Gå til innhold

Har amerikanske kameraer et annet strømsystem?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe kamera fra USA (Nikon CoolPix 8700 tror jeg det blir). Men så kom jeg til å tenke på noe, har man ikke en annen strømspenning i USA, og kanskje en annen kontakt. Behøves det noen form for adaptor/converter? Og det følger vel vanligvis ikke med kameraer fra USA? :roll:

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettspenningen i usa er 110VAC, altså halvparten av den norske. Hvordan stikk de bruker er jeg ikke sikker på. Den europeiske kontakten heter på engelsk "(two-prong) schuko (with earth)". IEC-kontakter (slike du har bak på pc'en osv) kalles ofte europlugger, forøvrig.

Uansett er det sjelden noe problem å finne reiseadaptere, eller en ny batterilader. Du kan jo også spørre om nettbutikken har produktet i 220V, eller et kombo-system som takler begge.

Å sku på en schuko-kontakt er heller ikke noe stress. Det tar 2 minutter, koster 10 spenn på biltema, og du har lov å gjøre det selv så lenge det ikke er en permanent installasjon :)

Husk at du må betale 25% moms på varer over 200kr fra utlandet.

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar. Jeg tror en reiseadaptor er tingen for meg, siden den vil fungere for flere andre ting også. Vet du hvor jeg eventuelt kan få tak i en sånn billig? Så ikke akkurat det på Biltema, som jo pleier å ha en del. Men når du sier batterilader, så er det sånn at alt jeg trenger er en ny lader, batteriene vil lade i en lader med europeisk system..? Er nok ikke noen ekspert på dette området må jeg si.. Hva blir den billigste og enkleste løsningen? :yes:

Lenke til kommentar

Dei fleste trafoar (straumforsyningar) klarer både 220V AC og 110 V AC. Når du har kjøpt den, finn ut om den tar begge deler og kjøpt eit adapter\ein overgang frå amerikans plugg til norsk.

Gjorde det samme med min MD som eg kjøpte i England, dette er absolutt billigaste utvei, men trafoen må takle begge spenningsnivå.

Batteriet vil lade i alle land så sant straumforsyninga takler spenningen du bruker den på og at du har rett plugg.

Clas Ohlson har eit reiseadapter

324308_A_2004-06-30_082437.jpg

Link

Litt stor kanskje, sidan du ikkje treng noko meir enn ein overgang til norsk standard.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Dei fleste trafoar (straumforsyningar) klarer både 220V AC og 110 V AC. Når du har kjøpt den, finn ut om den tar begge deler og kjøpt eit adapter\ein overgang frå amerikans plugg til norsk.

Gjorde det samme med min MD som eg kjøpte i England, dette er absolutt billigaste utvei, men trafoen må takle begge spenningsnivå.

Batteriet vil lade i alle land så sant straumforsyninga takler spenningen du bruker den på og at du har rett plugg.

Clas Ohlson har eit reiseadapter

324308_A_2004-06-30_082437.jpg

Link

Litt stor kanskje, sidan du ikkje treng noko meir enn ein overgang til norsk standard.

..og litt feil kjønn på pluggene også, kanskje? Regner man han trenger amerikansk hunplugg og norsk hanplugg :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...