) Endret 1. mars 2005 av Admin'c Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Admin'c: Hva mener du med dette? ngt/telenor/annenisp modem og splitter->linuxboks som shaper og kontrollerer trafikken->aksesspunkt Fint om du kan oversette Det som er greia er at vi allerede har bestillt bredbånd fra telenor inkl konverter... Er litt usikker på hva du mener på "pppoe" er det et språk som konverteren sender til routeren? I mellomtiden får jeg drille meg i openbsd! Til slutt: Noen anbefalte routere som dere vet oppfyller kravene ovenfor? Endret 1. mars 2005 av raffegutten Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Ok jeg kom med to alternativer Enkelt alternativ: telenorboks (sjekk om dere kjøpte med ruter)-> aksesspunkt (om dere har ruter fra før og om det er billigere, hvis ikke kobles dette til en ruter som deler internett. Den må da ha støtte for pppoe for å virke med telenor) Minuset med dette alternativet er når en laster ned fra internett så kan personen fort ta hele linja på en gang, dermed blir det modemhastighet for resten. Avansert alternativ telenorboks (sjekk om dere kjøpte med ruter)-> OPENBSD BOKS ->aksesspunkt (om dere har ruter fra før og om det er billigere, hvis ikke kobles dette til en ruter som deler internett. Den må da ha støtte for pppoe for å virke med telenor) Openbsdboksen tar da og shaper (former) trafikken etter behovene til de ulike klientene. Dette er meget avansert, men hvis du har lyst til å lære dette er dette en veldig god løsning. Det går også ann å gjøre det enkle alternativet med brukbart, og det er å legge inn ett program alla netlimiter på pcne som skal bruke internett og her tar man og begrenser nedlastings og opplastingshastighet til litt under halvparten eller noe. Slik vil det som oftest være litt linje igjen til de andre så de slipper modemfart. Håper dette oppklarte litt (openbsd er ett os som trenger å være på en egen maskin. Maskinen trenger ikke å være rask, men må ha 2 nettverkskort som er med kabel) -> betyr at enheten er koblet til den pilen peker mot Lenke til kommentar
bjwiggo Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Bare pass på at Telenor ikke finner ut at dere er 6 naboer som vil dele èn linje. Kan vedde ganske mye på at det ikke er tillat, OG at det er nevnt i kontrakten. MEN, det Telenor ikke vet, har de heller ikke vondt av.. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2005 Oi, takk for all hjelpen så langt! Vet om en som kan hjelpe meg når routeren kommer fram. Så får vi se. Hvis jeg fikser Openbsd så blir det andre boller! - Lenke til kommentar
Heia Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Det beste bredbåndet vi kan bestille er ADSL med 8mb begge veier. 8 Mbit begge veier.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå