BobTerrier Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Sitter med noen tanker her. Planen er å sende data ut via GPRS/EDGE modem. Spørsmålet er _hvor mye_ data som sendes ut når man sender forespørsel om nedlasting av filer, åpning av websider mm. Noen som har eksempler på mengde (bytes/kb) ved normal internett bruk som blir sendt ut fra pc til internett. Litt vanskelig å forklare for meg, men håper dere forstår poenget. Ettersom det finnes mange forskjellige abonement for data overføring via GPRS/EDGE/3G har det en del å si ettersom alle teleoperatørene opererer med forskjellige priser og krav. Nedlasting av data vil gå igjennom satelitt. Tilkoblingen for GPRS vil bli VPN. Setter veldig stor pris på noen svar og kanskje noen tips og andre innfallsvinkler om dere har noen. Robert Lenke til kommentar
steveak Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hei, jeg har satelitt internett. Fikk det nettopp og det er en løsning fra Swepet. Regner med siden du tenker på GPRS/3G som utkanal at du kanskje tenker på bruk der det ikke er telefonlinje? Har tenkt tanken jeg også, spesielt med 3G - men prislappen kan fort bli dyr. Av det jeg har sett er ikke ut-trafikken veldig stor på selve surfingen - men det blir jo endel når man sender f.eks. e-post eller laster opp noe. Det er vel da Telenor/Netcom vil tjene grunkene sine på deg dersom du går får GPRS. Nå sitter jeg ikke akkurat NÅ tilkoblet via satelitt da jeg er på jobben, men jeg kan godt ta en skjermdump av ut-trafikken via analogmodemet etter en "vanlig" økt. Så forresten noe interessant her om dagen. Emitor, som lager satelittrouteren som brukes i Swepets løsning, driver på å lager en GPRS-variant av denne - dvs. med innebygget GPRS i selve routeren akkurat som modem/ISDN er det nå. Det kan jo bli spennende, spesielt hvis man skal en tur på hytta og man har parabol der? Selve routeren er jo bitteliten og tilkoblingen til satelitt latterlig enkel - så vips. Bredbånd på høtta -hvis man skulle ønske det da. Skal ta en dump av ut-trafikken på en typisk økt, ok? Lenke til kommentar
BobTerrier Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2005 Joda, men om du ser på BareData abonementene er de forskjellige.. NetCom tar 90,- pr/mnd og du faktureres for det du laster ned via gprs'en hvorpå du ikke betaler på hva du laster opp (kan jo være smart) ? Dette fikk jeg bekreftet av Netcom. Så har du Telenor, som tar betalt begge veier, men samtidig har støtte for EDGE i nettet sitt, sitter du da med et modem som støtter EDGE får du høy hastighet ut. Og så har de et tak på 30,- dagen i maxpris, det vil si at har du mye å laste opp en dag, regn med 30 kroner, andre dager nesten ingen ting... Uansett mye billigere enn ISDN og annet fasttelefoni hvor tellerskritt er involvert... Fint om du tar den testen og publiserer den her! Robert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå