Synthesia Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg lurte bare på hva Cache har å si for en prosessor? Så netopp på 2 forskjellige AMD Anthlon 64 til socket 754; en med 3200+ 2,2ghz 512kb cache, og en med 3200+ 2,0ghz 1mb cache. Sistnevnte kostet da 300kr mer.... Hva burde jeg velge? jeg kan ikke bestemme meg, før jeg får noe forklaring på hva cache er iallefall. Noen som kunne tenke seg å forklare? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Cache er "minne" til CPUen. Jo mer cache, jo mer kan den huske -> applikasjonene går fortere. A special memory subsystem in which frequently used data values are duplicated for quick access. A memory cache stores the contents of frequently accessed RAM locations and the addresses where these data items are stored. When the processor references an address in memory, the cache checks to see whether it holds that address. If it does, the data is returned to the processor; if it does not, a regular memory access occurs. A cache is useful when RAM accesses are slow compared with the microprocessor speed, because cached memory is faster than main RAM memory. Endret 1. mars 2005 av Fur Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg vil ikke tro at den med 1mb cache er vært 300,- ekstra...det den tjener på ekstra cache taper den på manglende mhz... men, det kan jo være at den er mer klokkevennlig siden den har en lavere hastighet i utgangspunktet... men, for 1850 får du jo en 3400+ med 512 cache som jeg er rimelig sikker på yter bedre en enn 3200+ med 1mb cache... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Gå for den med 512 kB L2-cache. Den er nyere og klokker sannsynligvis bedre pga. mindre cache. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå