_aaa_aaa Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hva lønner det seg å bruke når man lager en webside? skal lage en side med ett hovedvindu i midten, hovedmenyen vanrett over den, og en submeny som kommer under hovedvinduet når man holder musen over forskjellige linker i hovedmenyen Så da er spørsmålet, tables, div layers (med CSS), eller iframes? Går det an å lage en slik mouseover meny med 2 iframes? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Anbefaler deg på det sterkeste DIV og CSS Sjekk "Opplsagsverk over artikler" eller noe som ligger i sticky ! Lenke til kommentar
Mira Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Og for å få en meny som er avhengig av innholdet, så bør du sjekke ut PHP, hvis du ikke viste det alt da. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Bruk av serversidescriptspråket PHP og riktig og semantisk bruk av HTML-koder, nemlig ved at du bruker elementer til det skal brukes, og holder utseendet til CSS-filen! Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Riktignok er vel PHP det som er mest brukt - men når folk snakker om serverside språk så går det liksom ALLTID i PHP. Korfor ikkje opplyse om at du kan bruke ASP, JSP, PHP, CGI, CFM e.l. da? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 må si at det er såpass mange serverside språk ute at man kan ikke nevne alle. Og begynner man å liste opp blir det fort tvil om hva man skal velge. Siden de fleste servere idag har støtte for php, men ikke de fleste andre er det vel naturlig med php? Du glemte foresten perl Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 (endret) CGI = Common Gateway Interface = .cgi = brukes av bl.a. Perl.. bare så DET er klart (man pleier jo ofte å si cgi/perl, for det går på en måte for det samme..) Man kunne også f.eks. nevnt Python, asp.NET, etc.. men ja.. det er mange, og at man kun nevner PHP som om det var det eneste blir veldig feil.. Nå skal jeg småpirke litt slik jeg har en tendens til å gjøre, og foreslå en bedre måte å formulere seg på.. "bruke et webprogrammeringsspråk, som f.eks. PHP" istedet for "bruk PHP", vil være mye bedre.. etter min mening.. Spesielt når man informerer om noe til noen som ikke har så stor kunnskap innen emnet.. Blir jo egentlig som å si "etter du har lært å gå og sykle må du lære deg å kjøre toyota".. selv om det finnes mange andre bilmerker.. kun fordi man selv kjører toyota.. det blir feil og lett forvirrende om man ikke aner at toyota er et bilmerke, at det finnes mer å velge mellom, og at andre kanskje bruker noe anna... just my 2 cents.. On topic, så vil jeg også anbefale å skrive god, strukturert og logisk kode, og benytte deg av de mulighetene du har med CSS. Og husk, bruk tabeller, til tabulær data(skjemaer og lignende), og andre elementer (som f.eks. div) til layout og annen struktur. Du vil finne mye god info i "sticky"-tråden Oppslagsverk over artikler. Lykke til! Ps. når det gjelder menyen, så kan kanskje Listamatic hjelpe deg et stykke på veien/gi deg et grunnlag å bygge på.. Endret 2. mars 2005 av cfenzo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Det er også en god grund til att PHP er språket som er mest brukt til webprogrammering da Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Jeg tror ikke det her er tråden til å ta en slik diskusjon.. Så.. Opprett gjerne en tråd hvor du vil prate om akkurat det, og gi meg url, så skal du få mine synspunkter om saken, men i den tråden her må vi respektere trådstarters topic, så ikke la oss skli lenger ut enn vi allerede har gjort.. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Riktignok er vel PHP det som er mest brukt - men når folk snakker om serverside språk så går det liksom ALLTID i PHP. Korfor ikkje opplyse om at du kan bruke ASP, JSP, PHP, CGI, CFM e.l. da? Det vil bare forvirre folk. Dessuten synes jeg at PHP er det beste, og at blant annet ASP ikke bør være et alternativ. Når jeg skriver innlegg på forumet, er det mine egne meninger med mindre annet er oppgitt. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Riktignok er vel PHP det som er mest brukt - men når folk snakker om serverside språk så går det liksom ALLTID i PHP. Korfor ikkje opplyse om at du kan bruke ASP, JSP, PHP, CGI, CFM e.l. da? Det vil bare forvirre folk. Dessuten synes jeg at PHP er det beste, og at blant annet ASP ikke bør være et alternativ. Når jeg skriver innlegg på forumet, er det mine egne meninger med mindre annet er oppgitt. Er klar over at du opplyser om dine egne meininger, men det er feil å hinte til at PHP er einaste alternativet. For alt du veit kan det hende han/ho som spør kjører server der alt er lagt til rette for å kjøre ASP-drivne sider. Dessuten er noken språk bedre til visse ting enn andre. Dette vil eg ikkje gå i detalj på, fordi eg mangler kunnskaper, men eg veit sikkert at PHP har visse fordeler over ASP, men også visse svakheter i forhold til samme språk. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Det kan jeg være enig i. PHP har sine ulemper, men det finnes ikke noe som et perfekt språk, derfor anbefaler jeg det jeg mener er mest aktuelt for ham. Jeg kan ikke se at jeg gir inntrykk for noe som helst, ihvertfall ikke at det ikke finnes noe annet språk som gjør samme nytten... La denne diskusjonen dø ut. Jeg kommer til å fortsette å anbefale PHP overfor ASP, om ikke for funksjonene, prisen og hastigheten sin skyld, så på grunn av at det er åpen kildekode, og det er mye bedre enn å bruke MS-produkter. For ikke å spore helt vekk, la oss ta denne diskusjonen på Gaim hvis du føler det er mer å diskutere. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg vil på det sterkeste anbefale å følge standarden: Bruk DIV til posisjonering. Bruk body-området til innhold. Bruk H1, H2 osv for overskrifter og paragrafer til tekst. Alle posisjoner, farger og formater bør oppgis i ekstern css. For dynamiske løsninger fungerer asp med sql-server meget godt. Dette er et raskt script-system som gir uante muligheter. For viderekomne er asp.net å anbefale. Slik jeg ser det, er php på vei ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 For dynamiske løsninger fungerer asp med sql-server meget godt. Dette er et raskt script-system som gir uante muligheter. For viderekomne er asp.net å anbefale. Slik jeg ser det, er php på vei ut. PHP er vel heller på vei opp Og det er mye bedre dokumentasjon på PHP.. Det er også gratis ASP er nok ett kjappere språk.. men, man har ikke no flere muligheter med ASP etter min mening! Og skal du begynne og velge litt mer avanserte språk så er Perl genialt og bruke ! For ikke og snakke om Java... Men, dette kan bli en uendelig lang diskusjon! Og blir for mye offtopic her Jeg diskuterer meg glede videre men, ta det opp i webkafeen eller no sånt om noen har lyst til og fortsette! Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Bare en ting til: Hvem har sagt at php er gratis mens asp ikke er det? Kan du spesifisere hva du mener. Begge deler er åpne kildekoder, og det finnes en haug med gratis applikasjoner og portaler på begge språk. ASP.NET er dog mer avansert enn php. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Bare en ting til: Hvem har sagt at php er gratis mens asp ikke er det? Kan du spesifisere hva du mener. Begge deler er åpne kildekoder, og det finnes en haug med gratis applikasjoner og portaler på begge språk. ASP.NET er dog mer avansert enn php. Det er et par tilfeller med free software som er på banen her... Blant annet det at PHP kan forkes av hvem som helst, og det er ikke mulig for de å utvikle et monopol som stenger folk inne på ett marked. Hva mener du med åpen kildekode når du henviser til ASP? Hvilke lisens ligger ASP under, og hva kan du si om hvilke rettigheter forbrukeren har i forhold til ASP? Hvor mange funksjoner har ASP i forhold til PHP? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 ASP er åpent. Alle kodene er kjent og finnes i programmer som Dreamveawer. Jeg har egentlig sett på asp og php som likejevne serverscript, men må nok vedgå at VbScript i asp er hva jeg selv foretrekker. php er mye mer kludrete bygd opp. Kanskje jeg ikke er habil nok til å si akkurat det, siden jeg har drevet med asp ganske lenge nå... Skal studere blant annet php-script på nith til neste år, så det er mulig jeg endrer mening... Uansett så er asp.net meget avansert og kan gjøre alt det du kan drømme om... Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Hvor mange servere støtter asp? Bare det at Microsoft har asp er jo nok til å holde seg langt unna! vil si at php er noe av det enkleste jeg har vært borti, er som VB som møter pittelitt C. En kan riktig nok ikke bruke access databaser i php, og takk og lov for det! Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Servere? Mener du servere med forkjellige os? Alt stemplet mirosoft trenger ikke være dårlig. Jeg synes det er patetisk med alle denne ms-hetsen. Det skal liksom være inn å hate de store. Vel, hvem som har laget programmene gir jeg personlig blanke f i. Det er forresten det ferdige html-genererte dokumentet som teller, og den kan en få til å validere uansett hvilket script som har generert koder. Om php er enklere enn asp å lære seg kan godt diskuteres. Jeg har studert php-kodene ved et par anldeninger, og jeg finner de krøkkete. Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Fascinerende hvordan denne trådent nærmest insisterte på å spore av... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå