Gå til innhold

Den store PC vs. spillkonsoll tråden!


Anbefalte innlegg

Det er ingen som nekter folk å ha større skjerm til PC-en en en 17".

 

Jeg har prøvd å spille PC med XGA prosjektor på 4m*3m lerret og 60"++ TV-skjerm.

Poenget mitt er at skjermproblematikken PC vs konsoll er så godt som ikke-eksisterende.

 

Det samme gjelder lydopplegget. Ingen hindrer deg i å plassere PC-en ved siden av resten av Hi-Fi utstyret i stua. Da har du full guffe med lyd og stort bilde på TV-en.

 

Og du har sofa, øl, kamerater, pizza og cola. No worries.

 

Og grafikken du får da blir av en annen verden.

Jeg har prøvd HL2 med absolutt alle detaljer, anti-aliasing og anisotropic filtering på max på et 4m*3m lerret og full guffe på anlegget. Opplevelsen kan ikke beskrives med ord. :love:

 

Xbox meg her og PS2 meg der. :nei:

 

PS: dette er under forutsetningen at pris ikke er så viktig.

Hvis du er fattig student er muligens konsoller greie nok som OK underholding.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men selv jeg, som er en fattig student har råd til PC, prosjektor og høyttalere.

 

Dessuten er det én positiv ting til med PC: Den er aldri 100% :D

Det er alltid et eller annet å fikle/tukle med. Om det er overklokking, nye drivere, patcher, mods.

 

Jeg elsker det også jeg. :love:

 

Jeg er vel kanskje litt vel mye over på PC-siden i denne diskusjonen, men det får nå bare være. :blush:

Lenke til kommentar
noen som har prøvd "Driver 3" til ps2 FY FAEN TIL LAGG...

 

spillet lages nå til pc.. hvorfor? Fordi pc har det som skal til for å drive bedre, nyere spill..

 

har både pc og ps2, etter at jeg skifta skjermkort (fx 5200 til 6800LE), har ps2'en havna på bruktmarkedet =) det sier det meste!

 

 

Det du sier er at du spiller spill BARE p.g.a av grafikken? :hmm:

 

btw: min Xbox kjører Driv3r uten problemer. Men det er et møkkaspill uansett så..

Endret av hingsten
Lenke til kommentar

PC = FPS-spill (Counter-Strike), Strategi-spill (Age of Empires f.eks), Simulationsspill (Total Club Manager)

 

Konsoll = Bilspill (Need For Speed Underground), Sportspill (FIFA, PES ++), RPG-spill (Final Fantasy), tredjepersons-actionspill (Hobbit), GTA (Alle GTA)

Lenke til kommentar

hei! dette virket som en kjekk tråd !

 

jeg er pc avhengig å spiller veldig mye på pc

sikkert pga jeg ikke har xbox\ps2 selv hjemme.

 

spiller mye ps2 hjemme hos kamerater å trives medet da spiller vi mest defjam , GT3 gta osv ikke.

 

vurderer sterkt å investere i en xbox chipp +hdd.

 

dette grunnet selfølgelig den geniale muligheten til ett lite men billig HTPC system

der man har filmer\dvd\music\å masse spill man har lastet ned fra nettet(ja jeg vet det er ulåvlig men hvem gjør ikke det? )

 

selfølgelig så må jeg bli vant me xbox kontrollen men det tror jeg går fint å at det er en vanesak

Lenke til kommentar

Grafikk

Uten tvil PC. Høyoppløselige teksturer, DX9, OpenGL2.0, ect. Grafikken er i dag elendig på konsoller sammenlignet med selv moderate datamaskiner. Vanlig fjernsyn er dårlig egnet til spill grunnet et veldig uklart bilde, dårlig dybdesyn og lav oppløsning. Prøv et dataspill via s-video og se selv. Grafikken til konsoller har; lavoppløselige teksturer og utdatert teknologi. HDTV er en stor fordel. Prosjektor er en mellomting (>=1024x768).

