Gå til innhold

Den store PC vs. spillkonsoll tråden!


Anbefalte innlegg

Grafikk

Uten tvil PC. Høyoppløselige teksturer, DX9, OpenGL2.0, ect. Grafikken er i dag elendig på konsoller sammenlignet med selv moderate datamaskiner. Vanlig fjernsyn er dårlig egnet til spill grunnet  et veldig uklart bilde, dårlig dybdesyn og lav oppløsning. Prøv et dataspill via s-video og se selv. Grafikken til konsoller har; lavoppløselige teksturer og utdatert teknologi. HDTV er en stor fordel. Prosjektor er en mellomting (>=1024x768).

High-res teksturer og DX9 level effekter er forsatt ganske beskjedent brukt, noe Doom3 kan skrive under på, men likevel har D3 noe av den beste grafikken idag. Dette er et også spill som vil komme til Xbox. Grafikken vil være noe kuttet ned, men neppe i den grad at den vil være elendig i forhold til PC versjonen. Noe som kan sies om flere konsoll spill.

 

Jeg vil heller ikke si at min Philips 32" TV med pixel plus 2 gir så veldig uklart bilde, men som nevnt så sitter man som oftes heller ikke helt klistret opp til en TV skjerm.

 

Brukerstøtte

PC. De fleste spill som lanseres har bugs, dårlig koding eller lignende, noe som kan fikses gjennom patcher. Denne muligheten er begrenset hos konsoller selv om det åpenbart skal være mindre bugs grunnet lik hardware. Spill lagger ganske ofte på konsoller uten mulighet til å gjøre noe med det. Å kjøre hele spillet fra harddisken til XBOX hjelper.

Med at man ikke kan patche opp konsoll legger det mer press på spill uviklerene til å gi ut spill som fungerer som det skal fra dag 1. Dette er et problem med en del PC spill som blir rushet ut til markedet med alvorlige feil som må bli rettet opp senere med patch og som kanskje tilogmed gjør dine tidligere savegames ubrukelige. Med konsol slipper man å tenke på dette.

Når det gjelder lag/hakking har jeg inntrykk av at dette er et større problem med Xbox enn de andre konsollene, men likevel vil jeg tro dette er et større problem for den generelle PC brukeren som muligens kjører med gamle drivere, upatchet spill, "feil" instillinger eller rett og slett ikke har økonomi til å "gjøre noe med det". Konsoll spill blir som oftes designet for at spillet skal gå glatt på gitt konsoll.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
God grafikk kan hjelpe, men er så absolutt ikke nødvendig. Ta f.eks. GTA: San Andreas (spillet som gjorde at også jeg kjøpte en PSTwo) og Vice City. Grafikken er bob-bob på sitt beste, men den har en atmosfære som er utrolig gjennomført.

 

Thief er et annet spill. Langt ifra fantastisk grafikk da det ble lansert, men helledussen så involverende det var. I et mørkt hjørne, med en vakt som tuslet forbi en snau meter unna, tok jeg meg selv i å faktisk holde pusten. Og hva med Undying eller Alien vs. Predator..? Verken av disse er særlig vakre spill med SuperDuperShader v. 2.14, men atmosfæren er helt utrolig.

Dei spela du nevner kunne ha blitt utgitt idag med 'dagens standard' i grafikk og gjort det bra. Dei er gamle og gode spel som eg liker mykje betre enn dei fleste nye idag.

Men tenk deg kor herlig det hadde vore å spelt Deus Ex om igjen med grafikken i 3Dmark05. Det hadde vore sinnsjukt villt bra. Perfekt stemning!

 

For meg så teller grafikk like mykje som revolusjonerandes game design. Feks Doom3 var kanonkjekt dei 2 første timane, god steming og atmosfære. Men takket vera dårleg design så blei det repetivt, kjedeleg og heilt hjernedødt. Men det var bra til å begynne med.

Lenke til kommentar

Må bare først få si at det innlegget som psilocybe skrev på side 1. er noe av det beste jeg har lest på dette forumet på veeeldig lang tid...

 

Jeg mener selv at Pc er uslåelig på FPS og strategi spill, mens konsollene har sin styrke i bil, slåss og platform/adventure -spill...

Lenke til kommentar

<meninger om konsoll vs pc>

<subjektivt>PC vil alltid være dominant på alle områder. Det ligger bare i naturen. Mulighetene til å utvide og strekke brukerområdene er uten grenser. En PC kan gjøres om til mediasenter, setter på stuegulvet og dermed kalles "konsoll". Innmaten kan du ta ut og oppgradere etterhvert som du bestiller fra nettet. Konsoller slår ALDRI PC. Men at konsoller kan bli mer og mer om til PC, eller man selger ferdigbygde PC'er i fremtiden og kaller det "konsoll" er realistisk. </subjektivt>

<br>

<objektivt>

Konsoll vil sikkert være billigere for Ola Nordmann å kjøpe ferdig rett-fra-pakken på Elkjøp, pakke opp, sette ved TV-en, koble til 4 kontroller, invitere venner og spille bilspill på storskjerm. Ser for meg dette blir mer komplisert med PC. FPS/strategispill vil derimot aldri bli bedre på konsoll enn PC. Helt smellsikkert.

</objektivt>

</meninger om konsoll vs pc>

Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig ingen av delene som er bedre enn den andre, men nå har det seg slik at jeg bare HATER ps spaken*grøss* :realmad: og dette gjør da at jeg får mindre lyst til å spille konsoll. Alle spakene er jo sånn mer eller mindre ganske like, og vil derfor i mine øyne være like jævlige. Dessuten har vi aldri hatt EN forbanna konsoll hjemme hos oss, men derimot pc og har derfor funnet ut at jeg liker pc best. :yes:

 

Skal ikke kommentere om RPG spill på konsoll er bedre enn på pc, da jeg aldri har spilt ett på konsoll. En ting kan jeg likevel fortelle deg, FPS og strategi spill vil alltid være best på pc(sett at man bruker spaker til konsollen da)...

Lenke til kommentar

Det er opplagt at begge systemer har sine styrker og svakheter, og de fleste av disse er nevnt flere ganger tidligere i tråden. For undertegnede er det desidert viktigste spillene som dukker opp, og da er jeg egentlig nødt til å besitte en knall PC (HL2, Bloodlines, ++) en Xbox(Halo2, Fable++) og en gamecube(Zelda, metroid++) Strengt tatt bør en vel ha en ps2 også, til eyetoy og finalfantasy og tekken og sånt.

 

De objektive unektelige fordelene pc sitter på, og som pc antageligvis vil sitte på til dovre faller er kontroller og oppløsning.

 

Selv om det er behagelig med styrepinner er det et ubestridelig faktum at mus&tastatur gjør det enklere å spille bedre, og alskens autosiktesystemer hjelper lite oppmot dette. I seg selv er ikke dette så viktig, men en viktig del av spillgleden ligger i mestringsfølelsen. Mestringsfølelsen øker (og drar dermed også med seg spillgleden) når jeg spiller bedre. Noe de fleste gjør med mus&tastatur.

 

Oppløsning synes jeg er undervurdert. Særlig i fps-spill setter høyere oppløsning spillet i stand til å gjøre et mye større virtuelt areal til en del av handlingen. I konsollskytespill har en ofte problemer med å gjenkjenne fiender på mer enn 10-15 "spillmeters" avstand, i alle fall om det kan tenkes å være venner iblandet også. Dette gjør at store utearealer hvor mer enn de 10-15 meterne nærmest spilleren egentlig er en del av handlingen blir langt vanskeligere å gjøre godt. Dette har naturligvis konsekvenser for gameplayet. Det er en grunn til at nærsynte ikke får bli skarpskyttere.

Lenke til kommentar

Her står mye rart å lese, må jeg si.

 

For å si det slik: jeg eier alt av konsoller (inkludert PSP og Nintendo DS) og en PC, og innrømmer gjerne at jeg spiller omtrent 90% av tiden min på konsoller, rett og slett for at jeg synes de mest underholdende spillene dukker opp på konsoller.

 

Originale spill som Katamari Damacy, Wario Ware: Touch, Disgaea, Amplitude, Ikaruga, Donkey Kong Jungle Beat, Mario vs. Donkey Kong, Resident Evil 4 og King of Swing eksisterer ikke til PC. Jeg har spilt spill i 25 år nå, jeg har spilt på alle plattformer og masse på PC. Jeg kjøpte ny PC bare for å spille det originale System Shock og Terranova da de kom, så jeg har ingenting i mot å spille på PC. Men ettersom jeg har spilt det aller meste før, så skal det noe helt spesielt til for å fenge min interesse lenge, og PC-spill, med all sin såkalte dybde (Disgaea har like mye dybde som Rome Total War) og overlegne grafikk imponerer sjelden. Det er alt for lite kreative og morsomme spill som kommer, og alt for mye gjentagelser av gamle suksesser.

 

Så til syvende og sist blir dette ren synsing, og mine vaner og preferanser er ikke mer riktig enn andres. Men noen synser bedre enn andre. Om du bare spiller på PC og er opptatt av PC, så skjønner jeg ikke helt vitsen med å forsvare PC som den beste spillemaskinen, for din mening blir veldig lite verdt. Det blir som en filmkritiker som bare ser amerikanske filmer og skal forsvare hvorfor amerikanske filmer er best i en debatt, du må ha et bredere perspektiv før du kan gjøre deg opp en mening som skal være verdt å høre på.

Lenke til kommentar

oh, when the gamecubes, come marching in,

oh, when the gamecubes come marchin` in,

oh lord, i want to be in that number.

oh, when the gamecuuuubes come maaaarchin` in!

 

 

 

Merkelig at hver gang noen starter denne debatten så går det ofte en side full av poster før noen i det hele tatt nevner den all-over beste konsollen. (imo that is)

Lenke til kommentar

Reagerte på det samme. Hver gang noen skal nevne konsollene sier de xbox/ps2. Jeg savner en liten gamecube inni der, den er jo en konsoll den også da. Dessuten vil jeg si at gamecube-en er en av de bedre konsollene. Håndkontrollene er bort imot perfekte. De fleste spill som blir gitt ut på gc-en har god kvalitet, for ikke å nevne alle Zelda-spillene. Spør du meg er gc-en like så god som enver pc når det gjelder spill-kvalitet. GC-en scorer bra på den gode prisen, og selv om konsoller har generelt litt dårligere grafikk er dette noe som ikke er avgjørende for spillene.

Lenke til kommentar
Kva er egentleg problemet med at konsollar offisielt kan støtta mus, tastatur og monitor? Vil neste generasjon konsollar ha denne støtten (til dømes neste Xbox)? Viss konsollar skal overta for PC, er det nok mange som ønsker dette.

Det er ingen problem med slik støtte. PS2 støtter både USB-mus og USB-tastatur, PlayStation hadde egen mus og det finnes keyboard til både GameCube og Dreamcast.

 

De fleste konsoller kan og vise bilde på en monitor, det finnes VGA-bokser for å få til dette. Men oppløsningen er ikke høyere enn på en TV for det (bortsett fra på enkelte Xbox-spill).

 

Grunnen til at flere ikke lager spill med støtte for mus og tastatur, er at ekstremt få gidder å koble til slikt ekstrautstyr. Musen til Playstation solgte vel neppe mer enn til 2% av de som hadde Playstation-maskin.

Lenke til kommentar

Hvis det eneste jeg gjorde med en pc var å spille, så hadde jeg jo selvfølgelig kjøpt en infanterisikker konsoll istedenfor. Det er jo helt åpnelyst. Som enkel spillemaskin og som sosialt "fenomen" er konsoll overlegent pc.

 

Men da har det seg jo slik at de fleste bruker en pc til mye mer enn bare spill (film, musikkbibliotek, bildebehandling, Internett, mmorpg, osv).

 

Uansett så vurderer jeg faktisk å kjøpe meg en Xbox360 (eller hva den nå skal hete) og en plasmaskjerm og bare håpe på at den blir like "modbar" som Xbox1. Dette som et alternativ til en mediepc i stuen.

 

Jeg trenger heller ikke mange sære og orginale spill, da det ikke er den typen spill jeg liker (uten å være alt for generaliserende heh). Mine spill skal være veldig rett frem, men veldig godt gjennomført.

 

For min del vinner begge to, da de brukes til forskjellige ting. Dette blir uansett ekstremt subjektivt, da det ikke finnes noen universell sannhet om hva som er best. Har en PS2 stående og den blir så godt som aldri brukt (utenom når jeg spilte gjennom GTA: San Andreas).

Lenke til kommentar
Litt relatert til denne tråden:

 

Kva er egentleg problemet med at konsollar offisielt kan støtta mus, tastatur og monitor? Vil neste generasjon konsollar ha denne støtten (til dømes neste Xbox)? Viss konsollar skal overta for PC, er det nok mange som ønsker dette.

Hvis konsollen skal overta for pc-en tror jeg egentlig at den kommer til å bli tilnærmet en PC. Mange familier kjøper jo en PC framfor en konsoll for å ha noe de kan gjøre diverse skrivearbeid på samtidig som da at barna kan spille spill på den. For å kapre disse brukerne (tror det er ganske mange av dem) blir jo konsollene da nesten nødt til å bli en form for PC.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Synes Pc er best og spille på, iom at jeg spiller mye fps spill. Musa egner seg bedre til og styre sikte en ps2 stikken. Men bil spill på ps2 er fett da ;)

Enig med deg der. FPS-spill er jo nesten umulig å spille på konsoll, men bilspill er bra og spille der, så:

Konsoll: Bilspill o.l

PC: FPS o.l

 

(Mine meninger)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...