Gå til innhold

Toll dersom man kjøper kamera fra USA?

Anbefalte innlegg

Hei!

Blir det toll dersom man kjøper kamera fra USA? Verdien er vel maks 1000kr før man må betale toll? Tidligere når jeg har kjøpt datautstyr har jeg bedt selgeren å sette en lavere verdi utenpå pakka. Men det blir kanskje annerledes med kameraer, og det er vel lettere å finne verdien på dette? Har noen erfaring med dette, bryr ikke tollen seg om dette? (Jeg tror jeg skal benytte det amerikanske postevesenet, USPS). ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Grensen for fritak er fremdeles NOK 200. Verdien på kameraet overstiger nok dette. Da må du betale 25% moms av varens verdi, samt det aktuelle speditørens satser for fortolling. Disse varierer normalt fra 50kr til et par hundre kroner, avhengig av hvor komplisert prosessen er for firmaet. I noen internasjonale logistikkdivisjoner ligger dette gebyret bakt inn i den totale fraktprisen.

Hvis varens verdi i følge fraktbrevet er mindre enn tilsvarende NOK 200 i det varen passerer fortollingsdistriktet, går den gjennom uten videre sjekk av innholdet. DET TAS IMIDLERTID STIKKPRØVER, og dersom det er åpenbart at verdien er jukset med, kan det bli hurlumhei, selv om det neppe er alvorlig for andre enn speditør og/eller avsender.

Det er ikke toll på elektronikk, kun moms, forøvrig.

Lenke til kommentar

Ville bare nevne at jeg handler på eBay. Har funnet ut at det blir detr billigste, ingen eksp. gebyr og lave priser. Dersom jeg ber selgeren å sette en lav verdi på kameraet (Noe jeg har gjort tidligere med noen datadeler som jeg ikke betalte moms for) og tollvesenet finner det ut, må jeg da betale et tilleggsgebyr da? Det blir vel vanskelig for dem å finne ut hvor mye det er verdt? Eller er det kanskje et fast straffegebyr? :!:

Lenke til kommentar
Ville bare nevne at jeg handler på eBay. Har funnet ut at det blir detr billigste, ingen eksp. gebyr og lave priser. Dersom jeg ber selgeren å sette en lav verdi på kameraet (Noe jeg har gjort tidligere med noen datadeler som jeg ikke betalte moms for) og tollvesenet finner det ut, må jeg da betale et tilleggsgebyr da? Det blir vel vanskelig for dem å finne ut hvor mye det er verdt? Eller er det kanskje et fast straffegebyr? :!:

Det blir nok avsenderen, og ikke du, som får peset i så fall.

Lenke til kommentar

Ok, da burde jeg be ham om å merke den som en gave. (Det er en privatperson). Da trenger det ikke å stå noe om verdi utapå pakka vel? Fordi det ville ødelegge litt at det stod 500$ value utenpå og så gave.. Merker den som gave. Men kameraet har altså over 3000kr verdi... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg blir oppfattet som snerpete, men min mening er at denne tråden burde rundes av snart. Det er selvsasgt både bra og riktig og spørre om tekniske regler for fortolling, gebyrer og forskjellen på å importere varer fra privatpersoner og firma. Men hvilke initiativ den enkelte vil ta for å forfalske deklarasjonen på pakker synes jeg skal være en privatsak og ikke noe som gjøres til en alminnelig åpen diskusjon.

Lenke til kommentar
Ok, da burde jeg be ham om å merke den som en gave. (Det er en privatperson). Da trenger det ikke å stå noe om verdi utapå pakka vel? Fordi det ville ødelegge litt at det stod 500$ value utenpå og så gave.. Merker den som gave. Men kameraet har altså over 3000kr verdi...  :roll:

Lurt tenkt!

Syns du det er verdt å svindle en tusenlapp når du tenker gjennom konsekvensen det kan få for deg? Dersom avsender går med på å gjøre det du foreslår her, så vil han vell neppe føre på noen avsender på pakken? Dersom kameraet faktisk blir stoppet, hvem tror du tollvesenet anser som mottaker og eier av kameraet?

Lenke til kommentar
Ok, da burde jeg be ham om å merke den som en gave. (Det er en privatperson). Da trenger det ikke å stå noe om verdi utapå pakka vel? Fordi det ville ødelegge litt at det stod 500$ value utenpå og så gave.. Merker den som gave. Men kameraet har altså over 3000kr verdi...  :roll:

Lurt tenkt!

Syns du det er verdt å svindle en tusenlapp når du tenker gjennom konsekvensen det kan få for deg? Dersom avsender går med på å gjøre det du foreslår her, så vil han vell neppe føre på noen avsender på pakken? Dersom kameraet faktisk blir stoppet, hvem tror du tollvesenet anser som mottaker og eier av kameraet?

Nå må vi ikkje overdrive konsekvensane. det er verken narko eller våpen det er snakk om...

Antakelig vil bare pakken bli tilbakeholdt, og mottaker få tilbud om å betale det som skal betalast, om han vil ha pakken. Mottaker aner selvfølgelig ingenting om at avsender har rotet med dokumentasjon etc. :-)

Lenke til kommentar

Tror det går greit, som jeg har forstått det, så er det selgerens ansvar. og det er jo ikke min feil at min "kompis" et eller annet sted i USA har surra litt med deklarasjonen på et gammelt kamera ;)

Hvis det blir noe ekstra får jeg bare betale det.

Og med det tenker jeg det er nok toll-diskusjon for denne gang :!:

Endret av Trigger-Happy
Lenke til kommentar

Morsomt om pakken blir borte, og du har satt verdi til eks 900 kr. Kan kanskje bli _litt_ vanskelig å få krevet tilbake 3.000 kroner fra fraktselskapet da..!

:-)

For øvrig er jeg enig med Dykkern i at tråden burde stanses. Dette er prinsipielt det samme som å diskutere hvordan en skal få til forsikringssvindel, skatteundragelse el.l. Reglene er nå en gang at det skal betales 25 % moms, som går til AS Norge for å betale alt fra helsetjenester til veier og f.eks PCer til skolebarn i Norge...

Lenke til kommentar
Reglene er nå en gang at det skal betales 25 % moms, som går til AS Norge for å betale alt fra helsetjenester til veier og f.eks PCer til skolebarn i Norge...

Off topic: Pengene går da vel til alt annet enn veier! Som kjent betaler vi bilister avgifter som mange ganger overstiger de svært beskjedne utgiftene Staten har til veibygging og vedlikehold. Så vennligst hold veibygging eller mangel på sådan utenfor diskusjonen her, hehe :D

On topic: Jeg fikk en minidisc-spiller sendt fra en bekjent i Japan en gang (dette var før de var anstendig priset på det norske markedet), merket med "gave". Den ble åpnet i en stikkprøve, og jeg fikk en regning på mva + fortollingsgebyr sammen med pakken. Hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...