 

Styremekanisme

PC, da jeg liker presisjonen mus og tastatur gir. Et stort pluss for XBOX/PS2 er muligheten til å tilkoble mus og tastatur, men dette er nok litt upraktisk i stua ...

 

Spillutvalg

PC. Flere spill lanseres til PC sammenlignet med PS2 (tothegame.com).

 

Spillkvalitet

Usikker. Jeg tror det utgis flere kvalitetsspill på konsoll, men det utgis også sinnsykt mye dårlig her.

 

Sjangre

PC. Alle sjangre er representert og har stor brukervennlighet. Konsoller er mer singelplayer orientert innen disse sjangrene; FPS, bilspill, sportspill og eventyr. Konsoller har derimot svært mange spill egnet til barn. PC har en stor fordel innen RTS, RPG, MMOG og MMORPG.

 

Multiplayer

PC. Det finnes XBOX-Live og PS2 Online, noe jeg ikke har prøvd, men det virker begrenset til FPS, sportsspill og bilspill.

 

Brukerstøtte

PC. De fleste spill som lanseres har bugs, dårlig koding eller lignende, noe som kan fikses gjennom patcher. Denne muligheten er begrenset hos konsoller selv om det åpenbart skal være mindre bugs grunnet lik hardware. Spill lagger ganske ofte på konsoller uten mulighet til å gjøre noe med det. Å kjøre hele spillet fra harddisken til XBOX hjelper.

 

Brukervennlighet

Konsoll. En trenger ikke tenke på hva spillet krever, drivere eller noe. Det er bare å legge i dvd-en og begynne å spille.

 

Pris

Konsoll. Selve konsollen er svært rimelig sammenlignet med PC. En konsoll koster ofte mindre enn ett bra skjermkort i dag. Spill er derimot dyrere.

 

 

Konklusjon

Konsoller er svært brukervennlige og rimelige sammenlignet med PC, men har dårlig grafikk, bruker håndkontroller og har et mer begrenset utvalg i sjangre. Når XBOX2, PS3 og GC Next kommer vil grafikken forbedres drastisk, men de krever HDTV for å utnyttes maksimalt.

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Konsoll blir jo på mange måter spille-PC light.

 

Flere av spillene er mindre komplekse, mindre tidkrevende, og ofte "lettere å hoppe rett inn i" (dette gjelder seff ikke alle.). Det koster mye mindre, og trenger ingen kunskap for bruk i motsetning til PC spill som ofte må patches osv. Da blir det dermed også mye mer tilgjengelig for hvermansen.

 

Det er ingen tvil om at jeg ser på PC som en bedre plattform totalt sett, rett og seltt fordi den kan skaffes med så vanvittig mye bedre utstyr (både hardware, og kontroller-messig). Mne å kalle den totaltsett best blir jo feil i og med at en gaming konsoll koster en brøkdel av en god gaming PC.

 

konsoll blir litt som WOW i forhold til EQ2 hehehe... laget for allmennheten. (ok den var kanskje litt råtten, vi skal ikke kapre tråden til sånt. /angre )

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hva er best? Et middelmådig spill med fantastisk grafikk, eller et fantastisk spill med middelmådig grafikk?

Helt klart det siste.. Derfor kjøpte jeg meg PSTwo BARE på grunn av GTA: San Andreas.. Og det angrer jeg ikke et sekund på. Mer genialt spill skal du jaggu lete lenge etter. Problemet med GTA på konsoll er at det er begrenset hvor bra kontroll man har over siktemidlet når man bruker den analoge stikka; det blir mye vingling. Men til bilkjøringa er jo en skikkelig kontroll mye, mye bedre enn tastatur/mus.

 

Jeg har faktisk kjøpt en slik PS2 to USB-converter fra play.coml, slik at jeg kan bruke ps2-kontrollen i diverse spill på pc-en. Det er mulig å koble på 2 kontroller på den også, som jo gjør multiplayermulighetene større.. Fyrer man opp litt grafikk på colin mcrae f.eks. er jo dette sykt bra, myye bedre enn det PS2/Xbox kan vise til.

Lenke til kommentar
Hva er best? Et middelmådig spill med fantastisk grafikk, eller et fantastisk spill med middelmådig grafikk?

God grafikk i eit spel hjelper mykje på atmosfæren, som igjen kan gjøre eit spel fleire hakk betre når det kjem til opplevelse.

Sjølv om RE4 er på Gamecube og med low res texturer og mange litt udaterte shader effekter så ser det enda betre ut enn dei aller fleste spel som er gitt ut til dags dato.

Lenke til kommentar
Konsoll blir jo på mange måter spille-PC light.

 

Flere av spillene er mindre komplekse, mindre tidkrevende, og ofte "lettere å hoppe rett inn i" (dette gjelder seff ikke alle.). Det koster mye mindre, og trenger ingen kunskap for bruk i motsetning til PC spill som ofte må patches osv. Da blir det dermed også mye mer tilgjengelig for hvermansen.

 

Det er ingen tvil om at jeg ser på PC som en bedre plattform totalt sett, rett og seltt fordi den kan skaffes med så vanvittig mye bedre utstyr (både hardware, og kontroller-messig). Mne å kalle den totaltsett best blir jo feil i og med at en gaming konsoll koster en brøkdel av en god gaming PC.

 

konsoll blir litt som WOW i forhold til EQ2 hehehe... laget for allmennheten. (ok den var kanskje litt råtten, vi skal ikke kapre tråden til sånt. /angre )

 

-Stigma

det med Eq2 og WOW passet jo bra. WOW er jo mer lettspilt for folk som ikke ønsker et så "vanskelig" massive online spill, eq2 krever mye mer. Blir nesten som PC vs PS2

Lenke til kommentar
God grafikk i eit spel hjelper mykje på atmosfæren, som igjen kan gjøre eit spel fleire hakk betre når det kjem til opplevelse.

God grafikk kan hjelpe, men er så absolutt ikke nødvendig. Ta f.eks. GTA: San Andreas (spillet som gjorde at også jeg kjøpte en PSTwo) og Vice City. Grafikken er bob-bob på sitt beste, men den har en atmosfære som er utrolig gjennomført.

 

Thief er et annet spill. Langt ifra fantastisk grafikk da det ble lansert, men helledussen så involverende det var. I et mørkt hjørne, med en vakt som tuslet forbi en snau meter unna, tok jeg meg selv i å faktisk holde pusten. Og hva med Undying eller Alien vs. Predator..? Verken av disse er særlig vakre spill med SuperDuperShader v. 2.14, men atmosfæren er helt utrolig.

 

Poenget er, et spill bør ikke stå og falle på grafikken. God grafikk er vel og bra, men det bør ikke gå på bekostning av spillbarheten/historien/atmosfæren.

 

Chil: dette er ikke en diskusjon om WoW/EQ2. Vil du diskutere det, lag en ny tråd.

Lenke til kommentar

Hva har dette med skjermkort å gjøre? Hører vel heller hjemme i "søppel"?

 

Men for ikke å være off-topic får jeg vel si at jeg har MYE større glede av å spille på PC, både på grunn av hvor mye enklere det er å starte/stoppe et spill, man kan modifisere spillet, lyden jeg har koblet til PC'en er suveren, det å styre med mus er genialt, og sist men ikke minst er grafikken NYDELIG! (PC'en min er foresten også mer stillegående enn GameCube'en, XBox'en og PS2'en min.

Lenke til kommentar

Spiller klart mest på PC'en min. Kan ikke så for meg f.eks Half Life 2 på Playstation i nærmeste fremtid :-) Kjøpte faktisk en Pstwo før jul p.g.a madammen ville ha dansematte. Driver og spiller James Bond Everything or Nothing. Grafikken er så som så men spillet er artig lell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...