Gå til innhold

aluMini - final update side 16 [4. juli]


Anbefalte innlegg

Ideen var denne PSU fra shuttle (kjøper på komplett eller no)... men det er ikke den samme som oddarne84 har i shuttlen, for han har en litt større vifte som sitter på siden og ikke ved "eksosen". Er det noen som har bilde av denne PSU en som selges på komplett og de fleste andre std. wabshoppene ? Hvis noen har den vills jeg satt pris på litt bilder og info... bortsett fra alt som står på shuttle.com. Takker for svar på dette.... :yes:

hehe, du vil ha en stillest mulig pc også skal du bruke en shuttle psu.. vel, kan ikke si annet en lkke til! :D

 

har hatt erfaring med denne selv og er ikke lett å få de 40mm viftene til å holde kjeft uten og oppleve varmeproblemer..

 

løsningen (visst du har plass,) blir jo selvsagt å bytte ut eksisterende vifter med noen bedre samt montere en ekstra vifte på siden som du snakket om. og kjøre alle viftene på laaaav hastighet. SilenX viftene på www.vendur.no skal være knall! :)

 

det aller beste hadde vært visst du klarte lage noe kjøleribbesystem på siden av kabinettet a'la beQuite'n til Dr.Spawn.. men det er jo en litt mer avansert operasjon..

 

personlig ville jeg utvidet kabinettet såpass mye at jeg hadde klart å presse inn en modifisert atx psu kanskje.. evt ribbe shuttle psu'n helt og kjøre to 80 eller 92mm vifter langs siden og fjernet 40mm viftene..

 

ellers har jeg vært borti i en Asus T2-R nå nylig, denne barebonen har en ganske liten kvadratisk psu inni seg, ikke sikker på hva den kalles. men den kjøles hvertfall av en innvendig 60mm tror jeg, kanskje 80mm.. uansett, denne psu'n opplevde jeg som nokså stille med orginalviften, så den burde ha rimelig gode modde potensialer! verdt og sjekke ut.

 

hvertfall, lykke til med prosjektet!

(ble langt det her.. på tide å ta kveld)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok rett i at shuttlepsuen blir litt drøy... den har bare en 40mm til å kjøle 250 W og da blir det litt mye støy. PCen kommer dog bare til å bruke 130W :) .

 

Men heldig som jeg er så kom Odd (oddarne84 - en verdenslegende inne peltierkjøling av shuttle :p ) med en god ide. Han hadde nemlig liggende en gammel PSU. Med målene 180x110x55, hvilket vil gjøra kassa pittelittegranne større, men ikke mer enn at vi kan leve med det, med tanke på at jeg sparer 600,- + frakt + venting OG jeg kan bruke Papst 80mm 12dB i steden for 40mm hviinere :yes: . Jeg får sett denne PSU i dag, kanskje, og så kan jeg hjem i helga å fikse plater etter noe modifiserte mål, er jeg heldig så ligger det en 80mm hull borrer greier hjemme også.

 

Jeg var sikker på at de første tegningene skulle bli de endelige :( .... men jaja... modifisere tegninger kommer til helga. Nå er det kjemi som må komme i høysetet!

 

Psuen kommer foresten til å bli ribbet nesten uansett hvilken valget lander på... selv om det er noe risky med åpne 230V kretser......

Lenke til kommentar
Det er ikke noen som ser noen "major flaws" som må rettes på eller tas med i regningen? Det skal ikke noen cd-rom e.l. inn. Det er det ikke plass til.... :) Vil heller ha den liten :yes: . Vet ikke enda med pussingen av aluen.... men det kommer.

Du har vel sef. tenkt å skaffe deg et hk med innebygget skjermkort?

Ser også at en her i tråden mener at en shuttle-psu bråker med tanke på viften:

Han (eller hun) anbefaler SilenX-vifte. Der må jeg si meg enig, SilenX er konge. Rett og slett bare best :w00t:

 

Her har du SilenX-vifter i alle størrelser og fasonger. Send en mail til vendur.no så blir du garanter sponset. De sponser alt og alle som jobber med slike prosjektet (også meg). De gir deg grtis produkter inntill 300kr eller noe sånt. Da får du sikkert en SilenX-vfite og kanskje en fjernkontroll??

Du får til og med gratis frakt :thumbup::dribble:

Lenke til kommentar

Update - Hardware og forandring i størresle

 

Jeg skal begynne å fikse litt plater i morra ja (99% sikkert hverftall). Kan jo fortelle om all den kjempemoderne hardwaren først kanskje..

MSI KM3M-V Hovedkort Socket A KM266PRO, ATA/133,Lyd, m-ATX, LAN, VGA

I247341.jpg

 

AMD Sempron 2200+ 1.5 GHz Socket A 333MHz, 256KB cache, OEM (19*24,4cm :D )

I268522.jpg

 

Crucial PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5 6ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 32Meg x 64

I220817.jpg

 

Spire WhisperRock IV CPU-Kjøler Socket A, Opp til XP3200+

I194166.jpg

 

Harddisk er en 160GB Seagate Barracuda 8MB cache

 

Og nå må dere stålsette dere: PSU = 300/350W fra ClasOhlson... men det går siden det er MER enn dobbelt så mye som all HW bruker til sammen på full load :D . Jeg beklager at jeg skifter PSU mening nesten like ofte som sokker, men oddarne84 sin vellvillig donerte PSU lagde en helsikes pipe/hvinelyd så den måtte jeg droppe. Likevel fikk jeg kabinettet 2cm smalere enn med hans, og 2cm smalere og bare 2cm høyere enn med shuttle PSU (600,- + frakt spart :) ). Jeg er da litt redd for at HD skal bli varm men vi får heller se det an og borre noen kjølehull til den.

 

Det er ikke mer enn nok men det holder fint. Har hatt den på i 10-15 dager i strekk uten at det ser ut til å gå altfor hardt ut over den. Jeg så på en nettbutikk ett eller annet sted at cpuen er 62W, men jeg har mine tvil om at det er så mye... for den kjøleren tar utrolig godt av for den varmen hvertfall, kjøleribba er nemlig snaut lunken når jeg tar på den så nær core som mulig mens den er på.

 

Ny og forhåpentligvis siste revisjon av kabinett-modellen er lagt ved nederst.

post-132-1110048522_thumb.jpg

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

Update - Barskapet av aluminium

 

Jeg fant dessverre ikke en eneste sag i garasjen som var villig til å kutte i aluminium. Hadde en vinkelsliper som jeg tok noen popnagler med for å få løs døra, men dessverre ikke noe mer i dag. I morgen skal jeg få ei "rotterumpe"/stikksag på jobb (Maxbo, gratis vertøyklån :) ) og da skal jeg kutte. Det eneste jeg er redd for er at jeg ikke skal klare å kutte RETT, så hvis noen har noen tips før jeg hoper i det så si fra nå! (selv om jeg har masse (MASSE) aluminium trenger jeg jo ikke kutte feil.... :p )

 

Her er HW slik den blir pakket:

1.jpg

 

2.jpg

Tett og fint. Tror jeg skal ta meg tid til å lodde ledningene til den store ATX-kontakten kortere for det blir et rot...

 

Her er skapet som skal delvis til pers:

3.jpg

Pappa fikk det på en snekkerjobb, hørte at det var til kjemikalier.... ;)

4.jpg

og inni

5.jpg

 

Sketchup-print og pappas 2000W :evil: vinkelsliper:

6.jpg

og bare SÅ langt kom jeg uten sag :(

7.jpg

Døra som jeg skal bruke er løsnet fra skapet og jeg har ryddet klar til morgendagen :)

Jeg vet ikke om jeg får pusset alt fint, men det er jo ideen at det skal bli veldig fint til slutt da... :yes: .

 

Håper det falt litt i smak da... selv om ikke det var mye enda :blush: (men jeg er i gang da goggen90 :p )

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

Update - Let the Cuttin' begin'

 

Har begynt å kutte nå:

8.jpg

Kuttene ble fine og rette med rotterompa, spesielt med tanke på at jeg har en pussemakin som jevner ut ganske mye, med 40 sandpapir i.

9.jpg

Dette ble riktig så flott:

10.jpg

 

Det oppstod imodlertid et problem:

11.jpg

bladene ble fullestendig fulle med aluminium... bladet ble så varmt at det nesten smeltet inn... Jeg kom så langt med litt slit og rensing av blad:

12.jpg

 

13.jpg

 

14.jpg

 

Kommer dessverre ikke til å komme for mye lenger på en stund... skal legge prosjektet fra meg fram til påske.... må nesten prioritere eksamen....

 

Håper det falt i smak :)

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

Det oppstod imodlertid et problem:

11.jpg

bladene ble fullestendig fulle med aluminium... bladet ble så varmt at det nesten smeltet inn... Jeg kom så langt med litt slit og rensing av blad:

Bruk White Spirit som smøring/kjølevann så unngår du at det kleber seg på bladet!

 

Ellers er det kjempekult prosjekt. :)

Lenke til kommentar
*skrible ned noe, sånn at jeg får den i "mine inlegg"*

Se på toppen til høyre her... "Track this topic" - gjett hva den er til? Luuuringen ;)

 

Trådstarter: Dette ser bra ut, veldig bra jobb med pakkingen, jeg er imponert! Et tips som kanskje kan gjøre den litt ekstra stilig, er å lage noen "borders", at du lager noen braketter el.l. til hjørnene eller noe sånt. Små detaljer som det kan bli knall!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Før det første: takk alle sammen!

 

John ManiaC: Men vil ikke det resultere i at whitespriten tar fyr? For det blir uhorvelig varmt når jeg har kuttet en del... :dontgetit:

 

cc: Har stresset litt med pakkingen ja. Vet ikke om det blir noen hjørner men... tenkte å lage det så minimalistisk som mulig jeg :)

 

crapgame: Dette var jo helt for frihånd da.... jeg fikk ikke sett tipset ditt i tide, og på verkstedet hadde jeg ikke internett i nærheten, adslen var nede :( . Hadde jeg sett det så hadde det blitt enda bedre :) . Det kan hende at jeg må kutte en plate om igjen men det får heller gå. Elllers så var det som å kutte i smør, så lenge bladene var rene vel og merke :p .

 

 

Hvilken 92mm silenX-vifte fra Vendur.no syntes dere jeg skal ha? 9/11/14dB(A), 9dB blåser like mye som min 12dB papst 80mm som den skal erstatte 11dB virker jo konge for den blåser mye mer da.... noen innspill?

 

 

Gleder meg som en unge til å fortsette ... :yes:

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar
John ManiaC: Men vil ikke det resultere i at whitespriten tar fyr? For det blir uhorvelig varmt når jeg har kuttet en del... :dontgetit:

 

Hvilken 92mm silenX-vifte fra Vendur.no syntes dere jeg skal ha? 9/11/14dB(A), 9dB blåser like mye som min 12dB papst 80mm som den skal erstatte 11dB virker jo konge for den blåser mye mer da.... noen innspill?

Nei whitespriten tar ikke fyr! det er for og kjøle ned og unngå varmgang i alun så du slipper at det fester seg til bladet. :thumbup:

Jeg hadde tatt 14 db og satt på en regulator.

Lenke til kommentar
John ManiaC: Men vil ikke det resultere i at whitespriten tar fyr? For det blir uhorvelig varmt når jeg har kuttet en del... :dontgetit:

Nei whitespriten tar ikke fyr! det er for og kjøle ned og unngå varmgang i alun så du slipper at det fester seg til bladet. :thumbup:

Men hvis du bruker det når du skjærer med dremel eller vinkelsliper tar det fyr, siden det blir mye varmere da.

Endret av Vågebu
Lenke til kommentar

Har nå spurt vendur.no om sponsing av 2x80mm SilenX 14dB. Jeg tror nemlig at det blir vel trangt med ei 92 i bakkant. Nå skulle det bli et over gjennomsnittlig stille kabinett skulle jeg mene, SELV om det er 80mm :yes: .

 

Tror ikke jeg kommer til å stresse med en virtestyring av noe slag, med mindre disse bråker for mye, hvilket jeg ikke tror, fordi at jeg ikke skal sitte i nærheten av PCen og den kommer til å bruke konstant maskinkraft (utenom når jeg skal kopiere over nettverket og HD belastes noe mer, men det skulle gå fint siden det er over korte tidsrom) :) .

 

Noen som har ide om hvor jeg med tiden kan kjøpe en plexibit eller liknende som kan brukes som knapp? Trenger en slags sylinder av typen Dr.Spawn brukte på beQuiet (for de som har lest workloggen (for de som ikke har lest : "FY ", gå å les ) ) . Tenker på at jeg sikkert ikke klarer å lage en _helt_ rund bit med dremel og pussepapir... men det er lenge til, men innspill mottas med takk! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...