Gå til innhold

C-kompilator for linux

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå nylig lagt inn SUSE Linux på min laptop, og i forbindelse med et fag jeg studerer trenger jeg en C-kompilator som kan brukes via konsolet. Vet det er en som heter gcc eller noe i den duren. Jeg er så og si helt grønn på både Linux og C-programmering. Hjelp mottas med takk..

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg forstod deg helt riktig: Vil du ha en annen kompilator enn gcc, eller trenger du hjelp med gcc? gcc ligger ofte inne som standard, og er sannsynligvis den vanligste kompilatoren til Linux.

Bruksmåte:

gcc -o minfil minfil.cpp

Produserer en binær fil minfil fra minfil.cpp

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg forstod deg helt riktig: Vil du ha en annen kompilator enn gcc, eller trenger du hjelp med gcc? gcc ligger ofte inne som standard, og er sannsynligvis den vanligste kompilatoren til Linux.

Bruksmåte:

gcc -o minfil minfil.cpp

Produserer en binær fil minfil fra minfil.cpp

Det der har jeg prøvd, da jeg også gikk ut fra at den lå inne som standard, men det der lot seg da altså ikke gjøre. Nei, jeg er ikke ute etter en annen enn gcc, den fungerer utmerket til mitt bruk, problemet er bare at jeg ikke får den til å fungere :)

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar
Er du sikker på at den ligger inne? (which gcc, whereis gcc, locate gcc, osv...)

Kjører i windows akkurat nå, men skal sjekke etter jeg er ferdig med windows update. Hvor kan jeg eventuelt laste den ned?

En ting til, ikke-relatert til C; Hvor kan jeg få opp en oversikt over tilgjengelige trådløse nettverk i linux?

Lenke til kommentar

Er problemet ditt at du ikke får noe ut fra programmet du kjører?

Kanskje problemet ditt er at katalogen du lagrer c filen din i ikke er i path.

Etter at du har brukt gcc som Myubi sa, så skriv

./minfil

Du skal programere C da lagrer du, og kompilerer filen minfil.c ikke minfil.cpp som er for C++.

Satser på at det var dette du spurte om. :thumbup:

Lenke til kommentar
Er problemet ditt at du ikke får noe ut fra programmet du kjører?

Kanskje problemet ditt er at katalogen du lagrer c filen din i ikke er i path.

Etter at du har brukt gcc som Myubi sa, så skriv

./minfil

Du skal programere C da lagrer du, og kompilerer filen minfil.c ikke minfil.cpp som er for C++.

Satser på at det var dette du spurte om. :thumbup:

Problemet er at den ikke finner kommandoen gcc i det hele tatt. Ja, jeg brukte .c, og ikke .cpp som Myubi sa :)

Lenke til kommentar

Distroen skal (bør?) ha et pakkesystem som gjør at du kan hente ned gcc i en fei - og slik at det blir installert og ordnet for deg automatisk.

Du kan i grunn (ok - stort sett) glømme å laste ned gcc fra http://gcc.gnu.org/ .. for da har du automatisk problemet med kyllingen og egget. (du trenger en C kompiler for å kompilere en C (og C++)-kompiler fra source) ... i tillegg er det sikkert ting som burde vært satt opp spesiellt for din distro -- og binær-pakker fra et eller annet tilfeldig sted er ikke noe særlig da ..

..så sjekk hva distroen/pakkesystemet ditt har å by på. Hør med folka i Programvare=>Linux eventuellt ...

Endret av søpple
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...