Gå til innhold

lære PHP. noen små spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvis jeg ikke har noe passord hva skal jeg da skrive i det PHP scriptet du kom med når jeg skal velge passord? bare lå det sto tomt? og hva er brukernavnet? kan ikke huske å ha valgt noe brukernavn

Sjå i databasen etter brukernamn. Evt sjekk om det står passord i databasen.

Lenke til kommentar
eg får tilgang til http://192.168.1.199 fra min egen pc. bare ikke fra andre, så da er det vel et ruterproblem. Jeg klarte ikke å fikse det heller  :cry: .

 

Jeg kjører Win XP Home Edition. Hva er Windows IIS?

Enten har du en brannmur som ikke tillater oppkoblinger fra andre maskiner mot port 80 (som Apache web-serveren kjører på) eller så har du valgt at apache kun skal godta requests fra din lokale maskin (mener å huske at WAMP-installasjonen spør om akkurat dette).

Hvis du benytter brannmuren til WinXP SP2 må du konfigurere den til å godta oppkoblinger mot port 80.

 

Windows IIS er Microsoft sin webserver (tilsvarende Apache). Du har sannsynligvis ikke installert den - hvis du hadde det hadde den gått på port 80 og da måtte Apache ha kjørt på en annen port, men siden du får opp sidene lokalt går apache på port 80 som den skal.

Under installasjonen får man ingen spørsmål om å binde til noen adresse. Han har sikkert ikke noe lokalt nettverk, så han får ikke testet. Hvordan han åpner for portene sine på routeren får han nesten finne et annet sted.

Jeg installerte selv, og lokalt på nettverket mitt så fungerte det uten noe konfigurering.

Lenke til kommentar

jeg har et lokalt nettverk. Jeg har åpnet for porter i NGT rutern, 3Com rutern og i SP2 brannmuren for at nettbrukere skal få tilgang til Web Server (HTTP). er ikke det riktig?

det funker fortsatt ikke så jeg får prøve å løse det problemet et annet sted. :(

 

 

EDIT:

:w00t::w00t: Jeg klarte det! det holdt visst ikke å endre det i avansert under SP2 brannmuren, jeg måtte legge den til i listen "unntak" også! nå virker det fint fra andre pc'er i nettverket.

 

neste problem som må løses er da: Hvordan får jeg tilgang med ekstern ip? liten vits i å ha en apache server hvis den kun er tilgjengelig fra lokalnettet.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
eg får tilgang til http://192.168.1.199 fra min egen pc. bare ikke fra andre, så da er det vel et ruterproblem. Jeg klarte ikke å fikse det heller :cry: .

 

Jeg kjører Win XP Home Edition. Hva er Windows IIS?

Nei, det er ikkje et router problem viss de andre på lokal nettet ikkje får tilgang, da er det en firewall / brannmur lokalt på din pc som sperrer port 80.

 

sikkert xp sin firewall som stopper deg, men har aldri brukt denne så eg veit ikkje kordan du skal få åpnet port 80

 

iss? google er din venn: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=7001, kort fortalt, en web server fra microsoft

Lenke til kommentar
da er det 4 spørsmål:

1: Hvordan kan jeg gjøre siden tilgjengelig for alle?

 

2: Hvordan "finner" index.php databasen?

1: De går ikke, din internett leverandør har blocket porten som brukes til å sette opp en webserver på internett.

 

2: Det står i en fil (kommer ikke på hvilken) hvilken fil som skal vere "hovedsiden" du kan for eksempel endre index.html til å vere startside.html om du ønsker det :)

Lenke til kommentar
1: De går ikke, din internett leverandør har blocket porten som brukes til å sette opp en webserver på internett.

Nope. Men det holder jo ikke å åpne portene i firewallen, han må også sette opp NAT så forespørsler utenfra havner hos riktig pc på lokalnettet.

 

I tillegg trenger du en måte for andre å finne pc'en din på. IP'en kan i teorien byttes ut svært ofte, så det beste er å ha et domenenavn. På www.dyndns.org kan du gratis registrere ditt eget underdomene, f.eks. mittdomene.dyndns.org.

 

Dessuten må du ha en dyndns-klient som sørger for at domene-serveren alltid kjenner riktig ip-adresse. Under windows pleier jeg å bruke DeeEnEs. Foreslår at du prøver nettverksforumet under 'hardware' om du trenger mer hjelp med nettverksoppsett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

2. "index.php" finner databasen feks ved følgende kode:

Jeg prøvde denne koden som du skrev, men får bare en blank side. Ser ikke php scriptet når jeg sjekker kilden, så er ikke noe galt med serveren (?):

Har laget database.

 

PhpMyAdmin foreslår at koden for query er $sql = ... men da kommer feilmeldingen "Could not execute query". Erstattet så "$resultat = mysql_query($query)" med "$resultat = mysql_query($sql)", men da var siden blank igjen.

 

Noen som vet hva som er feil?

 

 

<?php

$user = "XX"; //Ditt brukernavn for databasen

$pass= "XX"; //Ditt valgte passord

$host = "localhost"; //Din egen lokale database

 

//Kopler til database-serveren, eller "velger den" om du vil

$connection = mysql_connect($host, $user, $pass);

 

//En databaseserver (som din egen pc) kan ha flere databaser -> som inneholder flere tabeller.

//Vi må velge en database vi skal bruke. "test" i dette tilfellet.

mysql_select_db("test");

 

//Nå kan vi gjøre søk eller innsettinger i tabeller denne databasen inneholder!

$query = 'SELECT * FROM tabell1;

$resultat = mysql_query($query) or die("Could not execute query: " . mysql_error());

?>

Lenke til kommentar

Har nextgentel, har netopia router da, så er kanskje litt annerledes, men det du må gjøre er å:

 

1: åpne porten med NAT (Network address translation). Port 80 altså.

2: Du må forwarde denne porten til din lokale ip, noe jeg tipper er 10.0.0.2 els.

 

(Leste ikke alle tidligere innlegg så vet ikke helt om dette er sagt, men hvertfall det jeg måtte gjøre).

 

Så var det jo det problemet Frank2004 nevnte, du har ikke fast ip-adresse, så enten må du aldri slå av pc-en, ellers må du bruke Frank2004 metoden :)

Lenke til kommentar
Har nextgentel, har netopia router da, så er kanskje litt annerledes, men det du må gjøre er å:

 

1: åpne porten med NAT (Network address translation). Port 80 altså.

2: Du må forwarde denne porten til din lokale ip, noe jeg tipper er 10.0.0.2 els.

 

(Leste ikke alle tidligere innlegg så vet ikke helt om dette er sagt, men hvertfall det jeg måtte gjøre).

 

Så var det jo det problemet Frank2004 nevnte, du har ikke fast ip-adresse, så enten må du aldri slå av pc-en, ellers må du bruke Frank2004 metoden :)

Frank2004 snakker her om ruteren og ikke om pc'en.

 

pc'en bør ha fast ip på innsiden.

 

NGT ruteren får som regel ny ip ved omstart, dyndns.org er absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...