atsjoo Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hei! Jeg har nå nylig lagt inn SUSE Linux på min laptop, og i forbindelse med et fag jeg studerer trenger jeg en C-kompilator som kan brukes via konsolet. Vet det er en som heter gcc eller noe i den duren. Jeg er så og si helt grønn på både Linux og C-programmering. Hjelp mottas med takk.. Mvh Anders Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 gcc er en c compiler ja Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg vet ikke om jeg forstod deg helt riktig: Vil du ha en annen kompilator enn gcc, eller trenger du hjelp med gcc? gcc ligger ofte inne som standard, og er sannsynligvis den vanligste kompilatoren til Linux. Bruksmåte: gcc -o minfil minfil.cpp Produserer en binær fil minfil fra minfil.cpp Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Jeg vet ikke om jeg forstod deg helt riktig: Vil du ha en annen kompilator enn gcc, eller trenger du hjelp med gcc? gcc ligger ofte inne som standard, og er sannsynligvis den vanligste kompilatoren til Linux. Bruksmåte: gcc -o minfil minfil.cpp Produserer en binær fil minfil fra minfil.cpp Det der har jeg prøvd, da jeg også gikk ut fra at den lå inne som standard, men det der lot seg da altså ikke gjøre. Nei, jeg er ikke ute etter en annen enn gcc, den fungerer utmerket til mitt bruk, problemet er bare at jeg ikke får den til å fungere Endret 1. mars 2005 av atsjoo Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Er du sikker på at den ligger inne? (which gcc, whereis gcc, locate gcc, osv...) Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Er du sikker på at den ligger inne? (which gcc, whereis gcc, locate gcc, osv...) Kjører i windows akkurat nå, men skal sjekke etter jeg er ferdig med windows update. Hvor kan jeg eventuelt laste den ned? En ting til, ikke-relatert til C; Hvor kan jeg få opp en oversikt over tilgjengelige trådløse nettverk i linux? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hvor kan jeg eventuelt laste den ned? http://gcc.gnu.org Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Er problemet ditt at du ikke får noe ut fra programmet du kjører? Kanskje problemet ditt er at katalogen du lagrer c filen din i ikke er i path. Etter at du har brukt gcc som Myubi sa, så skriv ./minfil Du skal programere C da lagrer du, og kompilerer filen minfil.c ikke minfil.cpp som er for C++. Satser på at det var dette du spurte om. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Du skal programere C da lagrer du, og kompilerer filen minfil.c ikke minfil.cpp som er for C++. Eheh, gammel vane... Nesten litt rart at jeg ikke skrev g++ også. Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Er problemet ditt at du ikke får noe ut fra programmet du kjører? Kanskje problemet ditt er at katalogen du lagrer c filen din i ikke er i path. Etter at du har brukt gcc som Myubi sa, så skriv ./minfil Du skal programere C da lagrer du, og kompilerer filen minfil.c ikke minfil.cpp som er for C++. Satser på at det var dette du spurte om. Problemet er at den ikke finner kommandoen gcc i det hele tatt. Ja, jeg brukte .c, og ikke .cpp som Myubi sa Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Merkelig. Jeg trodde du fleste distroer hadde innlagt gcc. Prøv om du kan kompilere med cc -o minfil minfil.c Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Da jeg brukte SuSE (for rundt tre år siden), ble ikke gcc lagt inn med mindre du ba om det. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Du kan nok legge gcc inn via yast, det er det enkleste, ikke laste det ned! Lenke til kommentar
søpple Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Distroen skal (bør?) ha et pakkesystem som gjør at du kan hente ned gcc i en fei - og slik at det blir installert og ordnet for deg automatisk. Du kan i grunn (ok - stort sett) glømme å laste ned gcc fra http://gcc.gnu.org/ .. for da har du automatisk problemet med kyllingen og egget. (du trenger en C kompiler for å kompilere en C (og C++)-kompiler fra source) ... i tillegg er det sikkert ting som burde vært satt opp spesiellt for din distro -- og binær-pakker fra et eller annet tilfeldig sted er ikke noe særlig da .. ..så sjekk hva distroen/pakkesystemet ditt har å by på. Hør med folka i Programvare=>Linux eventuellt ... Endret 1. mars 2005 av søpple Lenke til kommentar
maskefjes Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Det virker _veldig_ rart om ikke gcc ligger inne. Dersom du bruker RedHat kan du forsøke å kjøre rpm -q gcc for å sjekke om den ligger inne. maskefjes Lenke til kommentar
opticus Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 gcc ligger sannsynligvis i development pakkene, du kan evt sjekke om cc er installert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå