lobster Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg har sett nærmere på utstyret mitt og kameraet (D70), skjermen min (Sony G420), Photoshop, Skriver (Canon i850) har alle støtte for sRGB. Bør jeg bruke dette som profil? Hva er sRGB, AdobeRGB og alle de andre profilene, når skal jeg bruke hva, er det forskjell i kvalitet? Her var det mange spørsmål, håper at dere har tid og lyst til å svare Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 sRGB (i farger) og AdobeRGB: AdobeRGB: http://www.supersonic-design.com/fargestyring/AdobeRGB.jpg sRGB: http://www.supersonic-design.com/fargestyring/sRGB.jpg Som du ser er det et markant tap i farger i sRGB kontra AdobeRGB, har du mulighet bruk AdobeRGB hele veien. AdobeRGB er en selvfølge i etterarbeid i f.eks Photoshop... Lenke til kommentar
mtbrider Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Er det ikke riktig å sammenligne de ulike fargeprofilene med den gode gammeldagse filmen. Der er det som kjent forskjellig fargemetning eller fargeprofiler på forskjellige merker slikt som Kodak, Fujifilm etc. Poenget er vel å finne noe som du synes ser bra ut. Det som da er viktig er at dersom man skal levere noe til trykking (ike veldig mange gjør det - dvs de som gjør det vet vel stort sett hva det dreier seg om) så er det viktig å vite å ha klart for seg hvilket fargeprofil man bruker slik at man ikke får en overraskelse når bildet kommer på trykk... Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Er det ikke riktig å sammenligne de ulike fargeprofilene med den gode gammeldagse filmen. Der er det som kjent forskjellig fargemetning eller fargeprofiler på forskjellige merker slikt som Kodak, Fujifilm etc. Poenget er vel å finne noe som du synes ser bra ut. Det som da er viktig er at dersom man skal levere noe til trykking (ike veldig mange gjør det - dvs de som gjør det vet vel stort sett hva det dreier seg om) så er det viktig å vite å ha klart for seg hvilket fargeprofil man bruker slik at man ikke får en overraskelse når bildet kommer på trykk... Du kan ikke sammenligne film og fargeprofil, vil du oppnå en type filmeffekt gjør du dette i etterarbeidet -> mao i f.eks Photoshop. Bruker du AdobeRGB sikrer du deg for ethvert etterbruk Før trykking konvertere man bildet til CMYK, dette kan du selv gjøre eller trykkeri kan gjøre det -> Du levere RGB, dette konverteres så av fagfolk til å være mest optimalisert i forhold til trykkmaskinens cmyk profil. Lenke til kommentar
ias Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Men husk å bruke sRGB hvis du skal bruke bildene på nettet... Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 (endret) Noen tips til dere som er usikre: RGB/additiv fargeblanding (Red-Green-Blue) er lysets farger: Ut av disse får man "alle" farger på en skjerm, 100% av alle gir hvit. CMYK/Subtraktiv fargeblanding (Cyan/blå-Magenta/rød-Yellow-Black) er fysiske farger: Ut av disse får man "alle" farger på papir, 100% av alle gir svart - hvit=papiret. Edit: Men ikke finn på å lever svart i 400% til et trykkeri! 100%Black+50%Cyan+30%Magenta er en f.eks en god svart farge. 400% blir "søledam" på papiret. Endret 2. mars 2005 av NikonD70 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå