Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

aluMini - final update side 16 [4. juli]

Anbefalte innlegg

John ManiaC: Men vil ikke det resultere i at whitespriten tar fyr? For det blir uhorvelig varmt når jeg har kuttet en del... :dontgetit:

nei. whitesprit er ikke i stand til å brenne selvstendig. den må ha noe som brenner å feste seg til. kun rødsprit som er i stand til å brenne selvstendig.

Jammen da skal vi få litt kjøling neste gang da :yes: for de bladene var dyre nok som de var ... :p .

SilenX-viftene er forresten digg! Når jeg holdt dem en armslengde fra hode og ører så kunne jeg nesten ikke vite om de var på eller av :) Jeg fikk en ny og en gammel design/rev. som begge skulle være 14 dB, regner med at det er motoren som skal være 14 dB og ikke helheten med luftstrøm og alt, den gamle blåste litt mer, men bråkte også bittegrann mer, men det var den gamle versjonen så ikke vær redde for å få en slik en. (Den setningen hadde ikke norsklæreren min likt... heldigvis er jeg ferdig med norsk for 2 år siden :) )

Edit: hmm kanskje huske NumLock neste gang ...

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPDATE - Den store loddefesten

Nå har jeg begynt å lodde en en del. Tenkte å bli ferdig med det før hjemreise fredag... skulle nok klare det ja...

Har vært innom Clasern og hentet forsyninger:

25_lite.jpg

Først alle skruen og noen krokodilleklemmer som skal brukes til noe litt kjekt noe ;)

26_lite.jpg

Masse krympeflex til all loddingen, det irriterte meg dog at clas bare har 2,4 og 4,8 og ikke noe mellom for når jeg lodder én vanlig ledning så er den miste for liten og den store er nok til 5 ledninger! :( Heldigvis har jeg noen rester fra før av fra Biltema :)

27_lite.jpg

Her er skruene som skal brukes på utsiden av kabinettet, de skal forsenkes til det minst synlige mulig :yes:

Her er dempefestene fra Vendur.no:

16_lite.jpg

Og her er viftene som jeg fikk sponset av dem:

17_lite.jpg

18_lite.jpg

Vifte nummer en (venstre) er nytt design den andre er gammelt design. Sistnevnte bråkte litt mer, Mulig det er den som får litt viftestyring. Det nye designet var helt kjempe lydmessig!

Her er viftestyringen som kanskje skal holde lynivået på en minimum:

19_lite.jpg

20_lite.jpg

Er det noen som har noen gode innvendinger om hvor høytt HK skal heves? Jeg skal jo ha noe plast under eller noe for sikkerhetsskyld tror jeg. På disse bildene så er HK løftet ca 6mm, ca 2mm pr mutter:

21_lite.jpg

22_lite.jpg

Her er en av mine mange oppfinnelser...

23_lite.jpg

...som skal holde ledningene stille, jeg kunne nemlig ikke finne en sånn fluebinder/lodde-sak på clas.... Og så dårlig som loddingen min er så tør jeg ikke en gang vise bilder av det..... uten krympeflex :)

Hovedgrunnen til loddingen var egentlig dette:

24_lite.jpg

kortere ATX-kabel. Den opptar nemlig altfor mye plass! Jeg har ikke kommer lenger enn på dett bildet, men jeg fortsetter etter siste eksamen i dag. Matte og kjemi gikk forresten overraskende bra :yes: *skryte skryte*. :D

Blå LEDs til knapp som skal indikere POWER og HD-aktivitet:

15_lite.jpg

28_lite.jpg

Batteriet er et "bios"-batteri fra et gammelt HK som har tatt kvelden.

Mer senere i dag :)

Lenke til kommentar

Det blir ikke lenge til neste update Conan_Warrior. Skal lodde mer senere i dag og kanskje skal jeg til IKEA og finne noe... vet ikke hva enda, men jeg skal noke finne noe som kan brukes til ett eller annet... :p ... kryptisk?

Ble så fornøyd med bildene mine jeg.... har endelig skjønt at det er noe som heter makro.... :blush: . MEN bilderesizeren er litt dårlig da... noen som har et _bra_ og gratis (?) alternativ til meg? Takker for det hvertfall.

Lenke til kommentar

Update - Lodder videre

Måtte bare ta et bilde av det bittelille microATX-hovedkortet igjen. Det er liksom mye mindre enn mande andre microATX-HK... vet ikke hvorfor men. Standard microATX er en god del større :) Lite HK = aluMini.

29_lite.jpg

Her er rotet mitt .... vel hvertfall deler av det, jeg trodde aldri at jeg skulle modde under så ryddige omstendigheter noen gang jeg....

30_lite.jpg

PSU er nesten loddet ferdig!

31_lite.jpg

Når jeg lodder så tar det tid for loddeskillzene mine er mildt sagt middelmådige!

Og så kommer ovveraskelsen:

32_lite.jpg

Møbelhåndtak fra IKEA. 19 kroner for de to knottene. En av dem skal brukes til knapp i stedenfor plexi. De er så fine at jeg ikke kan la de være :) Så PWR- og HD-activity-LED må jeg finne en annen måte å ytre på. Tenkte på en plexiplate bak knappen som passer på å spre lyset slik at det blir en svak lysende ring i sprekken rundt knappen :yes: , skulle men det kunne bli fint, det var forresten det som var den aller første ideen min angående knapp.

Makrofunksjonen på mitt Ixux 400 i full utfoldelse:

33_lite.jpg

Var dette fint elle hva?

Komments please.

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

Update - Ferdig med å lodde PSU-ledninger

(Jeg har oppdatert forrige oppdatering :p )

Her er PSUen ferdig loddet:

36_lite.jpg

Tok det langt tid mon tro :dontgetit:

Her er oppdaterte bilder med all HW utenom strøminntak:

35_lite.jpg

For å si det slik så er det virkelig blitt mye som skal inni her. Ledninger er noe som jeg har fokusert litt for lite på! Men det skal gå :)

34_lite.jpg

Jeg fant ut at PSUen min har sittet en uke uten vifte INNI PSU-kabinettet.... Når jeg stoppet den for å teste og pakke og åpnet den med en gang var den VARM. Jeg brant meg skikkelig på ribbene inni... det viser at PCen er stabil som et fjell selv uten god kjøling på PSU :D .

Noen kommentarer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...