Gå til innhold

aluMini - final update side 16 [4. juli]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:D Dette varmer folkens! Takk! :yes:

 

Oi det var så mange innlegg atte... Takk til alle sammen.

 

Angående filteret:

Jeg tenkte å sette ei vifte på ei kjøleribbe og ha fluenetting som filter og se om det er freit med ett eller to lag eller om jeg må ha noe finere. Jeg har sett på strømper og prøvd litt før, men erfaringsmessig så er det så sinnsykt mye motstand.... og fluenettingen har lite motstand og dere vet de filterene foran på Lian-Li (?) de har jo kjempestore hull da! ..... Vi tester dem uansett og så får jeg sette litt på lianliet mitt også under på 120mm'ne. For hver eneste gang jeg åpner kabinettet så er det MASSE støv inni hele kabinettet! :no: har liksom ikke fått meg til å sette inn filter anda :p .

 

Tnn: pusse, polere, stresse, jepp jepp.... men nå er jo egentlig ferien over så jeg må se hvor mye det blir utover ..... :ermm:

 

goggen90: vet ikke hvor jeg skal plassere den. :hmm: lurer på under tv'en... men jeg tror også kanskje den skal oppgraderes til 'surfe og word'-PC... for den er så dæm nice nå snart, mye bedre enn jeg trodde til og med! Vekten? jo.... tipp dere! Så veier jeg ved neste sjanse. Den er av 3mm tykk aluminium tror jeg... jeg trodde den var to jeg så alle tegningene er litt fø**a, men det går fint det.

 

sigen: Jo, jeg ville helst det, men hvis du ser nøye etter så ser du at da må jeg mekke litt på hulet også.... og det er mer enn god nok plass til vifta uansett så :) Men jeg skal se på det, jo foresten så ser ikke selve grillen like kul ut med den andre siden ut.... smak og behag ;)

 

Lautsprecher: Jeg fant ut at jeg kan stille prosent på det jeg har også, men det er bare en demo.... :( så jeg skal sjekke alternativet ditt! Når jeg legger ut bilder så legger jeg ute 800*600 @ 91% og 400*300 @ 95% kvalitet. Men det er kanskje veldig forskjellig fra prog til prog.... har du/dere noen forslag til hvordan jeg kunne gjøre det bedre eller noe? Jeg har jo ikke all verdens plass, men det er jo bare å finne en da en gratis konto da.... :)

 

Da skal jeg se om ikke jeg får gjort bittegranne til i dag og da er det update i løpet av helga og så kan det hende at jeg daffer av foreløpig....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

UPDATE - Feste HK

 

Nå fikk jeg dradd meg hjem og gjordt litt. Savnet å mekke litt nå ja :yes: ! Fikk bare jobbet 2 timer i dag, men jeg fikk egentlig gjordt mye.

 

Det første som måtte gjøres var å _rydde_:

før: 80.jpg

etter:81.jpg

Først fant jeg ut at jeg måtte lage en plexiring til innenfor knappen. Den skal være litt større enn hullet og den skal ha et hull om er like stort. Her er første bit:

82.jpg

Men det var ikke helt bra tilpasset så da drar vi fram cotech'en (som viser seg fra sin desidert beste side i dag :) ) og kutter ut en passende firkantet bit:

83.jpg

 

PS: VERNEBRILLER OG HØRSELSVERN!

 

Fester den så vi kan få ett hull i midten og borrer til:

84.jpg

 

Så forstørrer vi hullet litt så knappen passer helt nøyaktig, bruker da samme metode som hullet i aluminiumsplata i fronten.

85.jpg

 

Mellom forrige update og forrige så lurte jeg veldig på hvordan i huleste jeg skulle klare å få HK inni der, for de millimetrene jeg hadde beregnet i overkant forsvant litt etter litt når jeg finpusset alle kanter... men i dag ser det ut til at det går :yes::thumbup: . _Trangt_:

86.jpg

 

Hmm :hmm: meningsløst (?) bilde.... av opptegnede HK-hull:

87.jpg

Her er et bilde av bunnplata (undenfra, altså den siden som blir synlig hvis man tar det ferdige kabinett og snur det opp ned slik at man ser bunnen) etter en kraftig vask med "Cillit Bang" (hvilken jeg må si ikke levde opp til noen som helst forventninger") og stålull, vurderer nå å bruke stårlull og Cillit på hele kab i stedenfor pussepapir av ymse slag:

88.jpg

 

Jeg må bare få si HK passet _perfekt_, og da mener jeg _PERFEKT_, på skruende i hullene som jeg borret og HK passet akkurat som planlagt! :D

89.jpg

 

90.jpg

 

Siste bilde er av det første festet som skal holde bunnplate med HK oppe fast til sidene. Det ble dessverre litt kleint med plass ( alt var godt beregnet, så det var ikke problemet, det var liksom bare litt _feil_beregnet :p ) så det blir tre festepunkter og ikke 4 som planlagt... men det får bare gå det. Dette ser vi lyst på: "Alt går" er jo heldigvis mottoet mitt :)

91.jpg

 

Det kommer mer håper jeg :) i løpet av neste uke. Håper jeg :p

 

Neste på lista er hvertfall å feste sammen alle platene og så feste på PSU. Det gleder hvertfall jeg meg til :)

 

Håper det falt i smak etter all venting! Noen komments?

 

Edit: Bildebøgger

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar
Dette ble jo utrolig bra da! Blir veldig morsomt å se det ferdig :yes:

 

Du bruker ikke eksternt graffikkort altså?

Jeg skal sannsynligvis ikke bruke skjerm på denne "serveren" i det hele tatt. Men den er blitt så forbasket fin nå at jeg tror jeg blir pent nødt til å "oppgradere" (ikke putte i ny og bedre HW) den til stue/surfe/word-PC. Den her forsåvidt fete nok specs til akkurat det :) .

 

Så bra ut det der og jeg skjønner godt du måtte rydde for det så ut som et bomba horehus!

Det blir som regel seende sånn ut etter litt moding, men dette er viktig dere: Det er bare de dumme som rydder, geniene behersker kaos! Men når man har foreldre som tvinger en til å holde garasjen i orden så har jeg ikke så mye jeg skulle ha sagt siden jeg vil bruke stedet :p

 

Bra! :thumbup:

 

Brukte du hånddrill eller søyleborremaskin på hovedkortbrettet? Brukte hånddrill på mitt, og det var ikke lett å få hullene helt beine!

Jeg brukte drill som var mountet på en sånn dings som nærmest gjør den til en søyleborrer, ellers så hadde jeg aldri fått det til så bra. Men å bruke drill går, det er bare å vite hva som er nitti grader og treffe rett... men det kan jo aldri bli perfet da da :roll: . Fant bildet fra workloggen:

IMG_2844.JPG

 

 

Så nå skal jeg i komf til kusina mi og så får vi se i morgen om det blir litt til!

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

goggen90 og master air: Tusen takk!

 

Nå blir det mer arbeid i morra. Skulle egentlig jobbet mye mer på lørdag, men når jeg for en gangs skyld er hjemme så er det mist 80% av familien som har et dataproblem så søren også liksom (beklager VIRKELIG hvis du faktisk heter Søren). Så morgendagen blir kanskje så produktiv at jeg tar kabinettet med til Oslo og fortsetter på hybelen... men vi får se. Det er så digg å ha et verksted å jobbe i!

 

I morgen:

  • Feste til knappen og alt det derre
  • Få skrudd sammen hele kabinittet
  • Få festet PSU

Lenke til kommentar
I morgen:

  •  
  • Feste til knappen og alt det derre
     
  • Få skrudd sammen hele kabinittet
     
  • Få festet PSU
     

Lykke til med å få plass da :p:w00t:

Alt er nøye beregnet med oppmålinger og "simuleringer" og tegninger i sketchup, men et lykke til er jo ikk å forakte! :) Det kan jo gå galt... :(

 

Men som jeg sier: Alt går. :yes:

Lenke til kommentar

Update - it's all connected

 

Angående plassen ser det ut som det går. Med marginer jeg ikke trodde var mulig! Bilder kommer mot slutten.

 

Først ser vi HK-brett med fester til sidene:

92.jpg

Dette er alle festene som skal være med. Det blir tre festepunkter altså. Det er rett og slett ikke plass til mer når HK sitter nedi :ermm:

 

Hull til å feste knappen på innsiden med:

93.jpg

 

Og med skruer og knappen mountet i:

94.jpg

 

Og et oversiktsbilde:

95.jpg

 

Mens jeg dillet med dremelen min så så jeg plutselig gravernålen som fulgte med i settet.... og jeg klarte ikke å dy, meg, jeg måtte prøve den:

96.jpg

:woot: Dette er første gang jeg noengang har tegnet med en slik ting, og det uten å tegne opp og jeg er heller ikke kjent for å skrive litt fint en gang! Så da forstod jeg at ideen min med å gravere "aluMini" på forsiden var brukbar. Jeg skal da seff gjøre det litt mer møysommelig men... :)

 

 

Her er bilde av hjørnene bak ferdig borret og skrudd:

97.jpg

 

98.jpg

 

 

Og oversikt nedi kassa:

99.jpg

 

 

Den nydelige fronten:

100.jpg

 

 

Ett av de nesten perfekt hjørnene:

101.jpg

 

 

Jeg har pusset litt dårlig på enden av bakplata, men det fikser vi!:

102.jpg

 

 

Her er den pene undersiden til topplata:

103.jpg

 

 

I/O bakfra:

104.jpg

 

 

Her kan dere se hvor nær katastrofe vi var denne gangen:

105.jpg

 

 

106.jpg

 

 

107.jpg

 

 

For å få plass til HD etter at sidene var festet til bunnen måtte jeg ty til enda kortere skruer!:

108.jpg

 

Og så begynner vi på knappen, som kanskje ikke blir fyllt så "multi" som jeg hadde håpet på, men vi får se heller:

109.jpg

 

 

110.jpg

 

 

111.jpg

 

 

112.jpg

 

Mer om knappen kommer neste gang ;)

Det var så langt jeg kom for denne gang. Men vi har jo heldigvis pinse og 17.mai så da skal jeg hjem igjen! :D .

Hva syns folket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...